Innlegg:
I statsbudsjettet for inneværende år, ble det satt av 40 millioner kroner til havner og farleder i tiltakssonen - i Nord-Troms og Finnmark. Jeg vil berømme SV for at vi fikk til denne satsingen sammen.\n\n✅ 36 millioner av disse vil gå til Hammerfest Ren Havn. Et godt og viktig prosjekt som regjeringa stiller opp for.\n\n✅ 2 millioner går til videre planlegging av fiskerihavnetiltak i Kjøllefjord og 2 millioner til Årviksand. \n\n✅ I tillegg ble det satt av 2 mill. kroner til Vardø i revidert budsjett, som ble behandlet før sommeren. \n\nI sum blir dette ei kraftig styrking av arbeidet med fiskerihavner i Troms og Finnmark. Det er et klart signal om ei forsterket satsing i nord med SP og AP i regjering.\n\nFor den spesielt interesserte - her er hele talen min til Kyst- og havnekonferansen i Honningsvåg i dag:\n\nKjære alle sammen,\n\nTakk for introduksjonen. \nOg tusen takk for invitasjonen hit i dag!\n\nDet er veldig hyggelig å være her i Honningsvåg og i Finnmark, og ekstra hyggelig når det er for å delta på en så viktig konferanse som Kyst- og havnekonferansen. Det har jeg gledet meg lenge til. \nDet er imponerende hva dere i Kystverket får til med denne konferansen. \n\nOg når jeg nå har så mange fra Kystverket foran meg her i dag, vil jeg benytte anledninga til å takke for den fine fyrlykta jeg har fått i gave.\n\nDen har stått på Kleivholmen, rett utenfor Stokkvågen der jeg bor, og har blitt passet på av min familie, gjennom flere generasjoner.\n\nOg nå, ja nå står den altså i departementet, rett utenfor kontordøra mi. \nDer skal den sørge for at vi stikker rett kurs. \n*\nNorge er en stor sjøfartsnasjon og verdens nest største eksportør av sjømat. \n\nSjøfarten står for 90 prosent av utenrikstransporten.\n\nOm lag halvparten av godstransporten innenlands går sjøveien.\n\nOg hvert år landes det over 2,5 millioner tonn villfisk og 1,5 millioner tonn oppdrettsfisk ved norske havner. \n\nDet sier litt om hvor viktig havet og havnæringene er for Norge. Og ikke minst her i Honningsvåg. \n*\nFor at de norske havnæringene skal fortsette å utvikle seg, må vi jobbe på flere fronter.\n\nKompetanse, innovasjon og infrastruktur er noen stikkord. \n\nDet er det siste jeg skal snakke mest om her i dag.\n*\nFor Nord-Norge har transportåra til sjøs alltid vært viktig. \nI generasjoner har små – og etter hvert større båter – lagt til i havner langs hele kysten, og på den måten bidratt til å holde liv i små og store kystsamfunn.\nOg det skal båtene også gjøre i fremtida. \n*\nRegjeringa ønsker å føre en politikk som legger godt til rette for å utvikle alle de norske havnæringene.\n\nVi ønsker å ruste opp havner og farleder, slik at de er tilpasset næringslivets behov. \nSlik at de styrker næringslivets konkurransekraft.\nOg slik at de sikrer videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn.\n\nDerfor har regjeringa besluttet å gjeninnføre statlig ansvar for fiskerihavnene. Det er et viktig steg i riktig retning. \nDet betyr at vi setter sluttstrek for ei oppgaveoverføring som ble en flopp, og sørger for at de viktige fiskerihavnene faller tilbake under Kystverkets ansvar.\n\nKystverket har både historikk, tradisjoner og kompetanse når det gjelder havnebygging, og det kommer nå felleskapet til gode. \nDet er jeg glad for at fylkeskommunene er enige i.\n\nNå ønsker vi å kunne realisere nye fiskerihavneprosjekter så raskt som mulig, slik at vi etter hvert kan ta igjen etter den byggestoppen den forrige regjeringa i praksis innførte for fem år siden. \nNoe av det første jeg gjorde etter at vår regjering tiltrådte i fjor høst var å sette i gang arbeidet med å styrke Kystverkets planleggingskapasitet, som var systematisk bygd ned. Likevel vil det nok ta noe tid før vi kan komme skikkelig i gang igjen med nye prosjekter. \n*\nI statsbudsjettet for inneværende år, ble det satt av 40 millioner kroner til havner og farleder i tiltakssonen, i Nord-Troms og Finnmark. Jeg vil berømme SV for at vi fikk til denne satsingen sammen. Jeg vet ikke om dere har lurt på hvordan midlene vil bli brukt, men jeg syns det passer godt å avklare det her i dag.