Person / Aktør:
Guri Melby
Guri Melby
Parti: V

Innlegg:
#guripåskolebesøk #1av100 Siden jeg sitter i utdanningskomiteen på Stortinget har jeg bestemt meg for å besøke minst 100 skoler og 100 barnehager, både for å gjøre meg kjent med hvordan sektoren fungerer, hva man opplever som utfordringer og hva vi som politikere må prioritere framover for å sikre at alle barn får et likeverdig og godt tilbud. Første besøk gikk til Vollebekk skole i Bjerke bydel i Oslo. Dit ble jeg invitert av en entusiastisk forelder som synes uteområdene var verdt å se grundigere på, og jeg var så heldig at både landskapsarkitektene og rektor stilte opp. Skolegården ved Vollebekk er kjempefin, og har stort potensial til også å være en bydelspark som kommer hele befolkninga til gode. Det er viktig i et slikt byutviklingsområde! Men en ting jeg stusset over, og som også rektor var kritisk til, var måten skolegården var tilpasset til spesialelevene ved skolen. Vollebekk skole har både elever innenfor autismespekteret, elever som er multihandikappede og elever med psykisk utviklingshemming. I prosessen med å utforme skolegården ble det laget et eget område for disse elevene som er gjerdet inn med et høyt gjerde og dermed fysisk skilt fra de andre elevene ved skolen. Er dette god integrering av disse elevene? Hele poenget med å avvikle spesialskoler og få elever med ulike behov inn i ordinære skoler må vel være at de i større grad skal integreres med andre elever, og slike fysiske stengsler hindrer jo dette. Det er godt mulig det finnes faglige argumenter for en slik løsning som jeg ikke kjenner til, men faktum er i alle fall at denne løsningen ikke fungerte særlig godt på Vollebekk. Jeg tar gjerne imot innspill på hvordan dette er gjort andre steder og hva folk rundt omkring tenker om det! Dette besøket lærte meg at det kan være langt mellom intensjonene for hvordan et område er planlagt, utformet og tenkt brukt, og hvordan barn ender opp med å bruke det - på godt og vondt! Derfor er det også så viktig at rektor, lærere og elever får være med på å utvikle skolens uteområder hver gang man skal rehabilitere eller bygge nye skoler.

Emneknagger:

Postet:
2018-08-08 19:42:21