Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
Ledelse er viktig, særlig i skolen💙\n \nDet er veldig mye bra i norsk skole. Hver dag jobber mange dedikerte ansatte for at barna våre skal trives og utvikle seg både faglig og sosialt. Og så har vi noen utfordringer i skolen også, som vi som politikere på alle nivåer må ta på høyeste alvor.\n \nSkal alle få muligheter til å lykkes i arbeids- og samfunnslivet, er fullført og bestått videregående skole avgjørende viktig. Forutsetningen for å lykkes i videregående skole er grunnleggende ferdigheter. Skal man lære å lese, skrive og regne skikkelig, må man føle mestring og læringsglede. Trivsel hos både elever og ansatte er helt grunnleggende for å skape kultur for læring. Alle som er opptatt av kunnskap i skolen må derfor også være opptatt av skolemiljø, og at både elever og lærere trives på skolen. en.\n \nLovhjemler og paragrafer kan regulere mye i samfunnet vårt, men ikke løse alle utfordringer. En skole der elever og lærere trives og der det er kultur for læring, der alle er trygge på at det er lov både å feile og å lykkes, det er jeg overbevist om at man først og fremst skaper gjennom godt lederskap.\n \nEn god skole med kultur for læring krever godt lederskap på alle nivåer. Kommunestyret og fylkestinget som skoleeier har et særskilt ansvar for å bidra til godt lederskap. For å lykkes med å løse utfordringene skolen, er vi avhengig av at vi har skoleeiere som legger til rette for at skoleledere og lærere har de rammene og den oppfølgingen de trenger for å jobbe strategisk og godt med kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater.\n \nDet er sentralt at skoleledere har tid og kompetanse til å lede profesjonsfellesskapet, støtte det pedagogiske utviklingsarbeidet og sikre et godt og trygt lærings- og arbeidsmiljø. Kvalitet i skolen sikres gjennom langsiktig strategisk arbeid, med tydelig faglig forankring og felles forståelse på tvers av eiere, ledere og lærere.\n \nHøyre mener det er avgjørende å synliggjøre skoleeiers rolle, og ansvar, og at det gjennomføres tiltak for å minske forskjeller og styrke kvalitetsutviklingen gjennom profesjonelt skoleeierskap. Jeg håper alle som er opptatt av skole og skolepolitikk i tida som kommer vil bidra til å få fram viktigheten av godt lederskap.\n \nI Meld St. 21 for 2016–2017, Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen, beskrives skoleeierrollen slik: “Forskningen på skoleeierskap viser at kommuner som lykkes og får gode resultater, jobber på en måte som staten ikke kan regulere seg frem til. Statlige myndigheter kan legge til rette, men arbeidet må skje lokalt. Skoleeiere som lykkes, kjennetegnes av en aktiv dialog fra klasserom til kommunestyre. De kjennetegnes av politiske myndigheter med engasjement og ambisjoner for utvikling av skolen. De kjennetegnes også av en aktiv skoleadministrasjon som er et koordinerende ledd med innsikt og kompetanse. De bidrar til skoleledernes og lærernes profesjonsutvikling gjennom å delegere ansvar og sikre at alle kjenner sine ansvarsområder.”\n \nDenne rapporten viser med all tydelighet viktigheten av ledelse på alle nivåer. Den viser også at gode resultater henger sammen med trivsel. I mitt hode betyr det at vi må legge mer vekt på ledelse på alle nivåer i skolen. Vi må fortsette å bygge laget rundt eleven, men vi må bygge laget rundt læreren og skape rom for at læreren kan ta hånd om undervisningen og få avlastning på andre områder.\n \nLikeledes må vi bygge laget rundt rektor slik at rektor blir en synlig og tydelig pedagogisk leder på sin skole, og slipper å være vaktmester, helsesykepleier og verneombud i tillegg.\n \nDe som er ansvarlig for å bygge disse lagene er skoleeier. Vår oppgave som nasjonale politikere er å sørge for fokus på skoleeierrollen, og å bidra til at alle folkevalgte blir oppmerksomme på det store ansvaret det er å være skoleeier. Skoleeierrollen må tas på alvor. Folkevalgte må få kunnskap og bli stilt krav til. De må være oppmerksomme på at dersom elevene ikke trives og er trygge på skolen, dersom lærerne er usikre i sin arbeidshverdag og dersom rektor skifter lyspærer istedenfor å bidra til kultur for læring, - ja så er det faktisk deres ansvar.\n \nElevene våre fortjener en god og trygg skolehverdag. De er framtida vår og vi både ønsker og trenger at de får oppleve mestring og læringsglede i et trygt skolemiljø.

