Innlegg:
Hurra for verdens sykkeldag i dag🤩🤩\n\nVenstre vil gjøre Oslo til en sykkelby for alle. Vi mener at:\n💸Inngangsbilletten til sykling er for dyr. Vi trenger økonomiske insentiver som senker terskelen for å bli hverdagssyklist.\n🚴♀️«Hull» i sykkelveinettet skaper utrygge situasjoner når sykkelfeltene tar slutt eller ender i farlige kryss. Det må ryddes opp i hele sykkelveinettet. \n🚧Sentrum trenger egne gater for syklister og gående, nå er det en hinderløype av trikkeskinner, lastebiler og busser som er skummelt for selv erfarne syklister.\n\nSom syklende Osloborger er jeg så glad for den utviklingen Oslo har hatt som sykkelby de siste femten årene. Ikke minst er jeg er stolt av den satsingen Venstre satt i gang da vi satt i byråd mellom 2011 og 2015, og glad for at de rødgrønne har tatt satsingen videre. \n\nSom samferdselsbyråd la jeg fram sykkelstrategien, vi begynte utrullingen av røde sykkelfelt og startet ombyggingen av gater og veier. Det har vært viktig for utviklingen av et sykkelnett som gjør det lettere å velge sykkelen.\n\nMen, likevel har andelen som sykler knapt nok økt siden vi forlot byrådskontorene i 2015. Da var det 5,9 prosent som brukte sykkel til hverdagsreiser, mens det i 2022 var 6,1 prosent. Når målet er at biltrafikken skal kuttes med tjue prosent og sykkelandelen opp til 25 prosent i 2025, har vi fortsatt en stor jobb å gjøre.\n\nJeg tror også mange fortsatt opplever Oslo som en by for de tøffere syklistene, men at det ikke oppleves som trygt nok for alle typer syklister. Som mamma til to barn som akkurat har begynt å sykle, merker jeg at det er alt for få steder vi kan sykle sammen som en familie. Og smale sykkelfelt langs en sterkt trafikkert vei føles utrygt med en sykkelvogn. For å få flere til å sykle, trenger vi veier som føles trygge for alle typer syklister - både store og små💚💚\n\nHvis du forresten har tips til fine steder man kan sykle med små barn, skriv gjerne til meg i kommentarfeltet 👇
Postet:
2023-06-03 11:35:01
Delt innhold:
Hurra for verdens sykkeldag i dag🤩🤩\n\nVenstre vil gjøre Oslo til en sykkelby for alle. Vi mener at:\n💸Inngangsbilletten til sykling er for dyr. Vi trenger økonomiske insentiver som senker terskelen for å bli hverdagssyklist.\n🚴♀️«Hull» i sykkelveinettet skaper utrygge situasjoner når sykkelfeltene tar slutt eller ender i farlige kryss. Det må ryddes opp i hele sykkelveinettet. \n🚧Sentrum trenger egne gater for syklister og gående, nå er det en hinderløype av trikkeskinner, lastebiler og busser som er skummelt for selv erfarne syklister.\n\nSom syklende Osloborger er jeg så glad for den utviklingen Oslo har hatt som sykkelby de siste femten årene. Ikke minst er jeg er stolt av den satsingen Venstre satt i gang da vi satt i byråd mellom 2011 og 2015, og glad for at de rødgrønne har tatt satsingen videre. \n\nSom samferdselsbyråd la jeg fram sykkelstrategien, vi begynte utrullingen av røde sykkelfelt og startet ombyggingen av gater og veier. Det har vært viktig for utviklingen av et sykkelnett som gjør det lettere å velge sykkelen.\n\nMen, likevel har andelen som sykler knapt nok økt siden vi forlot byrådskontorene i 2015. Da var det 5,9 prosent som brukte sykkel til hverdagsreiser, mens det i 2022 var 6,1 prosent. Når målet er at biltrafikken skal kuttes med tjue prosent og sykkelandelen opp til 25 prosent i 2025, har vi fortsatt en stor jobb å gjøre.\n\nJeg tror også mange fortsatt opplever Oslo som en by for de tøffere syklistene, men at det ikke oppleves som trygt nok for alle typer syklister. Som mamma til to barn som akkurat har begynt å sykle, merker jeg at det er alt for få steder vi kan sykle sammen som en familie. Og smale sykkelfelt langs en sterkt trafikkert vei føles utrygt med en sykkelvogn. For å få flere til å sykle, trenger vi veier som føles trygge for alle typer syklister - både store og små💚💚\n\nHvis du forresten har tips til fine steder man kan sykle med små barn, skriv gjerne til meg i kommentarfeltet 👇