Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H
Innlegg:
Det er kompetanse vi skal leve av framover‼️\n\nI Innlandet har vi allerede flere pensjonister enn ungdommer. Det er en utfordring og den vil bare bli større i åra som kommer. Derfor er det avgjørende viktig for oss alle at de som går på skole i dag velger utdanninger det er behov for i framtida. Det er dette vi politikere snakker om når vi på vårt eget og skolebyråkratenes språk snakker om «dimensjonering».\n \nDersom vi ikke lykkes med dimensjonering av utdanningsløp på alle nivåer, sluser vi ungdommene våre inn i løp der det ikke står læreplasser, arbeidsplasser eller studieplasser i den andre enden. Da har vi på mange måter fratatt dem muligheten til å lykkes i første runde. Derfor er dimensjonering så viktig.\n \nNår spillet om arbeidslivet starter, trumfer fullført og bestått videregående opplæring alt. Politikere på alle forvaltningsnivåer har ansvar for å bidra til at flest mulig lykkes og kommer ut av videregående opplæring med fagbrev, kompetansebevis, praksisbrev eller studiekompetanse.\n \nDimensjonering av utdanningstilbud i Innlandet og i Gudbrandsdalen er utfordrende, det er det også på nasjonalt nivå. Det er bra at regjeringen er tydelig på viktigheten av dimensjonering i sitt forslag til ny opplæringslov og i sin melding om kompetansebehov i åra som kommer.\n \nVideregående skoler er viktige regionale utviklingsaktører, men skolenes rolle som utviklingsaktører må aldri veie så tungt at det går ut over kvaliteten i tilbudet til elevene. Alt for ofte ender viktige, faglig godt begrunnede diskusjoner om dimensjonering av utdanningstilbud og linjestrukturer i opphetede lokaliseringsdebatter. Det er ingen tjent med, aller minst elevene. Fakkeltog og underskriftskampanjer bidrar ikke til å gi elevene i Innlandet et godt og framtidsretta utdanningstilbud. Det bidrar til å gjøre allerede krevende politiske debatter enda vanskeligere og det skaper splid og usikkerhet.\n \nVi vet det er stor mangel på helsepersonell i årene som kommer, akkurat som vi vet det ikke er mange nok søkere. Vi vet det er stort behov for fagarbeidere innenfor mange fag. Mangelen på lærlinger i f.eks betongfaget er stor. Innen restaurant og matfag, der vår region har store fortrinn både fordi vi er en stor produsent av råvarer og har mange arbeidsplasser innen hotell, restaurant og reiseliv - ja der står læreplassene tomme. De som frakter det kjæreste vi har til skolen og som sørger for at varer kommer både ut og inn, sjåførene, de er det stor mangel på. Og sånn kunne jeg fortsatt med mangel på teknologisk og digital kompetanse og mye mer.\n \nVår region sliter med betydelig nedgang i elevtallet. Det er utfordrende både for forutsigbarheten i tilbudet til elevene, for næringslivet og offentlig sektor som ikke får rekruttert kompetansen de har behov for, og for bygdene som sliter for å opprettholde folketallet.\n \nVår største utfordring i åra som kommer er mangel på folk. Da må vi som politikere være ekstra kloke i dimensjonering av utdanningstilbud på alle nivåer. Vi må bidra til at alle som kan fullfører og består et planlagt løp i videregående skole, og at de får innpass i arbeidslivet etterpå. Det er behov for alle i vårt samfunn.
Postet:
2023-05-02 12:37:42
Delt innhold:
Det er kompetanse vi skal leve av framover‼️\n\nI Innlandet har vi allerede flere pensjonister enn ungdommer. Det er en utfordring og den vil bare bli større i åra som kommer. Derfor er det avgjørende viktig for oss alle at de som går på skole i dag velger utdanninger det er behov for i framtida. Det er dette vi politikere snakker om når vi på vårt eget og skolebyråkratenes språk snakker om «dimensjonering».\n \nDersom vi ikke lykkes med dimensjonering av utdanningsløp på alle nivåer, sluser vi ungdommene våre inn i løp der det ikke står læreplasser, arbeidsplasser eller studieplasser i den andre enden. Da har vi på mange måter fratatt dem muligheten til å lykkes i første runde. Derfor er dimensjonering så viktig.\n \nNår spillet om arbeidslivet starter, trumfer fullført og bestått videregående opplæring alt. Politikere på alle forvaltningsnivåer har ansvar for å bidra til at flest mulig lykkes og kommer ut av videregående opplæring med fagbrev, kompetansebevis, praksisbrev eller studiekompetanse.\n \nDimensjonering av utdanningstilbud i Innlandet og i Gudbrandsdalen er utfordrende, det er det også på nasjonalt nivå. Det er bra at regjeringen er tydelig på viktigheten av dimensjonering i sitt forslag til ny opplæringslov og i sin melding om kompetansebehov i åra som kommer.\n \nVideregående skoler er viktige regionale utviklingsaktører, men skolenes rolle som utviklingsaktører må aldri veie så tungt at det går ut over kvaliteten i tilbudet til elevene. Alt for ofte ender viktige, faglig godt begrunnede diskusjoner om dimensjonering av utdanningstilbud og linjestrukturer i opphetede lokaliseringsdebatter. Det er ingen tjent med, aller minst elevene. Fakkeltog og underskriftskampanjer bidrar ikke til å gi elevene i Innlandet et godt og framtidsretta utdanningstilbud. Det bidrar til å gjøre allerede krevende politiske debatter enda vanskeligere og det skaper splid og usikkerhet.\n \nVi vet det er stor mangel på helsepersonell i årene som kommer, akkurat som vi vet det ikke er mange nok søkere. Vi vet det er stort behov for fagarbeidere innenfor mange fag. Mangelen på lærlinger i f.eks betongfaget er stor. Innen restaurant og matfag, der vår region har store fortrinn både fordi vi er en stor produsent av råvarer og har mange arbeidsplasser innen hotell, restaurant og reiseliv - ja der står læreplassene tomme. De som frakter det kjæreste vi har til skolen og som sørger for at varer kommer både ut og inn, sjåførene, de er det stor mangel på. Og sånn kunne jeg fortsatt med mangel på teknologisk og digital kompetanse og mye mer.\n \nVår region sliter med betydelig nedgang i elevtallet. Det er utfordrende både for forutsigbarheten i tilbudet til elevene, for næringslivet og offentlig sektor som ikke får rekruttert kompetansen de har behov for, og for bygdene som sliter for å opprettholde folketallet.\n \nVår største utfordring i åra som kommer er mangel på folk. Da må vi som politikere være ekstra kloke i dimensjonering av utdanningstilbud på alle nivåer. Vi må bidra til at alle som kan fullfører og består et planlagt løp i videregående skole, og at de får innpass i arbeidslivet etterpå. Det er behov for alle i vårt samfunn.