Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
💙 Vi har fremmet forslag i Stortinget om å etablere en ny realfagsstrategi med en tiårshorisont. Behovet for å øke rekrutteringen av kandidater til både utdanning og yrker som trenger realfaglig bakgrunn og kompetanse er prekært, og til hinder for å lykkes med det grønne skiftet og styrking av norsk konkurransekraft! \n \n‼️ Regjeringen gjøre lite eller ingenting for å øke innsatsen når det kommer til realfag i skolen, og Høyre vil med dette sikre at Stortinget gir regjeringen en tydelig beskjed\n om å sette i gang arbeidet.\n\n♻️ Realfagene er avgjørende for grønn omstilling og økonomisk vekst. Bedrifter som er avhengige av teknologi og IKT, trenger ansatte med realfaglig kompetanse for å utvikle nye produkter og tjenester. Derfor vil Høyre få på plass en realfagsstrategi. \n\n⚠️ Interessen for realfag synker blant elevene. Siden 2017 er det en nedgående trend i antall unge som velger realfag. Mange elever mister interessen for realfagene i overgangen til ungdomsskolen. Det kan føre til at de velger bort realfaglig utdanning og karriere senere i livet. Derfor må vi gjøre mer for å inspirere flere barn og unge til å velge realfaglige utdanninger og yrke. \n\n🔢 Norsk ungdom har vesentlig mindre naturfag på ungdomsskolen enn elever i andre nordiske land, og lærerne har svak fordypning i realfag. Dette gir norske elever et dårligere utgangspunkt, enn andre.\n\n🔎 Høyre peker i forslaget blant annet på behovet for å øke antall naturfagstimer på ungdomstrinnet, slik at lærerne får mer tid til å gjøre undervisningen praktisk og variert. I tillegg må flere lærere får videreutdanning, slik at de både er faglig oppdatert og får verktøyene de trenger for å lage mer praktiske og varierte undervisningsopplegg. \n\n‼️ Regjeringen har så langt ikke fremmet ett forslag for å øke kvaliteten og bedre det faglige innholdet i skolen. Derimot var noe av det første Støre-regjeringen gjorde å kutte midlene vi hadde satt av til en ekstra naturfagstime i uken på ungdomsskolen, fjernet kompetansekravene i blant annet matematikk for lærere utdannet før 2014 og avskiltet om lag 2000 lærerspesialister i blant annet realfag og begynneropplæring og stoppet nye profilskoler innen realfag. \n \n💙 Høyre ber regjeringen legge frem en realfagsstrategi med tiårig horisont og femårig rullering, for å fremme utvikling av realfagskompetanse og rekruttering av realfagskandidater til utdanning og arbeidsliv. \n\n 💙 Solberg-regjeringen etablerte i 2015 en realfagsstrategi som hadde mål om at: \n - Barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres \n - Andelen barn og unge som presterer på lavt nivå i matematikk skal reduseres \n - Flere barn og unge skal prestere på høyt og avansert nivå i realfag \n - Barnehagelæreres og læreres kompetanse i realfag skal forbedres \n\n💙 Strategien inkluderte tiltak rettet mot barnehage, skole, kommuner, rekrutteringsarbeid og varierte realfaglige læringsarenaer. \n\n🔢 Etter evalueringene av strategiperioden er det tydelig at tiltak på dette området må ha lengre varighet for å se tydelige effekter. Men Støre-regjeringen har ikke fornyet strategien, og i stedet fjernet midlene Høyre la inn til flere naturfagstimer på ungdomsskolen og vannet ut prioriteringene av videreutdanning for lærere. \n\n✖️ Utfordringene våre er at \n - Norske elever skårer godt i naturfag på 5.trinn, men relativt sett dårlig på ungdomsskolen. \n - Norske elever på ungdomsskolen har 88 timer naturfag i året, sammenlignet med mellom 130-140 timer i andre nordiske land. \n - Søkning til realfagslinjer på videregående har gått ned \n - Søkningen til utdanning i realfagslektor har gått ned \n - Nesten halvparten av bedriftene melder om manglende kompetansebehov innen IKT, ingeniør og tekniske fag. \n\n♻️ Skal vi lykkes med våre største utfordringer og kunne realisere våre største muligheter, trenger vi vår realfagsstrategi‼️💪🏻💙

