Person / Aktør:
Erlend Svardal Bøe
Erlend Svardal Bøe
Parti: H

Innlegg:
Dette er meg sammen med gode venner før jul. Vi hadde juleølsmaking for å finne ut hvilket juleøl vi likte best. Vi ga poeng og skrev begrunnelse for hvorfor vi likte eller ikke likte det ølet vi smakte på. Vi delte til og med i sosiale medier at vi hadde gjennomført juleølsmaking og vi annonserte vinneren av juleølsmakingen. Denne gangen ble det Mack Ølbryggeri. \n\nI slutten av forrige uke kom det frem at Helsedirektoratet har gjort en ny fortolkning av forbudet mot reklame av alkohol i alkoholloven. Helsedirektoratet slår fast at det er ulovlig reklame når bryggeriene blir tagget uoppfordret av kunder i sosiale medier, enten med bilder eller omtaler av bryggeriene sine produkter med logo på. For dette risikerer bryggeriene å få bot og straff. Det vil si at om jeg hadde tagget Mack Ølbryggeri i innlegget jeg skrev på Facebook etter juleølsmakingen i desember, så ville det vært ulovlig reklame, men Mack Ølbryggeri måtte ha tatt konsekvensene av mine handlinger på sosiale medier. \n\nVi skal ha en streng alkoholpolitikk i Norge, og det skal være forbud mot reklame av alkohol slik at vi beskytter folk mot skade og avhengighet. Men skal vi klare å opprettholde det slik, så må folk ha respekt for regelverket og ha forståelse for hvorfor det praktiseres som det gjør. Dessverre tror jeg at denne nye fortolkningen fra Helsedirektoratet bidrar til mindre respekt og forståelse, men også mindre legitimitet. \n\nJeg håper regjeringen også ser dette, og bidrar til at Helsedirektoratet går tilbake på denne nye fortolkningen av alkoholloven. Det har blitt gjort tidligere når Helsedirektoratet har gått for langt, blant annet i februar 2020 da de mente at små skilt på Vinmonopolet der det sto «nyhet» for å gjøre kundene oppmerksom på nye produkter, var ulovlig reklame. Det er kanskje på tide med en modernisering av alkoholloven.

Postet:
2023-01-10 16:36:05

Delt innhold:
Dette er meg sammen med gode venner før jul. Vi hadde juleølsmaking for å finne ut hvilket juleøl vi likte best. Vi ga poeng og skrev begrunnelse for hvorfor vi likte eller ikke likte det ølet vi smakte på. Vi delte til og med i sosiale medier at vi hadde gjennomført juleølsmaking og vi annonserte vinneren av juleølsmakingen. Denne gangen ble det Mack Ølbryggeri. \n\nI slutten av forrige uke kom det frem at Helsedirektoratet har gjort en ny fortolkning av forbudet mot reklame av alkohol i alkoholloven. Helsedirektoratet slår fast at det er ulovlig reklame når bryggeriene blir tagget uoppfordret av kunder i sosiale medier, enten med bilder eller omtaler av bryggeriene sine produkter med logo på. For dette risikerer bryggeriene å få bot og straff. Det vil si at om jeg hadde tagget Mack Ølbryggeri i innlegget jeg skrev på Facebook etter juleølsmakingen i desember, så ville det vært ulovlig reklame, men Mack Ølbryggeri måtte ha tatt konsekvensene av mine handlinger på sosiale medier. \n\nVi skal ha en streng alkoholpolitikk i Norge, og det skal være forbud mot reklame av alkohol slik at vi beskytter folk mot skade og avhengighet. Men skal vi klare å opprettholde det slik, så må folk ha respekt for regelverket og ha forståelse for hvorfor det praktiseres som det gjør. Dessverre tror jeg at denne nye fortolkningen fra Helsedirektoratet bidrar til mindre respekt og forståelse, men også mindre legitimitet. \n\nJeg håper regjeringen også ser dette, og bidrar til at Helsedirektoratet går tilbake på denne nye fortolkningen av alkoholloven. Det har blitt gjort tidligere når Helsedirektoratet har gått for langt, blant annet i februar 2020 da de mente at små skilt på Vinmonopolet der det sto «nyhet» for å gjøre kundene oppmerksom på nye produkter, var ulovlig reklame. Det er kanskje på tide med en modernisering av alkoholloven.