Person / Aktør:
Margret Hagerup
Margret Hagerup
Parti: H

Innlegg:
‼️ Høyre presenterer ny skolepolitikk ‼️\n\nI 2021 gikk Høyre til valg på at vi ville gjennomføre en helhetlig ungdomsskolereform. Vi vant ikke valget, men har likevel jobbet videre med dette. Nå legger frem 80 tiltak som skal bidra til at elevene opplever mer mestring og læringsglede.\n\nHøyre vil skape en ungdomsskole med kunnskap, kvalitet og mestring som holder på motivasjonen, og som ser og utfordrer hver enkelt elev. Mye går bedre i norsk skole etter åtte år med Høyre i regjering. Nesten 5400 flere elever fullfører videregående skole nå enn da Høyre overtok, men én av fem fullfører fremdeles ikke.\n\nVårt mål er minst 9 av 10 skal fullføre innen 2030, og for å nå dette trengs det endringer i ungdomsskolen.\n\nDet er særlig fem utfordringer Høyre vil løse:\n\n1. Mange elever er under kritisk grense i lesing, skriving og regning når de starter i 8. klasse – og mange forlater ungdomsskolen med et så svakt utgangspunkt at de har liten sjans til å fullføre videregående\n\n2. Det er betydelige kjønnsforskjeller i elevenes resultater og det er et stort sprik mellom elevenes faglige nivå på ungdomsskolen.\n\n3. Det er for høyt fravær hos en stor elevgruppe på ungdomsskolen.\n\n4. Elevers motivasjon og opplevelse av mestring faller på ungdomsskolen.\n\n5. Ungdomsskolen gir ikke elever en god nok forberedelse til videre utdanning, særlig inn mot yrkesfag.\n\nHer er bare noen tiltakene: \n\n✅ Innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8.trinn, samt plikt til samarbeid i overgangen ungdomsskole og videregående.\n\n✅ Øke antallet naturfagstimer med en time i uka på 8.-10. trinn.\n\n✅ Gi elevene på 9. og 10. trinn mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.\n\n✅ I større grad ta i bruk tidsbegrenset nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler deres faglige nivå.\n\n✅ Gjennomføre forsøk med å flytte 7. klasse til ungdomsskolenivå\n\n✅ Innføre et nasjonalt fraværsregister, innføre fraværsføring fra første trinn på grunnskolen og gi skolene en plikt til oppfølgingsaktivitet fra dag én. Samt øke kunnskapen om skolefravær og skolevegring.\n\n✅ Koble inn Oppfølgingstjenesten (OT) på ungdomsskolen for bedre å fange opp elever som står i fare for å droppe ut.\n\n✅ Gjøre det lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut og gi skoleleder, lærer, foreldre og elev makten til å ta beslutningen å ta dette i bruk. Skoleeier har ansvar for kvalitetssikring av tilbudet.\n\n✅ Sikre bedre tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial, mer kompetanse hos lærerne om denne elevgruppen og flere tilbud om ekstra opplæring eller mulighet til å forsere fag og nivåer.\n\n✅ Styrke rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten og innføre kompetansekrav til rådgivere i skolen.\n\n✅ Utrede muligheten for å gi fylkeskommunen ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten for å sørge for helhetlig veiledning gjennom hele yrkes- og karriereløpet.\n\n✅ Innføre et obligatorisk yrkesfaglig valgfag, styrke rådgivningen og motivere flere til å velge et yrkesfag på videregående.\n\n✅ Beholde antall timer valgfag som i dag, men åpne for at elevene kan velge nye valgfag oftere og åpne for opprettelsen av valgfag som tar utgangspunkt i lokale behov og ønsker.\n\n✅ Innføre en tverrfaglig prosjekteksamen som tar utgangpunkt i de tverrfaglige temaene. Oppgaven skal gjennomføres i skoletiden. Målet at elevene skal få vise mer av dybdekompetansen sin.\n\n✅ Beholde Solberg-regjeringens krav til fordypning i norsk, matematikk og engelsk og vurdere å innføre kompetansekrav i flere fag.\n\n✅ Gjeninnføre lærerspesialistordningen og etablere flere karriereveier i skolen for lærere.\n\nNå gleder jeg meg til å diskutere dette med dere i tiden fremover! Her er det mye spennende å se nærmere på, og enda mange innspill som kan komme. Hva mener du er viktig i dette arbeidet?\n\nHer er for øvrig hele reformen: https://hoyre.no/content/uploads/2023/01/Ungdomsskolereform.pdf

