Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
Det viktigste for å bekjempe vold og trusler i skolen, er god ledelse på alle nivå‼️\n\nDet er veldig mye bra i norsk skole. Hver dag jobber mange dedikerte ansatte for at barna våre skal trives og utvikle seg både faglig og sosialt. Og så har vi noen utfordringer i skolen også, som vi som politikere på alle nivåer må ta på høyeste alvor.\n \n💙Skal alle få muligheter til å lykkes i arbeids- og samfunnslivet, er fullført og bestått videregående skole avgjørende viktig. Forutsetningen for å lykkes i videregående skole er grunnleggende ferdigheter. Skal man lære å lese, skrive og regne skikkelig, må man føle mestring og læringsglede. Trivsel hos både elever og ansatte er helt grunnleggende for å skape kultur for læring.\n \n💙Alle som er opptatt av kunnskap i skolen må derfor også være opptatt av skolemiljø, og at både elever og lærere trives på skolen.\n \n💙Lovhjemler og paragrafer kan regulere mye i samfunnet vårt, men ikke løse alle utfordringer. En skole der elever og lærere trives og der det er kultur for læring, der alle er trygge på at det er lov både å feile og å lykkes, det er jeg overbevist om at man først og fremst skaper gjennom godt lederskap.\n \n💙En god skole med kultur for læring krever godt lederskap på alle nivåer. Kommunestyret og fylkestinget som skoleeier har et særskilt ansvar for å bidra til godt lederskap, og de har ansvar for at det legges til rette for et godt skole-hjem samarbeid.\n \n💙For å lykkes med å løse utfordringene skolen, er vi avhengig av at vi har skoleeiere som legger til rette for at skoleledere og lærere har de rammene og den oppfølgingen de trenger for å jobbe strategisk og godt med kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater, og det må være en klar plan for et strategisk samarbeid med foresatte gjennom hele skoleløpet.\n \n💙Det er sentralt at skoleledere har tid og kompetanse til å lede profesjonsfellesskapet, støtte det pedagogiske utviklingsarbeidet og sikre et godt og trygt lærings- og arbeidsmiljø. Kvalitet i skolen sikres gjennom langsiktig strategisk arbeid, med tydelig faglig forankring og felles forståelse på tvers av eiere, ledere og lærere. Foresatte må også være informert om skolens mål og prioriteringer, da kan de være trygge foresatte og gode medspillere.\n \n💙Høyre mener det er avgjørende å synliggjøre skoleeiers rolle, og ansvar, og at det gjennomføres tiltak for å minske forskjeller og styrke kvalitetsutviklingen gjennom profesjonelt skoleeierskap. Skoleeier har ansvaret for at det er et lag rundt læreren slik at læreren kan være en tydelig leder i klasserommet og prioritere undervisningen.\n \n💙Elevene våre fortjener en god og trygg skolehverdag med lærere som er trygge ledere i klasserommet. De er framtida vår og vi både ønsker og trenger at de får oppleve mestring og læringsglede i et trygt skolemiljø i .

Postet:
2023-07-17 11:07:10

Delt innhold:
Det viktigste for å bekjempe vold og trusler i skolen, er god ledelse på alle nivå‼️\n\nDet er veldig mye bra i norsk skole. Hver dag jobber mange dedikerte ansatte for at barna våre skal trives og utvikle seg både faglig og sosialt. Og så har vi noen utfordringer i skolen også, som vi som politikere på alle nivåer må ta på høyeste alvor.\n \n💙Skal alle få muligheter til å lykkes i arbeids- og samfunnslivet, er fullført og bestått videregående skole avgjørende viktig. Forutsetningen for å lykkes i videregående skole er grunnleggende ferdigheter. Skal man lære å lese, skrive og regne skikkelig, må man føle mestring og læringsglede. Trivsel hos både elever og ansatte er helt grunnleggende for å skape kultur for læring.\n \n💙Alle som er opptatt av kunnskap i skolen må derfor også være opptatt av skolemiljø, og at både elever og lærere trives på skolen.\n \n💙Lovhjemler og paragrafer kan regulere mye i samfunnet vårt, men ikke løse alle utfordringer. En skole der elever og lærere trives og der det er kultur for læring, der alle er trygge på at det er lov både å feile og å lykkes, det er jeg overbevist om at man først og fremst skaper gjennom godt lederskap.\n \n💙En god skole med kultur for læring krever godt lederskap på alle nivåer. Kommunestyret og fylkestinget som skoleeier har et særskilt ansvar for å bidra til godt lederskap, og de har ansvar for at det legges til rette for et godt skole-hjem samarbeid.\n \n💙For å lykkes med å løse utfordringene skolen, er vi avhengig av at vi har skoleeiere som legger til rette for at skoleledere og lærere har de rammene og den oppfølgingen de trenger for å jobbe strategisk og godt med kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater, og det må være en klar plan for et strategisk samarbeid med foresatte gjennom hele skoleløpet.\n \n💙Det er sentralt at skoleledere har tid og kompetanse til å lede profesjonsfellesskapet, støtte det pedagogiske utviklingsarbeidet og sikre et godt og trygt lærings- og arbeidsmiljø. Kvalitet i skolen sikres gjennom langsiktig strategisk arbeid, med tydelig faglig forankring og felles forståelse på tvers av eiere, ledere og lærere. Foresatte må også være informert om skolens mål og prioriteringer, da kan de være trygge foresatte og gode medspillere.\n \n💙Høyre mener det er avgjørende å synliggjøre skoleeiers rolle, og ansvar, og at det gjennomføres tiltak for å minske forskjeller og styrke kvalitetsutviklingen gjennom profesjonelt skoleeierskap. Skoleeier har ansvaret for at det er et lag rundt læreren slik at læreren kan være en tydelig leder i klasserommet og prioritere undervisningen.\n \n💙Elevene våre fortjener en god og trygg skolehverdag med lærere som er trygge ledere i klasserommet. De er framtida vår og vi både ønsker og trenger at de får oppleve mestring og læringsglede i et trygt skolemiljø i .