Innlegg:
Det store problemet for norsk jernbane er mangelfullt vedlikehold over mange år. Men i stedet for å ta tak i dette, valgte Høyre og Frp i 2016 å legge halve Tog-Norge ut på anbud. \n\nDet jernbanen trenger er investeringer i infrastruktur og mer samarbeid, ikke privatisering og mer oppsplitting. Oppsplittinga angriper nemlig jernbanens viktigste fortrinn - stordriftsfordelene: \n\nJernbanen har sin egen infrastruktur der all trafikk kjøres på et lukket system med eget togmateriell og personell. Materiellet utnyttes hele døgnet på ulike linjer og strekninger. I stedet for å utnytte dette, står anbudsregimet i veien for at selskaper låner ressurser fra hverandre.\n\nOppsplittinga av jernbanen gir derfor et massivt effektivitetstap, der hvert selskap må ha sin egen driftsledelse, togpersonell og togsett, og alle selskaper må ha egne reserver for å sikre regulariteten. \n\nPå spørsmål fra Rødt har vi nå fått tallene for vedlikeholdsetterslepet: For å holde tritt med forfallet, beregner Bane Nor at de trenger 4,5 milliarder kroner hvert år. I statsbudsjettet for i år er det satt av 3,4 milliarder.\n\n– Infrastrukturen forverres litt gradvis år for år, sier Sverre Kjenne med ansvaret for drift og vedlikehold av jernbanen i Bane Nor. \n\nSom Rødts Geir Jørgensen sier: – Her må det prioriteres å ta vare på det man har. \n\nNå må vi bruke ressursene på å samle, styrke og bygge ut den norske jernbanen i fellesskapets regi – for fellesskapets beste!
Postet:
2023-01-10 13:36:20
Delt innhold:
Jernbanen forfaller raskere enn Bane Nor rekker å fornye
Jernbanen forfaller raskere enn det Bane Nor rekker å ta igjen. Konsekvensen er forsinkede tog og innstilte avganger.