Innlegg:
For ei stund siden hadde vi en debatt om autonome kjøretøy, sikkerhet og offentlig tilrettelegging.\nHer er mitt innlegg i debatten.\nEn gang så jeg for meg at vi i dag skulle kunne bestille en førerløs bil gjennom et bildelingssystem – at en ikke skulle ha behov for verken garasje eller egen bil, og at en kom seg fram uavhengig av funksjonsevne. Det skulle ikke engang være behov for førerkort. En så også for seg at en måtte betale ekstra forsikring om en fortsatt insisterte på å kjøre bilen selv. Menneskelige feil ble da altså den største sikkerhetsrisikoen.\nVi er ikke helt der enda. I 2020 kom den internasjonale godkjenningen av biler på nivå tre, dvs. at du kan slippe rattet og overlate kjøringen til bilen under visse forhold. Selv om bilen i praksis kan kjøre seg selv i dag, er det alltid føreren som har det hele og fulle ansvaret for det som skjer.\nI Arbeiderpartiet frykter vi ikke morgendagens løsninger. Ny teknologi skal prøves ut. På den måten kan vi utvikle landet vårt og ruste oss for framtiden. Men dette kan ikke skje på bekostning av sikkerheten. Folk som ferdes på offentlige veier i Norge, skal ikke føle seg utrygge. Ansvarlig utprøving av de autonome kjøretøyene må derfor skje innenfor sikre og forsvarlige rammer, og de som driver sånn testvirksomhet, påtar seg et stort og alvorlig ansvar.\nVi mener det er viktig at Vegvesenet bidrar med finansiering og fagkunnskap i flere piloter og FOU-prosjekter og bidrar til samarbeidsarenaer også med bilprodusenter. Vi produserer masse båter i Norge, men ikke biler. Det er bilprodusenten som må ta det teknologiske ansvaret for sikkerheten, derfor er også internasjonale regler og godkjenninger viktige, selv i Norge.
Postet:
2022-12-13 21:31:26
Delt innhold:
For ei stund siden hadde vi en debatt om autonome kjøretøy, sikkerhet og offentlig tilrettelegging.\nHer er mitt innlegg i debatten.\nEn gang så jeg for meg at vi i dag skulle kunne bestille en førerløs bil gjennom et bildelingssystem – at en ikke skulle ha behov for verken garasje eller egen bil, og at en kom seg fram uavhengig av funksjonsevne. Det skulle ikke engang være behov for førerkort. En så også for seg at en måtte betale ekstra forsikring om en fortsatt insisterte på å kjøre bilen selv. Menneskelige feil ble da altså den største sikkerhetsrisikoen.\nVi er ikke helt der enda. I 2020 kom den internasjonale godkjenningen av biler på nivå tre, dvs. at du kan slippe rattet og overlate kjøringen til bilen under visse forhold. Selv om bilen i praksis kan kjøre seg selv i dag, er det alltid føreren som har det hele og fulle ansvaret for det som skjer.\nI Arbeiderpartiet frykter vi ikke morgendagens løsninger. Ny teknologi skal prøves ut. På den måten kan vi utvikle landet vårt og ruste oss for framtiden. Men dette kan ikke skje på bekostning av sikkerheten. Folk som ferdes på offentlige veier i Norge, skal ikke føle seg utrygge. Ansvarlig utprøving av de autonome kjøretøyene må derfor skje innenfor sikre og forsvarlige rammer, og de som driver sånn testvirksomhet, påtar seg et stort og alvorlig ansvar.\nVi mener det er viktig at Vegvesenet bidrar med finansiering og fagkunnskap i flere piloter og FOU-prosjekter og bidrar til samarbeidsarenaer også med bilprodusenter. Vi produserer masse båter i Norge, men ikke biler. Det er bilprodusenten som må ta det teknologiske ansvaret for sikkerheten, derfor er også internasjonale regler og godkjenninger viktige, selv i Norge.