Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
Når spillet om arbeidslivet starter, trumfer fullført og bestått videregående opplæring alt‼️\n \n💙Politikere på alle forvaltningsnivåer har et særskilt ansvar for å bidra til at flest mulig lykkes med et planlagt løp, og kommer ut av videregående opplæring med fagbrev, kompetansebevis, praksisbrev eller studiekompetanse. \n \n💙Dersom vi politikere ikke lykkes med dimensjonering av utdanningsløp på alle nivåer, sluser vi ungdommene våre inn i løp der det ikke står læreplasser, arbeidsplasser eller studieplasser i den andre enden. Da har vi på mange måter fratatt dem muligheten til å lykkes i første runde. Derfor er dimensjonering så viktig. Samfunnets kompetansebehov skal tillegges stor vekt ved dimensjoneringen av det videregående opplæringstilbudet. \n \n \n💙Skoler og utdanningsinstitusjoner på alle nivåer er viktige institusjoner i samfunnet. Men skolenes rolle som utviklingsaktører og samfunnsinstitusjoner må aldri veie så tungt at det går ut over kvaliteten og bredden i tilbudet til elevene. Alt for ofte ender viktige, faglig godt begrunnede diskusjoner om dimensjonering av utdanningstilbud og linjestrukturer, i opphetede lokaliseringsdebatter. Det er ingen tjent med, aller minst elevene. Derfor er langsiktighet og forutsigbarhet i dimensjoneringsarbeidet så viktig. \n \n💙Skoleeiere på alle forvaltningsnivåer må trekke i samme retning skal vi dekke framtidas kompetansebehov. Og det er regjeringen som må gå først og vise vei. Helst med realfagsfanen høyt hevet; tydelige krav til kunnskap i matematikk og en ekstra naturfagtime.

Postet:
2023-07-15 13:44:51

Delt innhold:
Når spillet om arbeidslivet starter, trumfer fullført og bestått videregående opplæring alt‼️\n \n💙Politikere på alle forvaltningsnivåer har et særskilt ansvar for å bidra til at flest mulig lykkes med et planlagt løp, og kommer ut av videregående opplæring med fagbrev, kompetansebevis, praksisbrev eller studiekompetanse. \n \n💙Dersom vi politikere ikke lykkes med dimensjonering av utdanningsløp på alle nivåer, sluser vi ungdommene våre inn i løp der det ikke står læreplasser, arbeidsplasser eller studieplasser i den andre enden. Da har vi på mange måter fratatt dem muligheten til å lykkes i første runde. Derfor er dimensjonering så viktig. Samfunnets kompetansebehov skal tillegges stor vekt ved dimensjoneringen av det videregående opplæringstilbudet. \n \n \n💙Skoler og utdanningsinstitusjoner på alle nivåer er viktige institusjoner i samfunnet. Men skolenes rolle som utviklingsaktører og samfunnsinstitusjoner må aldri veie så tungt at det går ut over kvaliteten og bredden i tilbudet til elevene. Alt for ofte ender viktige, faglig godt begrunnede diskusjoner om dimensjonering av utdanningstilbud og linjestrukturer, i opphetede lokaliseringsdebatter. Det er ingen tjent med, aller minst elevene. Derfor er langsiktighet og forutsigbarhet i dimensjoneringsarbeidet så viktig. \n \n💙Skoleeiere på alle forvaltningsnivåer må trekke i samme retning skal vi dekke framtidas kompetansebehov. Og det er regjeringen som må gå først og vise vei. Helst med realfagsfanen høyt hevet; tydelige krav til kunnskap i matematikk og en ekstra naturfagtime.