Postet:
2023-04-24 16:57:16

Delt innhold:
Ledelse er viktig, særlig i skolen💙\n \nDet er veldig mye bra i norsk skole. Hver dag jobber mange dedikerte ansatte for at barna våre skal trives og utvikle seg både faglig og sosialt. Og så har vi noen utfordringer i skolen også, som vi som politikere på alle nivåer må ta på høyeste alvor.\n \nSkal alle få muligheter til å lykkes i arbeids- og samfunnslivet, er fullført og bestått videregående skole avgjørende viktig. Forutsetningen for å lykkes i videregående skole er grunnleggende ferdigheter. Skal man lære å lese, skrive og regne skikkelig, må man føle mestring og læringsglede. Trivsel hos både elever og ansatte er helt grunnleggende for å skape kultur for læring. Alle som er opptatt av kunnskap i skolen må derfor også være opptatt av skolemiljø, og at både elever og lærere trives på skolen. en.\n \nLovhjemler og paragrafer kan regulere mye i samfunnet vårt, men ikke løse alle utfordringer. En skole der elever og lærere trives og der det er kultur for læring, der alle er trygge på at det er lov både å feile og å lykkes, det er jeg overbevist om at man først og fremst skaper gjennom godt lederskap.\n \nEn god skole med kultur for læring krever godt lederskap på alle nivåer. Kommunestyret og fylkestinget som skoleeier har et særskilt ansvar for å bidra til godt lederskap. For å lykkes med å løse utfordringene skolen, er vi avhengig av at vi har skoleeiere som legger til rette for at skoleledere og lærere har de rammene og den oppfølgingen de trenger for å jobbe strategisk og godt med kvalitetsutvikling og løft av elevenes resultater.\n \nDet er sentralt at skoleledere har tid og kompetanse til å lede profesjonsfellesskapet, støtte det pedagogiske utviklingsarbeidet og sikre et godt og trygt lærings- og arbeidsmiljø. Kvalitet i skolen sikres gjennom langsiktig strategisk arbeid, med tydelig faglig forankring og felles forståelse på tvers av eiere, ledere og lærere.\n \nHøyre mener det er avgjørende å synliggjøre skoleeiers rolle, og ansvar, og at det gjennomføres tiltak for å minske forskjeller og styrke kvalitetsutviklingen gjennom profesjonelt skoleeierskap. Jeg håper alle som er opptatt av skole og skolepolitikk i tida som kommer vil bidra til å få fram viktigheten av godt lederskap.\n \nI Meld St. 21 for 2016–2017, Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen, beskrives skoleeierrollen slik: “Forskningen på skoleeierskap viser at kommuner som lykkes og får gode resultater, jobber på en måte som staten ikke kan regulere seg frem til. Statlige myndigheter kan legge til rette, men arbeidet må skje lokalt. Skoleeiere som lykkes, kjennetegnes av en aktiv dialog fra klasserom til kommunestyre. De kjennetegnes av politiske myndigheter med engasjement og ambisjoner for utvikling av skolen. De kjennetegnes også av en aktiv skoleadministrasjon som er et koordinerende ledd med innsikt og kompetanse. De bidrar til skoleledernes og lærernes profesjonsutvikling gjennom å delegere ansvar og sikre at alle kjenner sine ansvarsområder.”\n \nDenne rapporten viser med all tydelighet viktigheten av ledelse på alle nivåer. Den viser også at gode resultater henger sammen med trivsel. I mitt hode betyr det at vi må legge mer vekt på ledelse på alle nivåer i skolen. Vi må fortsette å bygge laget rundt eleven, men vi må bygge laget rundt læreren og skape rom for at læreren kan ta hånd om undervisningen og få avlastning på andre områder.\n \nLikeledes må vi bygge laget rundt rektor slik at rektor blir en synlig og tydelig pedagogisk leder på sin skole, og slipper å være vaktmester, helsesykepleier og verneombud i tillegg.\n \nDe som er ansvarlig for å bygge disse lagene er skoleeier. Vår oppgave som nasjonale politikere er å sørge for fokus på skoleeierrollen, og å bidra til at alle folkevalgte blir oppmerksomme på det store ansvaret det er å være skoleeier. Skoleeierrollen må tas på alvor. Folkevalgte må få kunnskap og bli stilt krav til. De må være oppmerksomme på at dersom elevene ikke trives og er trygge på skolen, dersom lærerne er usikre i sin arbeidshverdag og dersom rektor skifter lyspærer istedenfor å bidra til kultur for læring, - ja så er det faktisk deres ansvar.\n \nElevene våre fortjener en god og trygg skolehverdag. De er framtida vår og vi både ønsker og trenger at de får oppleve mestring og læringsglede i et trygt skolemiljø.