Person / Aktør:
Geir Pollestad - Senterpartiet
Geir Pollestad - Senterpartiet
Parti: SP

Innlegg:
Representanter frå opposisjonen forsøker å skape eit inntrykk av at regjeringens avgiftskutt på drivstoff i 2023 ikkje betyr noko. Her kan du lese eit innlegg sendt på vegne av 40 000 ansatte i entreprenørbransjen som viser at Vedum sitt avgiftsgrep blir satt pris på: \n\nVår bransje er vanlige folk\n \nAv Julie Brodtkorb, adm, dir. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)\n \nI de siste dagene har ulike interesseorganisasjoner gått til nye angrep på Finansministeren. De sier at avgiftene han har kuttet på diesel ikke kommer vanlige folk til gode. Det er feil: De 2300 medlemsbedriftene i MEF og deres 40 000 ansatte består i aller høyeste grad av vanlige folk.\n \nVi fikk en liten avgiftslettelse på anleggsdiesel i statsbudsjettet. Ved å fjerne grunnavgiften på mineralolje blir anleggsdiesel – korrigert for en del andre justeringer – om lag 50 øre billigere i 2023. Forslaget koster nær 1,5 milliarder kroner.\n \nEtter tiår etter tiår med stigende priser på drivstoff, er det faktisk kjærkomment for våre medlemmer at anleggsdieselen blir mindre - og ikke mer – avgiftsbelagt. Det skjer i et år med et stramt statsbudsjett. Vi har gitt ros til Regjeringen for dette kuttet fordi det sender et signal om at jobben våre folk gjør i norske lokalsamfunn er viktig. \n \nVi kunne selvsagt ønsket oss enda større kutt. Men ingen er villig til å kutte mer enn Regjeringen. Flertallet av de borgerlige partiene gjør det motsatte av Regjeringen: De reverserer Regjeringens avgiftskutt og Høyre fremmer forslag som ville økt prisen på anleggsdiesel med 2 kroner per liter.\n \nMEF støtter kravene fra NAF og NLF om avgiftskutt på alle typer diesel. Men vi er nødt til å si fra når noen forsøker å bagatellisere et forslag som reduserer avgiftene på anleggsdiesel. Særlig når opposisjonen gjør det motsatte: Øker prisen på anleggsdiesel og vanlig diesel og bensin.\n \nAvgiftskuttet treffer en bransje som utgjør ryggraden i norske lokalsamfunn. Det er vanlige folk som eier anleggsmaskiner og kjører gravmaskin.

Postet:
2022-12-27 16:03:38

Delt innhold:
Representanter frå opposisjonen forsøker å skape eit inntrykk av at regjeringens avgiftskutt på drivstoff i 2023 ikkje betyr noko. Her kan du lese eit innlegg sendt på vegne av 40 000 ansatte i entreprenørbransjen som viser at Vedum sitt avgiftsgrep blir satt pris på: \n\nVår bransje er vanlige folk\n \nAv Julie Brodtkorb, adm, dir. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)\n \nI de siste dagene har ulike interesseorganisasjoner gått til nye angrep på Finansministeren. De sier at avgiftene han har kuttet på diesel ikke kommer vanlige folk til gode. Det er feil: De 2300 medlemsbedriftene i MEF og deres 40 000 ansatte består i aller høyeste grad av vanlige folk.\n \nVi fikk en liten avgiftslettelse på anleggsdiesel i statsbudsjettet. Ved å fjerne grunnavgiften på mineralolje blir anleggsdiesel – korrigert for en del andre justeringer – om lag 50 øre billigere i 2023. Forslaget koster nær 1,5 milliarder kroner.\n \nEtter tiår etter tiår med stigende priser på drivstoff, er det faktisk kjærkomment for våre medlemmer at anleggsdieselen blir mindre - og ikke mer – avgiftsbelagt. Det skjer i et år med et stramt statsbudsjett. Vi har gitt ros til Regjeringen for dette kuttet fordi det sender et signal om at jobben våre folk gjør i norske lokalsamfunn er viktig. \n \nVi kunne selvsagt ønsket oss enda større kutt. Men ingen er villig til å kutte mer enn Regjeringen. Flertallet av de borgerlige partiene gjør det motsatte av Regjeringen: De reverserer Regjeringens avgiftskutt og Høyre fremmer forslag som ville økt prisen på anleggsdiesel med 2 kroner per liter.\n \nMEF støtter kravene fra NAF og NLF om avgiftskutt på alle typer diesel. Men vi er nødt til å si fra når noen forsøker å bagatellisere et forslag som reduserer avgiftene på anleggsdiesel. Særlig når opposisjonen gjør det motsatte: Øker prisen på anleggsdiesel og vanlig diesel og bensin.\n \nAvgiftskuttet treffer en bransje som utgjør ryggraden i norske lokalsamfunn. Det er vanlige folk som eier anleggsmaskiner og kjører gravmaskin.