Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Marius A Nilsen
Stortingsrepresentant Marius A Nilsen
Parti: FRP

Innlegg:
Skolepolitikken er fullstendig på villspor. SV skolen er død!\n\nLærere har mistet autoriteten og elevene er blitt sjefene. Alskens nymotens læremetoder og tullete SV sosionommålsetninger hvor klasserommet er for alle, uansett adferdsproblemer og uansett hvor mye man bråker eller ødelegger for de som ønsker å lære, er ødeleggende. Klasserommet kan heller ikke være en integreringsarena og arena for alle, da man ikke klarer å følge med vanskelige fag hvis en ikke engang kan språket!\n\nDigitalisering over en lav sko, hvor lærebøker byttes ut mot IPAD og digital undervisning, uten en eneste tanke på om det er lurt å introdusere enda mer skjermbruk i elevens hverdag, har også vært en av satsingene. Hvor lurt er det i en allerede heldigital hverdag for barna?\n\nNorske skoler blir dårligere og dårligere, elevene kan mindre og mindre, og den nye "moderne" skolepolitikken har spilt falitt. SV skolen, AP skolen og resten av alle skal med, uansett nivå, retningene har bommet!\n\nVi må tilbake til det som virket! \nLæreren må atter bli sjefen i klasserommet, og skoleledelsen må backe de opp, samt ta tak i alle elevene som ødelegger for andre. \nSpesielklasser og spesialskoler må gjenopprettes og elever med sosiale, og faglige utfordringer må få ekstrahjelp her. \nFlyktninger og asylsøkere må få egne klasser hvor undervisningen tilpasses deres nivå.\n\nVold, mobbing og destruktiv oppførsel må slås beinhardt ned på, og foreldre stilles mer til ansvar for barna sine.\n\nSkjermbruk må reduseres og elever lære å skrive og lese, uten en forstyrrende blinkende skjerm. \n\nKursen må endres!\n\nDet er mye å ta tak i, og denne kronikken treffer spot on med gode tiltak! https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/dwKpBB/aldri-har-norske-elever-kunnet-saa-lite-som-naa \n\nEt par utdrag fra kronikken: \n\n"Det er bare i Norge hvor man håndterer elever som ikke kan undervisningsspråket, samt elever med store læringsvansker og atferdsproblemer, i det samme klasserommet med norskspråklige normalelever."\n\n"Jo flere svake elever og elever som ikke kan norsk i et klasserom, dess enklere undervisning for alle. Vi kan bruke utallige svulstige honnørord om tilpasset opplæring, men det er umulig å tilpasse når man har tre stykker som ikke kan lese i den ene enden og tre stykker som lett kunne ha skrevet et brukbart akademisk essay i den andre enden."\n\n"Det burde være langt mer utbredt å utvise elever som ikke respekterer felles regler, for eksempel. Og så må man etablere spesialklasser for elevene som ikke greier å oppføre seg normalt i et normalt klasserom over tid.\n\nIngen burde ha rett til å forstyrre andre elevers læring og læringsro, men det er i praksis en rett mange har – og bruker – nå."

Postet:
2023-12-06 15:42:27

Delt innhold:
Debatt: Aldri har norske elever kunnet så lite som nå
Er det endelig på tide å gjenreise skolen som en læringsinstitusjon og læreren som en kunnskapsautoritet?