Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H
Innlegg:
Gnisten🌟\n\nAlle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger å gjøre er å tenne den. Så fint og så enkelt sa Roald Dahl det.\n\nVi får ikke flere lærerstudenter og lærere hvis vi ikke lykkes med å tenne gnisten hos barna. Det er ikke gjort i en fei.\n\nDerfor er jeg skuffet over regjeringens manglende vilje til å satse på en skole der alle elever får oppfylt sitt potensial til fulle. Der det er kultur for læring og der læreren er sjefen i klasserommet.\n\nRekruttering av framtidige lærere begynner i barnehagen og grunnskolen. Det å ha en bevisst holdning til læreryrket og hvordan det presenteres og representeres er viktig. For å oppnå det må vi alle jobbe sammen over tid, det kan ikke vedtas politisk.\n\nDet som kan vedtas politisk er at vi skal ha en skole med kultur for læring, der laget rundt eleven sørger for trivsel som grunnlag for fokus og læring. Der laget rundt læreren gjør at lærerne kan gjøre det de liker og kan best, nemlig være sjefen i klasserommet og gi alle elever undervisning av høy kvalitet. Der rektor er pedagogisk leder, en synlig og tydelig skoleleder som sørger for et utviklende og attraktivt profesjonsfelleskap, med god oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere. Det krever et lag også rundt rektor.\n\nDet er skoleeiers ansvar å bidra til at disse lagene fungerer godt sammen. Kommunestyrer og fylkesting er veldig viktige når vi i fellesskap skal løfte fram viktigheten av læreryrket og legge grunnlaget for at flere velger å bli lærere og forblir det over tid.\n\nRegjeringen er stolt av tillitsreformen. Grunnleggende sett er tillit god ting. Men som regjeringen vet er det svært store forskjeller mellom skoler, kommuner og fylker i Norge. Det er ikke alle elever som blir gitt muligheten til å oppnå sitt potensial til fulle. Det betyr at vi risikerer å miste framtidige lærere tidlig i skoleløpet. Har regjeringen tillit til at kommuner og fylker er kunnskapsbaserte skoleeiere, eller mener de som meg, at det er behov for tydelige styringssignaler om at det er avgjørende viktig for vår felles framtid at elevene lærer å lese, skrive og regne skikkelig før det går ut av grunnskolen?\n\nJeg håper regjeringen kan være veldig tydelig på at disse fagene skal prioriteres. Det er nemlig det som skaper et bredt rekrutteringsgrunnlag for framtidige lærere.\n\nJeg er oppvokst blant kladdebøker fulle av framtidsdrømmer, engelskprøver og eksamensoppgaver som ventet på å bli rettet, og timeplanen for neste skoleår som alltid måtte endres i siste liten. Som lærerunge har jeg stor respekt for yrket, og jeg vet at dagene er interessante og mangfoldige, men også utfordrende og slitsomme.\n\nEllen er noen år yngre enn meg, hun har allerede 25 års fartstid i Osloskolen. Hun sier det så fint: Jeg mener jo at jeg har verdens beste jobb, så hvorfor er det ikke flere som snakker om det?\n\nHun er stolt av jobben hun gjør. Hun trekker ofte fram viktigheten av jobben sin i utviklingen av samfunnet. Hun ser resultater av jobben sin hver dag og er stolt når Julian mestrer noe han har øvd på lenge, når Ruth oppdager det vakre ved det franske språket, eller når noen oppdager de uendelige mulighetene vi har som innbyggere i Norge. Både som elever og studenter i et utdanningssystem som legger til rette for sosial mobilitet, men også som innbyggere i et velfungerende demokrati.\n\nVi vet at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring og trivsel. De aller fleste av oss har møtt en lærer som betydde ekstra mye, enten for oss selv eller for andre. Lærerne er viktig for oss som nasjon, for enkeltmennesker og for samfunnet.\n\nJeg mener fortsatt det er både riktig - og viktig - at det skal stilles krav til de som ønsker å bli lærer. Det er fordi lærernes jobb ar så verdifull. Derfor mener jeg også at regjeringen må stoppe reverseringen av alle tiltak som bidrar til at flere blir kvalifiserte søkere.\n\nNorge trenger en regjering som bidrar til kultur for læring på alle nivå, og der stolte lærere får anledning til å være gode undervisere og forbilder i klasserommet.
