Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Roy Steffensen
Stortingsrepresentant Roy Steffensen
Parti: FRP

Innlegg:
På Stortinget har vi noen flotte referenter som skriver ned hvert ord som blir sagt i hver eneste debatt. Her er mitt innlegg fra debatten om samferdselsbudsjettet:\n\nRoy Steffensen (FrP) [13:19:00]: \nDet må ha vært befriende for de tre statsrådene i salen å ha vært til stede og hørt representanten Nils Kristen Sandtrøens tre minutter lange hyllest av hver enkelt av dem. Det er annerledes i denne salen enn det er utenfor, for i dag kan vi lese i Vårt Land at hyllesten ikke er like stor i folket. Der er tilbakemeldingene tvert imot 14,6 pst. og 3,8 pst.\n\nJeg tror at noe av forklaringen på det er at det er så stor forskjell på det regjeringspartiene sa før valget, og det som de leverer etterpå. Det har vi også fått bekreftet i debatten her i dag. Jeg trodde ærlig talt ikke det jeg hørte da representanten Leirtrø sa at det trengs milliarder til rassikring – det er et ufattelig behov for det – samtidig som hun i dag er med på å vedta et budsjett hvor midlene til rassikring er én tredjedel av det de var i 2021. Hvis det trengs milliardbeløp til rassikring, er det jo feil medisin å redusere bevilgningen til det.\n\nSamtidig blir det også kuttet kraftig i bevilgningene til utbygging av motorveiprosjekter. Prosjekter blir utsatt, nedskalert eller helt fjernet.\n\nDet har vært andre ting som også har dukket opp i debatten. Statsråd Gjelsvik har gjentatt budskapet om drivstoff, at det blir lavere drivstoffpriser for folk. Det blir det ikke. For diesel blir det økt innblanding av biodrivstoff. Det gjør at det blir reduserte utslipp, men det blir dyrere. Samtidig har biodrivstoff den konsekvensen at det har dårligere effekt, som gjør at man er nødt til å fylle tanken oftere. Så i den saken stoler jeg mer på klimaministeren, som i Politisk Kvarter sa at det ikke blir billigere diesel for vanlige bilister.\n\nNår det gjelder bensin, kan alle gå inn i budsjettallene og se at bensinavgiftene øker med 53 øre – fra 6,38 kr i 2021 til 6,91 kr den 1. januar 2023. Så regjeringen gjør det dyrere å kjøpe, bruke og eie bil, samtidig som de reduserer standarden på veiene som bilistene skal bruke.\n\nFremskrittspartiet er det eneste reelle alternativet. Vi har lyst til å bygge landet. Vi ønsker at det skal bli billigere både å kjøpe, bruke og eie bil. Vi vil ha en motorveisatsing på 1,75 mrd. kr. Vi vil ha en ekstra vedlikeholdsmilliard. Vi vil tilbake til 2021-nivået for rassikring og ha 1 mrd. kr til rassikring. Samtidig ønsker vi å gjøre noe med drivstoffprisene. Det ønsket både Senterpartiet og Arbeiderpartiet i 2021, da gjennomsnittsprisen var 15–16 kr. I år blir gjennomsnittsprisen 22 kr. Da hadde det monnet om partiene hadde stemt for Fremskrittspartiets forslag om å fjerne drivstoffavgiftene. Det ville gitt en pumpepris som var 7–8 kr billigere.

Postet:
2022-12-23 17:38:33

Delt innhold:
På Stortinget har vi noen flotte referenter som skriver ned hvert ord som blir sagt i hver eneste debatt. Her er mitt innlegg fra debatten om samferdselsbudsjettet:\n\nRoy Steffensen (FrP) [13:19:00]: \nDet må ha vært befriende for de tre statsrådene i salen å ha vært til stede og hørt representanten Nils Kristen Sandtrøens tre minutter lange hyllest av hver enkelt av dem. Det er annerledes i denne salen enn det er utenfor, for i dag kan vi lese i Vårt Land at hyllesten ikke er like stor i folket. Der er tilbakemeldingene tvert imot 14,6 pst. og 3,8 pst.\n\nJeg tror at noe av forklaringen på det er at det er så stor forskjell på det regjeringspartiene sa før valget, og det som de leverer etterpå. Det har vi også fått bekreftet i debatten her i dag. Jeg trodde ærlig talt ikke det jeg hørte da representanten Leirtrø sa at det trengs milliarder til rassikring – det er et ufattelig behov for det – samtidig som hun i dag er med på å vedta et budsjett hvor midlene til rassikring er én tredjedel av det de var i 2021. Hvis det trengs milliardbeløp til rassikring, er det jo feil medisin å redusere bevilgningen til det.\n\nSamtidig blir det også kuttet kraftig i bevilgningene til utbygging av motorveiprosjekter. Prosjekter blir utsatt, nedskalert eller helt fjernet.\n\nDet har vært andre ting som også har dukket opp i debatten. Statsråd Gjelsvik har gjentatt budskapet om drivstoff, at det blir lavere drivstoffpriser for folk. Det blir det ikke. For diesel blir det økt innblanding av biodrivstoff. Det gjør at det blir reduserte utslipp, men det blir dyrere. Samtidig har biodrivstoff den konsekvensen at det har dårligere effekt, som gjør at man er nødt til å fylle tanken oftere. Så i den saken stoler jeg mer på klimaministeren, som i Politisk Kvarter sa at det ikke blir billigere diesel for vanlige bilister.\n\nNår det gjelder bensin, kan alle gå inn i budsjettallene og se at bensinavgiftene øker med 53 øre – fra 6,38 kr i 2021 til 6,91 kr den 1. januar 2023. Så regjeringen gjør det dyrere å kjøpe, bruke og eie bil, samtidig som de reduserer standarden på veiene som bilistene skal bruke.\n\nFremskrittspartiet er det eneste reelle alternativet. Vi har lyst til å bygge landet. Vi ønsker at det skal bli billigere både å kjøpe, bruke og eie bil. Vi vil ha en motorveisatsing på 1,75 mrd. kr. Vi vil ha en ekstra vedlikeholdsmilliard. Vi vil tilbake til 2021-nivået for rassikring og ha 1 mrd. kr til rassikring. Samtidig ønsker vi å gjøre noe med drivstoffprisene. Det ønsket både Senterpartiet og Arbeiderpartiet i 2021, da gjennomsnittsprisen var 15–16 kr. I år blir gjennomsnittsprisen 22 kr. Da hadde det monnet om partiene hadde stemt for Fremskrittspartiets forslag om å fjerne drivstoffavgiftene. Det ville gitt en pumpepris som var 7–8 kr billigere.