\n\n36 millioner av disse vil gå til Hammerfest Ren Havn. Et godt og viktig prosjekt som regjeringa stiller opp for.\n\n2 millioner går til videre planlegging av fiskerihavnetiltak i Kjøllefjord og 2 millioner til Årviksand. \n\nI tillegg ble det satt av 2 mill. kroner til Vardø i revidert budsjett, som ble behandlet før sommeren. \n\nI sum blir det her en kraftig styrking av arbeidet med fiskerihavner i Troms og – ikke minst – her i Finnmark.\nDet er et klart signal om ei forsterket satsing i nord med SP og AP i regjering.\n*\nI revidert nasjonalbudsjett ble det også besluttet å gjeninnføre og bevilge 35,2 millioner kroner til tilskuddsordninga for kommunale fiskerihavnetiltak, de såkalte post 60-midlene.\n\nJeg vet at den her ordninga har vært etterspurt og håper at Kystverket har mottatt mange gode søknader. \nOg har dere ikke søkt, haster det. \nFristen går ut om fire dager.\n*\n\nSå skal jeg være den første til å erkjenne at disse tilskuddene ikke er nok til å gjøre de store oppgraderingene. \n\nMen, det her er altså rammene i dag.\n\nJeg må også si noen ord om den situasjonen Europa og Verden er i nå.\nNorge og resten av verden står overfor store utfordringer. \nDet er krig i Europa.\n\nKlimakrisa øker i styrke og intensitet.\n\nEnergikrisa kan bli langvarig.\n\nOg råvareprisene har steget kraftig den siste tiden.\nDe geopolitiske spenningene utfordrer norsk politikk.\n\nOg situasjonen er særdeles krevende. \n*\n\nNorge har sluttet helt og fullt opp om sanksjonene som rammer det russiske regimet. De strengeste i historien.\nFordi det er helt nødvendig.\n\nSamtidig må vi hegne om forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet.\n\nNorge har gjort unntak for russiske fiskefartøy fra anløpsforbudet til norske havner. \n\nVi gjør dette for å verne om fiskerisamarbeidet i nord. \nFordi vi tar ansvar for å sikre at vi har en bærekraftig forvaltning av verdens største torskebestand, og de andre viktige artene i Barentshavet – også når vi opplever en forferdelig krig i Europa.\nJeg ser at partier som ikke ser ut til å kjenner eller bry seg om virkeligheta til fiskeriavhengige kystsamfunn framstiller regjeringens politikk på sin måte. Og at de heies fram av medier som knapt ser havet fra vinduene. Det tar jeg med knusende ro. Vi som har levd ei stund på kysten vet hvordan lokalsamfunn rammes om fiskestammene kollapser. Da sildestammen kollapset på 60-tallet, og da torskestammen var kraftig nedfisket på 80-tallet fikk det store konsekvenser for folk og bedrifter på kysten i flere tiår. \n\nÅ vite at vi hegner om bærekraftig forvaltning og trygghet for framtida er god vaksine mot det jeg opplever som usaklig kritikk. \n* \n\nOm en ukes tid legger regjeringa frem neste års statsbudsjett. \n\nDet har vært en krevende prosess.\n\nDen sterke veksten i norsk økonomi – sammen med urolighetene i Europa – har bidratt til økte priser og rentepress. \n\nVi er derfor nødt til å legge frem et budsjett som er innenfor rammen av det som er en ansvarlig økonomisk politikk. \n\nRegjeringa sin viktigste oppgave akkurat nå er å sørge for at økonomien vår er sunn. \n\nDet betyr at vi må få kontroll på prisveksten, hindre en inflasjons- og rentespiral og samtidig unngå at arbeidsledigheten stiger. \nDette gjør vi fordi det er vanlige folks tur. Vi skal, gjennom dette budsjettet, prioritere vanlige folks lommebok aller først. \n*\nOg så er det sånn at vår regjering har besluttet å legge frem neste Nasjonal Transportplan våren 2024.\n\nDet betyr at den legges frem ett år tidligere enn først planlagt.\n\nGrunnen til det er at vi ønsker å styrke transportplanen som et troverdig styringsinstrument. \n\nVi må ha en transportplan som er oppdatert.\n\nSom er tilpasset Norges framtidige transportbehov. \nOg som gjør at planene er mulige å følge opp innenfor realistiske økonomiske rammer.