Postet:
2023-05-11 17:16:11
Delt innhold:
Gnisten🌟\n\nAlle barn har en gnist i seg. Alt vi trenger å gjøre er å tenne den. Så fint og så enkelt sa Roald Dahl det.\n\nVi får ikke flere lærerstudenter og lærere hvis vi ikke lykkes med å tenne gnisten hos barna. Det er ikke gjort i en fei.\n\nDerfor er jeg skuffet over regjeringens manglende vilje til å satse på en skole der alle elever får oppfylt sitt potensial til fulle. Der det er kultur for læring og der læreren er sjefen i klasserommet.\n\nRekruttering av framtidige lærere begynner i barnehagen og grunnskolen. Det å ha en bevisst holdning til læreryrket og hvordan det presenteres og representeres er viktig. For å oppnå det må vi alle jobbe sammen over tid, det kan ikke vedtas politisk.\n\nDet som kan vedtas politisk er at vi skal ha en skole med kultur for læring, der laget rundt eleven sørger for trivsel som grunnlag for fokus og læring. Der laget rundt læreren gjør at lærerne kan gjøre det de liker og kan best, nemlig være sjefen i klasserommet og gi alle elever undervisning av høy kvalitet. Der rektor er pedagogisk leder, en synlig og tydelig skoleleder som sørger for et utviklende og attraktivt profesjonsfelleskap, med god oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere. Det krever et lag også rundt rektor.\n\nDet er skoleeiers ansvar å bidra til at disse lagene fungerer godt sammen. Kommunestyrer og fylkesting er veldig viktige når vi i fellesskap skal løfte fram viktigheten av læreryrket og legge grunnlaget for at flere velger å bli lærere og forblir det over tid.\n\nRegjeringen er stolt av tillitsreformen. Grunnleggende sett er tillit god ting. Men som regjeringen vet er det svært store forskjeller mellom skoler, kommuner og fylker i Norge. Det er ikke alle elever som blir gitt muligheten til å oppnå sitt potensial til fulle. Det betyr at vi risikerer å miste framtidige lærere tidlig i skoleløpet. Har regjeringen tillit til at kommuner og fylker er kunnskapsbaserte skoleeiere, eller mener de som meg, at det er behov for tydelige styringssignaler om at det er avgjørende viktig for vår felles framtid at elevene lærer å lese, skrive og regne skikkelig før det går ut av grunnskolen?\n\nJeg håper regjeringen kan være veldig tydelig på at disse fagene skal prioriteres. Det er nemlig det som skaper et bredt rekrutteringsgrunnlag for framtidige lærere.\n\nJeg er oppvokst blant kladdebøker fulle av framtidsdrømmer, engelskprøver og eksamensoppgaver som ventet på å bli rettet, og timeplanen for neste skoleår som alltid måtte endres i siste liten. Som lærerunge har jeg stor respekt for yrket, og jeg vet at dagene er interessante og mangfoldige, men også utfordrende og slitsomme.\n\nEllen er noen år yngre enn meg, hun har allerede 25 års fartstid i Osloskolen. Hun sier det så fint: Jeg mener jo at jeg har verdens beste jobb, så hvorfor er det ikke flere som snakker om det?\n\nHun er stolt av jobben hun gjør. Hun trekker ofte fram viktigheten av jobben sin i utviklingen av samfunnet. Hun ser resultater av jobben sin hver dag og er stolt når Julian mestrer noe han har øvd på lenge, når Ruth oppdager det vakre ved det franske språket, eller når noen oppdager de uendelige mulighetene vi har som innbyggere i Norge. Både som elever og studenter i et utdanningssystem som legger til rette for sosial mobilitet, men også som innbyggere i et velfungerende demokrati.\n\nVi vet at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring og trivsel. De aller fleste av oss har møtt en lærer som betydde ekstra mye, enten for oss selv eller for andre. Lærerne er viktig for oss som nasjon, for enkeltmennesker og for samfunnet.\n\nJeg mener fortsatt det er både riktig - og viktig - at det skal stilles krav til de som ønsker å bli lærer. Det er fordi lærernes jobb ar så verdifull. Derfor mener jeg også at regjeringen må stoppe reverseringen av alle tiltak som bidrar til at flere blir kvalifiserte søkere.\n\nNorge trenger en regjering som bidrar til kultur for læring på alle nivå, og der stolte lærere får anledning til å være gode undervisere og forbilder i klasserommet.