Person / Aktør:
Kjell Ingolf Ropstad
Kjell Ingolf Ropstad
Parti: KRF

Innlegg:
Kanskje litt hard overskrift, men innholdet er viktig. Vi klarer ikke overgangen fra barnehage til skole godt nok. Spesielt for 5-åringene som er født sent på året. Intensjonen bak seksårsreformen er forsvunnet. Det ble ikke læring gjennom lek, men for mye stillesitting og bokstavfokus. Første delrapport av evalueringen viser at 8 av 10 lærere forventer at barna kan lese og skrive selv om dette ikke har vært et mål i læreplanen. \n\nJeg vet vi kan kan gjøre dette bedre. For KrF var fagfornyelsen viktig for å justere kurs, men vi bør likevel erstatte dagens førsteklasse med en førskoleklasse med lekbasert undervisning. Leseopplæringen skulle heller ikke starte før på 2. trinn. Det er ikke feil at barna lærer å lese og skrive allerede første halvåret, men det skal ikke være et hovedfokus. Opplæringen må være tilpasset aldersgruppen, og alle elevene er ikke modne for å bli presset inn i en målsetting om å lære å lese og skrive før jul.\n\nLenke til saken: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zBarW/krf-ropstad-om-seksaarsreformen-vi-har-sviktet-seksaaringene\n\nLenke til rapporten: https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/evaluering-av-seksarsreformen-delrapport-1/

Postet:
2022-12-20 12:49:13

Delt innhold:
Kanskje litt hard overskrift, men innholdet er viktig. Vi klarer ikke overgangen fra barnehage til skole godt nok. Spesielt for 5-åringene som er født sent på året. Intensjonen bak seksårsreformen er forsvunnet. Det ble ikke læring gjennom lek, men for mye stillesitting og bokstavfokus. Første delrapport av evalueringen viser at 8 av 10 lærere forventer at barna kan lese og skrive selv om dette ikke har vært et mål i læreplanen. \n\nJeg vet vi kan kan gjøre dette bedre. For KrF var fagfornyelsen viktig for å justere kurs, men vi bør likevel erstatte dagens førsteklasse med en førskoleklasse med lekbasert undervisning. Leseopplæringen skulle heller ikke starte før på 2. trinn. Det er ikke feil at barna lærer å lese og skrive allerede første halvåret, men det skal ikke være et hovedfokus. Opplæringen må være tilpasset aldersgruppen, og alle elevene er ikke modne for å bli presset inn i en målsetting om å lære å lese og skrive før jul.\n\nLenke til saken: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zBarW/krf-ropstad-om-seksaarsreformen-vi-har-sviktet-seksaaringene\n\nLenke til rapporten: https://www.udir.no/tall-og-forskning/finn-forskning/rapporter/evaluering-av-seksarsreformen-delrapport-1/