Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
Stolt av ungdomsskolereformen vår‼️\n\nMye går i riktig retning i norsk skole, likevel er det noen utfordringer vi vil løse for å skape en skole med mestring og læringsglede for alle elever. \n\nDet er særlig fem utfordringer Høyre vil løse:\n\n📚 Mange elever er under kritisk grense i lesing, skriving og regning når de starter i 8. klasse – og mange forlater ungdomsskolen med et så svakt utgangspunkt at de har liten sjans til å fullføre videregående\n🚶‍♂️Det er betydelige kjønnsforskjeller i elevenes resultater og det er et stort sprik mellom elevenes faglige nivå på ungdomsskolen.\n❌ Det er for høyt fravær hos en stor elevgruppe på ungdomsskolen.\n🔔 Elevers motivasjon og opplevelse av mestring faller på ungdomsskolen.\n🛠️ Ungdomsskolen gir ikke elever en god nok forberedelse til videre utdanning, særlig inn mot yrkesfag.\n\nVi legger fram til sammen 80 forslag til tiltak, blant annet vil vi\n💙 Innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8.trinn, samt plikt til samarbeid i overgangen ungdomsskole og videregående.\n💙 Øke antallet naturfagstimer med en time i uka på 8.-10. trinn.\n💙 Gi elevene på 9. og 10. trinn mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.\n💙 I større grad ta i bruk tidsbegrenset nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler deres faglige nivå.\n💙Gjennomføre forsøk med å flytte 7. klasse til ungdomsskolenivå\n💙 Innføre et nasjonalt fraværsregister, innføre fraværsføring fra første trinn på grunnskolen og gi skolene en plikt til oppfølgingsaktivitet fra dag én. Samt øke kunnskapen om skolefravær og skolevegring.\n💙 Koble inn Oppfølgingstjenesten (OT) på ungdomsskolen for bedre å fange opp elever som står i fare for å droppe ut.\n💙 Gjøre det lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut og gi skoleleder, lærer, foreldre og elev makten til å ta beslutningen å ta dette i bruk. Skoleeier har ansvar for kvalitetssikring av tilbudet.\n💙 Sikre bedre tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial, mer kompetanse hos lærerne om denne elevgruppen og flere tilbud om ekstra opplæring eller mulighet til å forsere fag og nivåer.\n💙 Styrke rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten og innføre kompetansekrav til rådgivere i skolen.\n💙 Utrede muligheten for å gi fylkeskommunen ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten for å sørge for helhetlig veiledning gjennom hele yrkes- og karriereløpet.\n💙 Innføre et obligatorisk yrkesfaglig valgfag, styrke rådgivningen og motivere flere til å velge et yrkesfag på videregående.\n💙 Beholde antall timer valgfag som i dag, men åpne for at elevene kan velge nye valgfag oftere og åpne for opprettelsen av valgfag som tar utgangspunkt i lokale behov og ønsker.\n💙 Innføre en tverrfaglig prosjekteksamen som tar utgangpunkt i de tverrfaglige temaene. Oppgaven skal gjennomføres i skoletiden. Målet at elevene skal få vise mer av dybdekompetansen sin.\n💙 Beholde Solberg-regjeringens krav til fordypning i norsk, matematikk og engelsk og vurdere å innføre kompetansekrav i flere fag.\n💙 Gjeninnføre lærerspesialistordningen og etablere flere karriereveier i skolen for lærere.\n\nHele reformen finner dere her:\n\nhttps://hoyre.no/2023/01/17/slik-vil-hoyre-lofte-ungdomsskolen/

Postet:
2023-01-17 19:48:40

Delt innhold:
Stolt av ungdomsskolereformen vår‼️\n\nMye går i riktig retning i norsk skole, likevel er det noen utfordringer vi vil løse for å skape en skole med mestring og læringsglede for alle elever. \n\nDet er særlig fem utfordringer Høyre vil løse:\n\n📚 Mange elever er under kritisk grense i lesing, skriving og regning når de starter i 8. klasse – og mange forlater ungdomsskolen med et så svakt utgangspunkt at de har liten sjans til å fullføre videregående\n🚶‍♂️Det er betydelige kjønnsforskjeller i elevenes resultater og det er et stort sprik mellom elevenes faglige nivå på ungdomsskolen.\n❌ Det er for høyt fravær hos en stor elevgruppe på ungdomsskolen.\n🔔 Elevers motivasjon og opplevelse av mestring faller på ungdomsskolen.\n🛠️ Ungdomsskolen gir ikke elever en god nok forberedelse til videre utdanning, særlig inn mot yrkesfag.\n\nVi legger fram til sammen 80 forslag til tiltak, blant annet vil vi\n💙 Innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8.trinn, samt plikt til samarbeid i overgangen ungdomsskole og videregående.\n💙 Øke antallet naturfagstimer med en time i uka på 8.-10. trinn.\n💙 Gi elevene på 9. og 10. trinn mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.\n💙 I større grad ta i bruk tidsbegrenset nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler deres faglige nivå.\n💙Gjennomføre forsøk med å flytte 7. klasse til ungdomsskolenivå\n💙 Innføre et nasjonalt fraværsregister, innføre fraværsføring fra første trinn på grunnskolen og gi skolene en plikt til oppfølgingsaktivitet fra dag én. Samt øke kunnskapen om skolefravær og skolevegring.\n💙 Koble inn Oppfølgingstjenesten (OT) på ungdomsskolen for bedre å fange opp elever som står i fare for å droppe ut.\n💙 Gjøre det lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut og gi skoleleder, lærer, foreldre og elev makten til å ta beslutningen å ta dette i bruk. Skoleeier har ansvar for kvalitetssikring av tilbudet.\n💙 Sikre bedre tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial, mer kompetanse hos lærerne om denne elevgruppen og flere tilbud om ekstra opplæring eller mulighet til å forsere fag og nivåer.\n💙 Styrke rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten og innføre kompetansekrav til rådgivere i skolen.\n💙 Utrede muligheten for å gi fylkeskommunen ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten for å sørge for helhetlig veiledning gjennom hele yrkes- og karriereløpet.\n💙 Innføre et obligatorisk yrkesfaglig valgfag, styrke rådgivningen og motivere flere til å velge et yrkesfag på videregående.\n💙 Beholde antall timer valgfag som i dag, men åpne for at elevene kan velge nye valgfag oftere og åpne for opprettelsen av valgfag som tar utgangspunkt i lokale behov og ønsker.\n💙 Innføre en tverrfaglig prosjekteksamen som tar utgangpunkt i de tverrfaglige temaene. Oppgaven skal gjennomføres i skoletiden. Målet at elevene skal få vise mer av dybdekompetansen sin.\n💙 Beholde Solberg-regjeringens krav til fordypning i norsk, matematikk og engelsk og vurdere å innføre kompetansekrav i flere fag.\n💙 Gjeninnføre lærerspesialistordningen og etablere flere karriereveier i skolen for lærere.\n\nHele reformen finner dere her:\n\nhttps://hoyre.no/2023/01/17/slik-vil-hoyre-lofte-ungdomsskolen/