Person / Aktør:
Margret Hagerup
Margret Hagerup
Parti: H

Innlegg:
Det er alvorlige tall som er kommet frem i PISA-undersøkelsen i dag. Dette føyer seg inn i rekken av flere negative utviklingstrekk vi ser etter pandemien, blant annet økende fravær. \n\nHelt siden ny regjering overtok har Høyre etterspurt tiltak for å tette kunnskapshull etter pandemien, noe regjeringen kategorisk har avvist. Vi har også bedt om en nasjonal fraværsoversikt, fremmet en realfagsstrategi og etterspurt satsing på kvalitet og innhold i skolen. \n\nNesten samtidig med pandemien ble nye læreplaner i skolen innført. De inneholder et viktig handlingsrom for en mer praktisk og utforskende skolehverdag. Det er et tankekors at ministeren ikke nevner betydningen av kvalifiserte lærere, for å utnytte dette handlingsrommet. \n\nDe prioriterte heller ikke tiltak for flere kvalifiserte lærere i budsjettet. Høyre fremmet en lærerpakke, som blant annet skulle sørge for at flere som jobber i skolen kunne fullføre lærerutdanningen og at flere karriereveier var mulige gjennom lærerspesialistordningen.\n \nJeg håper dette blir en vekker for regjeringen, og at de nå har fokus på det vi vet virker. Nemlig kvalifiserte lærere og kultur for læring i hvert klasserom og på hver skole. Det må være et fokus på innhold og kvalitet, foran skolebygg og struktur, og tidlig innsats må være en arbeidsform gjennom hele skoleløpet.\n \nDet finnes ingen grunn til å senke kravene og ha lavere ambisjoner for norsk skole. Spørsmålet er om kunnskapsministeren nå vil revurdere sitt standpunkt om å si nei til en realfagsstrategi og sørge for flere timer med naturfag i ungdomskolen. Det kan heller ikke være Moen tvil om at kvalifiserte lærere er avgjørende for å lykkes med dette. \n\nDet holder ikke med en vente og se- holdning lenger. Nå trengs det konkrete tiltak foran strategier og fine festtaler.

Postet:
2023-12-05 18:26:18

Delt innhold:
Det er alvorlige tall som er kommet frem i PISA-undersøkelsen i dag. Dette føyer seg inn i rekken av flere negative utviklingstrekk vi ser etter pandemien, blant annet økende fravær. \n\nHelt siden ny regjering overtok har Høyre etterspurt tiltak for å tette kunnskapshull etter pandemien, noe regjeringen kategorisk har avvist. Vi har også bedt om en nasjonal fraværsoversikt, fremmet en realfagsstrategi og etterspurt satsing på kvalitet og innhold i skolen. \n\nNesten samtidig med pandemien ble nye læreplaner i skolen innført. De inneholder et viktig handlingsrom for en mer praktisk og utforskende skolehverdag. Det er et tankekors at ministeren ikke nevner betydningen av kvalifiserte lærere, for å utnytte dette handlingsrommet. \n\nDe prioriterte heller ikke tiltak for flere kvalifiserte lærere i budsjettet. Høyre fremmet en lærerpakke, som blant annet skulle sørge for at flere som jobber i skolen kunne fullføre lærerutdanningen og at flere karriereveier var mulige gjennom lærerspesialistordningen.\n \nJeg håper dette blir en vekker for regjeringen, og at de nå har fokus på det vi vet virker. Nemlig kvalifiserte lærere og kultur for læring i hvert klasserom og på hver skole. Det må være et fokus på innhold og kvalitet, foran skolebygg og struktur, og tidlig innsats må være en arbeidsform gjennom hele skoleløpet.\n \nDet finnes ingen grunn til å senke kravene og ha lavere ambisjoner for norsk skole. Spørsmålet er om kunnskapsministeren nå vil revurdere sitt standpunkt om å si nei til en realfagsstrategi og sørge for flere timer med naturfag i ungdomskolen. Det kan heller ikke være Moen tvil om at kvalifiserte lærere er avgjørende for å lykkes med dette. \n\nDet holder ikke med en vente og se- holdning lenger. Nå trengs det konkrete tiltak foran strategier og fine festtaler.