Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H
Innlegg:
Regjeringen må ta realfagskrisen på alvor. Det er synd de stemte ned vårt forslag om en langsiktig realfagsstrategi sist uke‼️\n\nI Utsynsmeldingen som Stortinget behandler i disse dager er Regjeringens prioriteringer:\n- Kompetanse som er nødvendig for et høyproduktivt og konkurransedyktig næringsliv\n- Kompetanse som er nødvendig for å gjennomføre det grønne skiftet\n- Kompetanse som er nødvendig for å ha gode velferdstjenester i hele landet, og for å håndtere den demografiske utvikling, balansert opp mot behovet for arbeidskraft i andre sektorer i samfunnet\n- Å kvalifisere og mobilisere flere av dem som står utenfor arbeidslivet\n\nNår dette er regjeringens hovedprioriteringer i arbeidet med å dekke framtidens behov for kompetanse, er det rart at de ikke støttet vårt forslag om en realfagstrategi for å fremme utvikling av realfagskompetanse og rekruttering av realfagskandidater til utdanning og arbeidsliv.\n\nFor det er jo akkurat det vi trenger. UH-sektoren og næringslivet er tydelige på at vi har en realfagskrise. Det betyr at våre kompetansemiljøer ikke kan bidra til at regjeringen når sine mål. Da er det er veldig pussig at vi ikke kan få en bred politisk enighet om et langsiktig løft for realfagene. Et realfagsløft som begynner i barnehagen og varer livet ut.\n\nSkal regjeringen nå sine mål, som vi alle deler, er det jo nettopp realfag vi trenger. Det internasjonalt konkurranseutsatte norske næringslivet klarer ikke uten skarp realfagskompetanse. De lever av å være smartest, ikke billigst. \n\nInngangsbilletten til det grønne skiftet er tilstrekkelig realfaglig kompetanse til å knekke kodene i blå og grønn sektor. Ellers lykkes vi ikke med å realisere våre naturlige fortrinn, som natuirressurser.\nDet må et omfattende digitaliserings- og teknologisk løft til for at vi skal kunne levere helse- og omsorgstjenester til alle som trenger det i årene som kommer. Det klarer vi kun med realister som elsker å løse kompliserte utfordringer. \n\nNoen av de står kanskje utenfor arbeidslivet i dag fordi dagens regjering gjør veiene inn i arbeidslivet færre og smalere, selv om det er det motsatte vi trenger.\n\nLekbasert læring av høy kvalitet i barnehagen. Nysgjerrighetsdreven utforsking i naturen fra tidlig alder. Videreutdanning i matematikk for lærere i småskolen. Økt antall naturfagstimer i ungdomsskolen. Hovedfokus på at alle elever skal lære seg å lese, skrive og regne skikkelig før de går ut av 10. klasse, slik at døren til kunnskapsuniverset åpner seg. Mer praktisk og variert undervisning. Systematisk samarbeid og økt satsning på Vitensentrene. Flere Newtonrom.\n\nDette er jo bare eksempler på det vi vet virker – tidlig innsats og målrettet satsning på realfag fra barnehage, gjennom grunnskolen og over i videregående skole. \n\nDet aller viktigste vi kan bidra med er å øke rekrutteringsgrunnlaget til realfagene på videregående skole og i høyere utdanning. Dersom elevene ikke er motivert eller kvalifisert til videre studier i realfag hjelper det ikke hvor mange studieplasser det er eller hvilken kompetanse arbeidslivet skriker etter. \n\nLykkes vi ikke med økt rekruttering til realfag må vi importere kompetansen. I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er det klokt å sørge for at vi har norsk kompetanse tilgjengelig.
Postet:
2023-05-22 15:12:13
Delt innhold:
Regjeringen må ta realfagskrisen på alvor. Det er synd de stemte ned vårt forslag om en langsiktig realfagsstrategi sist uke‼️\n\nI Utsynsmeldingen som Stortinget behandler i disse dager er Regjeringens prioriteringer:\n- Kompetanse som er nødvendig for et høyproduktivt og konkurransedyktig næringsliv\n- Kompetanse som er nødvendig for å gjennomføre det grønne skiftet\n- Kompetanse som er nødvendig for å ha gode velferdstjenester i hele landet, og for å håndtere den demografiske utvikling, balansert opp mot behovet for arbeidskraft i andre sektorer i samfunnet\n- Å kvalifisere og mobilisere flere av dem som står utenfor arbeidslivet\n\nNår dette er regjeringens hovedprioriteringer i arbeidet med å dekke framtidens behov for kompetanse, er det rart at de ikke støttet vårt forslag om en realfagstrategi for å fremme utvikling av realfagskompetanse og rekruttering av realfagskandidater til utdanning og arbeidsliv.\n\nFor det er jo akkurat det vi trenger. UH-sektoren og næringslivet er tydelige på at vi har en realfagskrise. Det betyr at våre kompetansemiljøer ikke kan bidra til at regjeringen når sine mål. Da er det er veldig pussig at vi ikke kan få en bred politisk enighet om et langsiktig løft for realfagene. Et realfagsløft som begynner i barnehagen og varer livet ut.\n\nSkal regjeringen nå sine mål, som vi alle deler, er det jo nettopp realfag vi trenger. Det internasjonalt konkurranseutsatte norske næringslivet klarer ikke uten skarp realfagskompetanse. De lever av å være smartest, ikke billigst. \n\nInngangsbilletten til det grønne skiftet er tilstrekkelig realfaglig kompetanse til å knekke kodene i blå og grønn sektor. Ellers lykkes vi ikke med å realisere våre naturlige fortrinn, som natuirressurser.\nDet må et omfattende digitaliserings- og teknologisk løft til for at vi skal kunne levere helse- og omsorgstjenester til alle som trenger det i årene som kommer. Det klarer vi kun med realister som elsker å løse kompliserte utfordringer. \n\nNoen av de står kanskje utenfor arbeidslivet i dag fordi dagens regjering gjør veiene inn i arbeidslivet færre og smalere, selv om det er det motsatte vi trenger.\n\nLekbasert læring av høy kvalitet i barnehagen. Nysgjerrighetsdreven utforsking i naturen fra tidlig alder. Videreutdanning i matematikk for lærere i småskolen. Økt antall naturfagstimer i ungdomsskolen. Hovedfokus på at alle elever skal lære seg å lese, skrive og regne skikkelig før de går ut av 10. klasse, slik at døren til kunnskapsuniverset åpner seg. Mer praktisk og variert undervisning. Systematisk samarbeid og økt satsning på Vitensentrene. Flere Newtonrom.\n\nDette er jo bare eksempler på det vi vet virker – tidlig innsats og målrettet satsning på realfag fra barnehage, gjennom grunnskolen og over i videregående skole. \n\nDet aller viktigste vi kan bidra med er å øke rekrutteringsgrunnlaget til realfagene på videregående skole og i høyere utdanning. Dersom elevene ikke er motivert eller kvalifisert til videre studier i realfag hjelper det ikke hvor mange studieplasser det er eller hvilken kompetanse arbeidslivet skriker etter. \n\nLykkes vi ikke med økt rekruttering til realfag må vi importere kompetansen. I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er det klokt å sørge for at vi har norsk kompetanse tilgjengelig.