Person / Aktør:
Knut Arild Hareide
Knut Arild Hareide
Parti: KRF

Innlegg:
Kristin Clemet sier KrFs lærernorm ikke bygger på kunnskap. Jeg vil her gi tre grunner til at hun tar feil. I Aftenposten kritiserer Clemet Stortinget for å detaljstyre organiseringen av skolehverdagen og den enkelte skole gjennom å innføre en lærernorm og krav til fysisk aktivet som det ikke finnes kunnskapsgrunnlag for. Clemets ideologiske motstand mot lærernormen skinner gjennom, på tross av forsøk på faglige begrunnelser. For KrF er normen til for at barna våre skal bli sett i en skole som også handler om relasjoner mer enn bare karakterer og faglige prestasjoner. Clemet kommer med tre innvendinger mot lærernorm som alle er helt feil. For det første finnes det kunnskap og forskning som viser at økt lærertetthet fungerer, og at særlig tidlig innsats er viktig. Denne forskningen viser at det gir læringseffekt. For det andre er det som de fleste lærerne vet, slik at flere lærere gir bedre utgangspunkt for tilpasset opplæring og å se hver enkelt elev, noe som også er en forutsetning for at normen skal gi effekt. For det tredje er det slik at vedtakene Stortinget har gjort sender en bestilling om gjennomføring til regjeringen. Det betyr ikke at vi ikke skal evaluere og forske på hvordan tiltakene kan få best mulig effekt. Disse vedtakene er heller ikke en detaljstyring av skolene. Tvert i mot vil mer ressurser gi skolene mer fleksibilitet og mulighet til å organisere hverdagen på elevenes premisser, i motsetning til tavleundervisning for store grupper. KrF har et bredt kunnskapssyn, og i vår skole skal elevene både utdannes og dannes. For KrF er det viktig at skolen oppfyller målet om å gjøre elevene til «gagns menneskje», slik Jon Lilletun alltid sa. Det vil lærernormen bidra til.

Postet:
2017-12-15 12:18:56