\n\nDagens nasjonale transportplan oppfyller ikke lenger disse vilkårene, med de utfordringene vi står overfor i dag. \n*\nHavet bidrar til betydelig verdiskaping.\nDerfor er det viktig at det er god sameksistens mellom de ulike havnæringene. \n\nDenne regjeringa valgte å samle ansvaret for kystforvaltning, maritim politikk og grønn skipsfart sammen med ansvaret for fiskeri- og havbruk under ett departement, og under én statsråd. Det er et ansvar jeg tar på største alvor.\n\nDet gir en unik mulighet til å se utnyttelse og forvalting av havområdet i sammenheng.\n\nVi ønsker å legge til rette for en helhetlig utvikling av eksisterende og nye havnæringer. \n\nDerfor har vi satt i gang med å utarbeide næringsplaner for Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. Næringsplanene skal legge til rette for norsk sysselsetting og størst mulig samlet verdiskaping – innenfor bærekraftige rammer.\nDet at alle virkemidlene på det her området også er samlet under ett departement og en statsråd, er selvfølgelig også en styrke. \n\nVi har skjerpet nettolønnsordningen.\n\nVi har nylig fremmet et krav om å innføre norsk lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann, og på norsk sokkel.\n\nOg vi vil legge frem en grønn omstillingspakke for klimavennlig omstilling av skip.\n*\nBåde Norge, EU og verdens sjøfartsorganisasjon jobber for å kutte utslipp fra skipsfarten. \n\nI dag er Norge verdensledende på det her området.\n\nOg vi har en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. \n\nDet betyr at de første nullutslippsskipene må komme i drift så snart som mulig. \n\nOg at nullutslippsdrivstoff må gjøres mer tilgjengelig. \nVi trenger med andre ord grønne løsninger både på hav og land.\n*\nEnova har de siste årene støttet mange landstrømprosjekter. \n\nI sommer kom nyheten om at vi støtter etablering av fem hydrogenknutepunkter langs kysten, og syv fartøy, med til sammen 1,12 milliarder kroner. \n\nDet er en god start. Det er viktig at havnene og sjøtransporten er med på denne utviklinga for å være i stand til å opprettholde konkurransekraften for den maritime sektoren. \n*\nDen grønne omstillinga har kommet lengst i fergesegmentet. \n\nI dag har en tredjedel av fergene her til lands batterier om bord og MF Hydra er verdens første ferge på hydrogen. \n\nNeste år får vi det første offshore-skipet som skal seile på ammoniakk.\nDet går framover, men vi må øke tempoet.\n*\nTil slutt har jeg lyst til å berømme Kystverket for det viktige arbeidet dere gjør.\n\nKystverket ivaretar viktige samfunnsoppgaver innen kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning. \n\nNår vi nå flytter ansvaret for fiskerihavnene tilbake til staten, betyr det at Kystverket får tilbake forvaltningsrollen for fiskerihavnene våre. \n\nDet ser jeg frem til.\nOg det samfunnsoppdraget er vi helt sikre på at dere ivaretar på best mulig måte.\n*\n\nKjære alle sammen,\n\nHavnæringene er viktig for mange norske lokalsamfunn og de skaper store verdier i hele landet.\n\nI årene som kommer, står næringene overfor en rekke utfordringer.\n\nMen også nye muligheter.\n\nNå må vi bruke all den kunnskap og kompetanse som vi har bygget over tid til å gjøre de riktige grepene, slik at vi kan beholde posisjonen som en stor og stolt havnasjon.\n\nVi er allerede på god vei til å vise vei inn i det grønne skiftet med flere nullutslippsløsninger og autonome fartøy.\n\nMen, den globale omstillinga, den har så vidt begynt. Og her vil dere ha en avgjørende rolle.\n\nHelt til slutt:\nVi må lære av historien. Nor Nord-Norge får minst igjen av aktiviteten ute på sokkelen, er det først og fremst fordi petroleumsnæringen fikk utvikle seg i sør i flere tiår før den kom i gang i nord. Det må ikke gjenta seg når de nye, grønne næringene skal utvikle seg i årene framover. Nord-Norge, landsdelen med de største naturressursene, må være med fra starten. Regjeringen vil gjøre nordområdene til en pilotregion for de nye grønne næringene. Samtidig må vi ta hensyn til næringene vi har levd av i generasjoner. Ingen fiskere skal fordrives fra viktige fiskefelt – vi må rett og slett bli verdensmestere på sameksistens.\n\nTusen takk for oppmerksomheten!\n***