Postet:
2023-03-09 00:28:57

Delt innhold:
💙 Vi har fremmet forslag i Stortinget om å etablere en ny realfagsstrategi med en tiårshorisont. Behovet for å øke rekrutteringen av kandidater til både utdanning og yrker som trenger realfaglig bakgrunn og kompetanse er prekært, og til hinder for å lykkes med det grønne skiftet og styrking av norsk konkurransekraft! \n \n‼️ Regjeringen gjøre lite eller ingenting for å øke innsatsen når det kommer til realfag i skolen, og Høyre vil med dette sikre at Stortinget gir regjeringen en tydelig beskjed\n om å sette i gang arbeidet.\n\n♻️ Realfagene er avgjørende for grønn omstilling og økonomisk vekst. Bedrifter som er avhengige av teknologi og IKT, trenger ansatte med realfaglig kompetanse for å utvikle nye produkter og tjenester. Derfor vil Høyre få på plass en realfagsstrategi. \n\n⚠️ Interessen for realfag synker blant elevene. Siden 2017 er det en nedgående trend i antall unge som velger realfag. Mange elever mister interessen for realfagene i overgangen til ungdomsskolen. Det kan føre til at de velger bort realfaglig utdanning og karriere senere i livet. Derfor må vi gjøre mer for å inspirere flere barn og unge til å velge realfaglige utdanninger og yrke. \n\n🔢 Norsk ungdom har vesentlig mindre naturfag på ungdomsskolen enn elever i andre nordiske land, og lærerne har svak fordypning i realfag. Dette gir norske elever et dårligere utgangspunkt, enn andre.\n\n🔎 Høyre peker i forslaget blant annet på behovet for å øke antall naturfagstimer på ungdomstrinnet, slik at lærerne får mer tid til å gjøre undervisningen praktisk og variert. I tillegg må flere lærere får videreutdanning, slik at de både er faglig oppdatert og får verktøyene de trenger for å lage mer praktiske og varierte undervisningsopplegg. \n\n‼️ Regjeringen har så langt ikke fremmet ett forslag for å øke kvaliteten og bedre det faglige innholdet i skolen. Derimot var noe av det første Støre-regjeringen gjorde å kutte midlene vi hadde satt av til en ekstra naturfagstime i uken på ungdomsskolen, fjernet kompetansekravene i blant annet matematikk for lærere utdannet før 2014 og avskiltet om lag 2000 lærerspesialister i blant annet realfag og begynneropplæring og stoppet nye profilskoler innen realfag. \n \n💙 Høyre ber regjeringen legge frem en realfagsstrategi med tiårig horisont og femårig rullering, for å fremme utvikling av realfagskompetanse og rekruttering av realfagskandidater til utdanning og arbeidsliv. \n\n 💙 Solberg-regjeringen etablerte i 2015 en realfagsstrategi som hadde mål om at: \n - Barn og unges kompetanse i realfag skal forbedres \n - Andelen barn og unge som presterer på lavt nivå i matematikk skal reduseres \n - Flere barn og unge skal prestere på høyt og avansert nivå i realfag \n - Barnehagelæreres og læreres kompetanse i realfag skal forbedres \n\n💙 Strategien inkluderte tiltak rettet mot barnehage, skole, kommuner, rekrutteringsarbeid og varierte realfaglige læringsarenaer. \n\n🔢 Etter evalueringene av strategiperioden er det tydelig at tiltak på dette området må ha lengre varighet for å se tydelige effekter. Men Støre-regjeringen har ikke fornyet strategien, og i stedet fjernet midlene Høyre la inn til flere naturfagstimer på ungdomsskolen og vannet ut prioriteringene av videreutdanning for lærere. \n\n✖️ Utfordringene våre er at \n - Norske elever skårer godt i naturfag på 5.trinn, men relativt sett dårlig på ungdomsskolen. \n - Norske elever på ungdomsskolen har 88 timer naturfag i året, sammenlignet med mellom 130-140 timer i andre nordiske land. \n - Søkning til realfagslinjer på videregående har gått ned \n - Søkningen til utdanning i realfagslektor har gått ned \n - Nesten halvparten av bedriftene melder om manglende kompetansebehov innen IKT, ingeniør og tekniske fag. \n\n♻️ Skal vi lykkes med våre største utfordringer og kunne realisere våre største muligheter, trenger vi vår realfagsstrategi‼️💪🏻💙