Delt innhold:
Dagen i dag startet med omvisning og orientering for stortingspolitiker Lisa Marie Ness Klungland (SP) og rådgiver Oda Maria Irgens Hokstad (SP) fra helse- og omsorgskomiteen på Stortinget om Valnesfjord Helsesportssenter, Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser, NAV Hjelpemiddelsentral Nordland lager for aktivitetshjelpemidler og Sjunkhatten Folkehøgskole. Det var viktig å få vist frem VHSS som en viktig kompetansearbeidsplass i kommunen som fyller 40 år i år! 👏👏👏 VHSS har hatt sine utfordringer under pandemien og har hatt betydelig omstilling og permitteringer for å komme seg gjennom den, og har falt mellom stoler ift. Støtteordninger. Og i anbud skilles det ikke på om det er ideelle eller kommersielle. Et annet viktig moment er at det er store forskjeller på driftsvilkår mellom de ulike foretakene. Dette er det greit at våre stortingspolitikere er klar over. Langsiktige avtaler ble dratt frem som et hovedpunkt for å sikre en god forutsigbar drift fremover. Heldigvis er det også målet til Senterpartiet og regjeringen. \n\nDet var også presentert tanker om hvordan dette store kompetansemiljøet vil kunne bidra til veiledning og støtte til kommunene. Man fikk se og høre hvor viktig og betydningsfult det er å ha aktivitetshjelpemidler som kan tilpasses og utprøves over et opphold på helsesportssenteret. Og ikke minst fikk Klungland med seg erfaringer fra tiden med nasjonal kompetansetjeneste og nåsituasjonen som vil være viktig bakteppe når denne tjenesten skal vurderes ift. Videre drift. Det er en meget viktig arbeidsplass i kommunen, men ikke minst for alle kommuner som kan dra nytte av den fagkompetansen tjenesten besitter for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Kunnskapsgapet er på langt nær tettet og det er for tidlig at man vil kunne overføre denne kunnskapen på en god måte inn i et nettverk. Kompetansetjenesten ønsker seg minst 5 år til med drift. \n\nSjunkhatten prosjektet ble presentert og gitt status på. Dette vil være et reelt stort løft for inkludering og motivasjon for unge mennesker til en samfunnsnyttig deltagelse. Skolen vil være for alle, men utforming av bygg og linjetilbud skal bryte ned barrierer og sikre at alle, uansett funksjonsfrisk eller med nedsettelser, skal kunne ha et av sine beste år på folkehøgskole uten å bli hindret fordi det ikke er tilpasset. Vi krysser fingre for at staten er med på dette løftet i vår tids største samfunnsfloke- ungt utenforskap!