Postet:
2023-01-17 19:12:27

Delt innhold:
‼️ Høyre presenterer ny skolepolitikk ‼️\n\nI 2021 gikk Høyre til valg på at vi ville gjennomføre en helhetlig ungdomsskolereform. Vi vant ikke valget, men har likevel jobbet videre med dette. Nå legger frem 80 tiltak som skal bidra til at elevene opplever mer mestring og læringsglede.\n\nHøyre vil skape en ungdomsskole med kunnskap, kvalitet og mestring som holder på motivasjonen, og som ser og utfordrer hver enkelt elev. Mye går bedre i norsk skole etter åtte år med Høyre i regjering. Nesten 5400 flere elever fullfører videregående skole nå enn da Høyre overtok, men én av fem fullfører fremdeles ikke.\n\nVårt mål er minst 9 av 10 skal fullføre innen 2030, og for å nå dette trengs det endringer i ungdomsskolen.\n\nDet er særlig fem utfordringer Høyre vil løse:\n\n1. Mange elever er under kritisk grense i lesing, skriving og regning når de starter i 8. klasse – og mange forlater ungdomsskolen med et så svakt utgangspunkt at de har liten sjans til å fullføre videregående\n\n2. Det er betydelige kjønnsforskjeller i elevenes resultater og det er et stort sprik mellom elevenes faglige nivå på ungdomsskolen.\n\n3. Det er for høyt fravær hos en stor elevgruppe på ungdomsskolen.\n\n4. Elevers motivasjon og opplevelse av mestring faller på ungdomsskolen.\n\n5. Ungdomsskolen gir ikke elever en god nok forberedelse til videre utdanning, særlig inn mot yrkesfag.\n\nHer er bare noen tiltakene: \n\n✅ Innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8.trinn, samt plikt til samarbeid i overgangen ungdomsskole og videregående.\n\n✅ Øke antallet naturfagstimer med en time i uka på 8.-10. trinn.\n\n✅ Gi elevene på 9. og 10. trinn mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.\n\n✅ I større grad ta i bruk tidsbegrenset nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler deres faglige nivå.\n\n✅ Gjennomføre forsøk med å flytte 7. klasse til ungdomsskolenivå\n\n✅ Innføre et nasjonalt fraværsregister, innføre fraværsføring fra første trinn på grunnskolen og gi skolene en plikt til oppfølgingsaktivitet fra dag én. Samt øke kunnskapen om skolefravær og skolevegring.\n\n✅ Koble inn Oppfølgingstjenesten (OT) på ungdomsskolen for bedre å fange opp elever som står i fare for å droppe ut.\n\n✅ Gjøre det lettere for skolene å ta i bruk alternative opplæringsarenaer for elever som står i fare for å droppe ut og gi skoleleder, lærer, foreldre og elev makten til å ta beslutningen å ta dette i bruk. Skoleeier har ansvar for kvalitetssikring av tilbudet.\n\n✅ Sikre bedre tilpasset opplæring for elever med høyt læringspotensial, mer kompetanse hos lærerne om denne elevgruppen og flere tilbud om ekstra opplæring eller mulighet til å forsere fag og nivåer.\n\n✅ Styrke rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten og innføre kompetansekrav til rådgivere i skolen.\n\n✅ Utrede muligheten for å gi fylkeskommunen ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten for å sørge for helhetlig veiledning gjennom hele yrkes- og karriereløpet.\n\n✅ Innføre et obligatorisk yrkesfaglig valgfag, styrke rådgivningen og motivere flere til å velge et yrkesfag på videregående.\n\n✅ Beholde antall timer valgfag som i dag, men åpne for at elevene kan velge nye valgfag oftere og åpne for opprettelsen av valgfag som tar utgangspunkt i lokale behov og ønsker.\n\n✅ Innføre en tverrfaglig prosjekteksamen som tar utgangpunkt i de tverrfaglige temaene. Oppgaven skal gjennomføres i skoletiden. Målet at elevene skal få vise mer av dybdekompetansen sin.\n\n✅ Beholde Solberg-regjeringens krav til fordypning i norsk, matematikk og engelsk og vurdere å innføre kompetansekrav i flere fag.\n\n✅ Gjeninnføre lærerspesialistordningen og etablere flere karriereveier i skolen for lærere.\n\nNå gleder jeg meg til å diskutere dette med dere i tiden fremover! Her er det mye spennende å se nærmere på, og enda mange innspill som kan komme. Hva mener du er viktig i dette arbeidet?\n\nHer er for øvrig hele reformen: https://hoyre.no/content/uploads/2023/01/Ungdomsskolereform.pdf