Person / Aktør:
Geir Pollestad - Senterpartiet
Geir Pollestad - Senterpartiet
Parti: SP

Innlegg:
Det er flere store byer som har ønsket å innføre nullutslippssoner. Det vil si at deler av byen er forbeholdt kjøretøy som har nullutslipp. Kommunene har bedt regjeringen om lov til å gjennomføre dette. Regjeringen har sagt nei. Venstre og MdG raser.\n\nDet er rett og slett ikke ok å innføre forbud mot å ferdes i byene for de om har feil drivstoff på bilen. Byene har funksjoner også for folk som bor utenfor. \n\nEt annet forhold er at tiltaket er gammeldags. Den lokale luftkvaliteten påvirkes i liten grad av forslaget - og klimamessig er det også usikkert om det har effekt. \n\nLasse Fridstrøm i Transportøkonomisk institutt har i et innlegg i Aftenposten en god begrunnelse for å si nei til tiltaket: \n\nTiltaket vil stimulere til el-biler der det kjøres minst i indre del av byene og flytte dieselbilene ut der det kjøres flere km hvert år. Mye kan tyde på at tiltaket kan øke utslippene skriver han. \n\nVi må ikke plage folk med tiltak som har ingen eller tvilsom effekt - og heller satse på gågater, kollektiv og effektive veier som hindrer kø for å gjøre byene bedre.

Postet:
2023-01-26 14:26:40

Delt innhold:
Det er flere store byer som har ønsket å innføre nullutslippssoner. Det vil si at deler av byen er forbeholdt kjøretøy som har nullutslipp. Kommunene har bedt regjeringen om lov til å gjennomføre dette. Regjeringen har sagt nei. Venstre og MdG raser.\n\nDet er rett og slett ikke ok å innføre forbud mot å ferdes i byene for de om har feil drivstoff på bilen. Byene har funksjoner også for folk som bor utenfor. \n\nEt annet forhold er at tiltaket er gammeldags. Den lokale luftkvaliteten påvirkes i liten grad av forslaget - og klimamessig er det også usikkert om det har effekt. \n\nLasse Fridstrøm i Transportøkonomisk institutt har i et innlegg i Aftenposten en god begrunnelse for å si nei til tiltaket: \n\nTiltaket vil stimulere til el-biler der det kjøres minst i indre del av byene og flytte dieselbilene ut der det kjøres flere km hvert år. Mye kan tyde på at tiltaket kan øke utslippene skriver han. \n\nVi må ikke plage folk med tiltak som har ingen eller tvilsom effekt - og heller satse på gågater, kollektiv og effektive veier som hindrer kø for å gjøre byene bedre.