Innlegg:
Rv4 - industriveien, pendlerveien, lokalveien‼️\n\nI dag har Liv Kari Eskeland fått oppleve Rv4 fra Oslo Havn til Raufoss fra førerhuset til Morten. På Grorud snakket vi med ordførerkandidat Anne Lindboe om utvikling av Groruddalen og hvilken belastning veien er for alle som bor der. I Nittedal møtte vi næringsforeningen og Ringnes med fokus på utfordringer, muligheter og samarbeid. På Raufoss møtte vi industriparken og mange med stort 💙 for veien. \nTakk til alle for en topp dag!\n\n🚛 Langs rv4 Trondheimsveien gjennom Groruddalen bor det mellom 20000-30000 mennesker i rød og gul støysone, med 26000 biler, derav mye tungtransport dundrende forbi hvert døgn. Luftkvaliteten er dårlig og sikkerheten langt fra god nok.\n🚛 Den samme veien er livsnerven til industrien i Nittedal og nordover til Gjøvik. Ny Rv4 vil utløse et meget stort verdiskapingspotensial og legge grunnlaget for økt produksjon og eksport fra nasjonalt viktige industriklynger og enkeltbedrifter som har behov for langt bedre tilgang til havn, Alnaterminal og utland. Dette gjelder både bedrifter på aksen Gjøvik/Raufoss, via Hadeland og til Gjelleråsen og transport nord-sør i Norge. Raufoss-industrien har en årlig omsetningsverdi på 12 milliarder kroner, og 95 prosent av produksjonen går til eksport.\n🚛 Redusert press på Oslo-området forutsetter sterke regionbyer i Stor-Oslo. Utbygging av Rv4 vil gi redusert kødannelse og økt effektivitet i trafikkavviklingen inn mot Oslo. Det vil i sin tur åpne opp for økt utnyttelse av boligmarkedet nord for Oslo, og lette presset på boligmarkedet i Oslo.\n🚛 Skal hele Norge eksportere, og vi skal øke veksten med 50%, er vi helt avhengig av en produksjonsindustri, ikke bare en råvarenæring. Da må vi videreutvikle infrastrukturen i eksportregionene våre, slik at varene kommer raskere fram. \n🚛 For de mange tusen arbeidspendlerne, som ikke har tog som et alternativ, er det en daglig belastning å stå i kø på Rv4, mellom Rotnes og Oslo, og mellom Gjelleråsen og Hvam. \n🚑 Rv4 er en ulykkesbelastet vei. Fra 2020 til 2021 var det 58 ulykker langs strekningen Oslo – Gjøvik. \n\nStor-Oslo Nord\nGjøvikregionen Utvikling\nHadeland\nRingnes AS,\nRaufoss Industripark\nToten Transport AS\nNorges Lastebileier-Forbund - NLF\nNHO Innlandet\nGjøvik Høyre\nVestre Toten Høyre\nGran Høyre\nLunner Høyre\nNittedal Høyre\nOslo Høyre\nInnlandet fylkeskommune\nGjøvik kommune\nVestre Toten kommune\nGran kommune\nLunner kommune\nNittedal kommune\nOslo Kommune
Postet:
2022-11-21 19:34:12