Innlegg:
PISA-resultatene som kom i dag er virkelig alarmerende. Her hjelper det ikke med bortforklaringer! Jeg er utrolig bekymret for at norske elever ikke mestrer grunnleggende lesing og regning. Forskjellene mellom elevene som presterer høyest og lavest øker. Elever med innvandrerbakgrunn henger langt etter. Samtidig øker fraværet og mobbetallene i hele norsk skole.\n\nHer er det mange årsaker som kan pekes på: Pandemi, mindre fokus og oppfølging av grunnleggende ferdigheter i skolen, lavere forventninger og krav til elevenes læring og for mye skjermtid på skolen og hjemme. \n\n31 prosent av de spurte norske elevene oppgir at de blir forstyrret av digitale medier. Det er helt åpenbart en utfordring for elevenes utholdenhet og konsentrasjon.\n\nI tillegg har ikke Norge hatt en ekstra offensiv for å følge opp norske elever etter en toårig pandemi. De voksne gikk videre når arbeidsplassene og barene åpnet. Forslag om å lage en slagplan for å hjelpe elever med kunnskapshull etter pandemien, og bekjempe fravær, ble lagt i en skuff og ikke fulgt opp. \n\nPISA-resultatene er i hvert fall helt sikkert: Hovedproblemet i norsk skole nå er ikke for mye stress og press, og for mange krav. De fleste elever føler tilhørighet til skolen og lærerne sine. \n\nHovedproblemet nå er at mange elever ikke lærer grunnleggende ferdigheter, og at mange kjeder seg.\n\nSkolen kan gjerne bli mer praktisk og variert, men målet og fokuset må være elevenes læringsutbytte. Kommunene må følge opp skoler med svake resultater, og lære av de skolene som har lykkes med å løfte elevenes resultater. Elever som henger etter i lesing og regning i 1.-4. klasse må få intensiv opplæring. Tidlig innsats må prioriteres. Det er behov for en reform av ungdomsskolen. \n\nDet siste norsk skole trenger nå er å fjerne fraværsgrensen, fjerne PISA-undersøkelser, fjerne eksamen, fjerne nasjonale prøver, vanne ut satsningen på grunnleggende ferdigheter og redusere satsningen på lærernes kompetanse.
Postet:
2023-12-05 13:27:03
Delt innhold:
PISA-resultatene som kom i dag er virkelig alarmerende. Her hjelper det ikke med bortforklaringer! Jeg er utrolig bekymret for at norske elever ikke mestrer grunnleggende lesing og regning. Forskjellene mellom elevene som presterer høyest og lavest øker. Elever med innvandrerbakgrunn henger langt etter. Samtidig øker fraværet og mobbetallene i hele norsk skole.\n\nHer er det mange årsaker som kan pekes på: Pandemi, mindre fokus og oppfølging av grunnleggende ferdigheter i skolen, lavere forventninger og krav til elevenes læring og for mye skjermtid på skolen og hjemme. \n\n31 prosent av de spurte norske elevene oppgir at de blir forstyrret av digitale medier. Det er helt åpenbart en utfordring for elevenes utholdenhet og konsentrasjon.\n\nI tillegg har ikke Norge hatt en ekstra offensiv for å følge opp norske elever etter en toårig pandemi. De voksne gikk videre når arbeidsplassene og barene åpnet. Forslag om å lage en slagplan for å hjelpe elever med kunnskapshull etter pandemien, og bekjempe fravær, ble lagt i en skuff og ikke fulgt opp. \n\nPISA-resultatene er i hvert fall helt sikkert: Hovedproblemet i norsk skole nå er ikke for mye stress og press, og for mange krav. De fleste elever føler tilhørighet til skolen og lærerne sine. \n\nHovedproblemet nå er at mange elever ikke lærer grunnleggende ferdigheter, og at mange kjeder seg.\n\nSkolen kan gjerne bli mer praktisk og variert, men målet og fokuset må være elevenes læringsutbytte. Kommunene må følge opp skoler med svake resultater, og lære av de skolene som har lykkes med å løfte elevenes resultater. Elever som henger etter i lesing og regning i 1.-4. klasse må få intensiv opplæring. Tidlig innsats må prioriteres. Det er behov for en reform av ungdomsskolen. \n\nDet siste norsk skole trenger nå er å fjerne fraværsgrensen, fjerne PISA-undersøkelser, fjerne eksamen, fjerne nasjonale prøver, vanne ut satsningen på grunnleggende ferdigheter og redusere satsningen på lærernes kompetanse.