Postet:
2022-09-27 10:58:29
Delt innhold:
I statsbudsjettet for inneværende år, ble det satt av 40 millioner kroner til havner og farleder i tiltakssonen - i Nord-Troms og Finnmark. Jeg vil berømme SV for at vi fikk til denne satsingen sammen.\n\n✅ 36 millioner av disse vil gå til Hammerfest Ren Havn. Et godt og viktig prosjekt som regjeringa stiller opp for.\n\n✅ 2 millioner går til videre planlegging av fiskerihavnetiltak i Kjøllefjord og 2 millioner til Årviksand. \n\n✅ I tillegg ble det satt av 2 mill. kroner til Vardø i revidert budsjett, som ble behandlet før sommeren. \n\nI sum blir dette ei kraftig styrking av arbeidet med fiskerihavner i Troms og Finnmark. Det er et klart signal om ei forsterket satsing i nord med SP og AP i regjering.\n\nFor den spesielt interesserte - her er hele talen min til Kyst- og havnekonferansen i Honningsvåg i dag:\n\nKjære alle sammen,\n\nTakk for introduksjonen. \nOg tusen takk for invitasjonen hit i dag!\n\nDet er veldig hyggelig å være her i Honningsvåg og i Finnmark, og ekstra hyggelig når det er for å delta på en så viktig konferanse som Kyst- og havnekonferansen. Det har jeg gledet meg lenge til. \nDet er imponerende hva dere i Kystverket får til med denne konferansen. \n\nOg når jeg nå har så mange fra Kystverket foran meg her i dag, vil jeg benytte anledninga til å takke for den fine fyrlykta jeg har fått i gave.\n\nDen har stått på Kleivholmen, rett utenfor Stokkvågen der jeg bor, og har blitt passet på av min familie, gjennom flere generasjoner.\n\nOg nå, ja nå står den altså i departementet, rett utenfor kontordøra mi. \nDer skal den sørge for at vi stikker rett kurs. \n*\nNorge er en stor sjøfartsnasjon og verdens nest største eksportør av sjømat. \n\nSjøfarten står for 90 prosent av utenrikstransporten.\n\nOm lag halvparten av godstransporten innenlands går sjøveien.\n\nOg hvert år landes det over 2,5 millioner tonn villfisk og 1,5 millioner tonn oppdrettsfisk ved norske havner. \n\nDet sier litt om hvor viktig havet og havnæringene er for Norge. Og ikke minst her i Honningsvåg. \n*\nFor at de norske havnæringene skal fortsette å utvikle seg, må vi jobbe på flere fronter.\n\nKompetanse, innovasjon og infrastruktur er noen stikkord. \n\nDet er det siste jeg skal snakke mest om her i dag.\n*\nFor Nord-Norge har transportåra til sjøs alltid vært viktig. \nI generasjoner har små – og etter hvert større båter – lagt til i havner langs hele kysten, og på den måten bidratt til å holde liv i små og store kystsamfunn.\nOg det skal båtene også gjøre i fremtida. \n*\nRegjeringa ønsker å føre en politikk som legger godt til rette for å utvikle alle de norske havnæringene.\n\nVi ønsker å ruste opp havner og farleder, slik at de er tilpasset næringslivets behov. \nSlik at de styrker næringslivets konkurransekraft.\nOg slik at de sikrer videre utvikling av fiskeriavhengige kystsamfunn.\n\nDerfor har regjeringa besluttet å gjeninnføre statlig ansvar for fiskerihavnene. Det er et viktig steg i riktig retning. \nDet betyr at vi setter sluttstrek for ei oppgaveoverføring som ble en flopp, og sørger for at de viktige fiskerihavnene faller tilbake under Kystverkets ansvar.\n\nKystverket har både historikk, tradisjoner og kompetanse når det gjelder havnebygging, og det kommer nå felleskapet til gode. \nDet er jeg glad for at fylkeskommunene er enige i.\n\nNå ønsker vi å kunne realisere nye fiskerihavneprosjekter så raskt som mulig, slik at vi etter hvert kan ta igjen etter den byggestoppen den forrige regjeringa i praksis innførte for fem år siden. \nNoe av det første jeg gjorde etter at vår regjering tiltrådte i fjor høst var å sette i gang arbeidet med å styrke Kystverkets planleggingskapasitet, som var systematisk bygd ned. Likevel vil det nok ta noe tid før vi kan komme skikkelig i gang igjen med nye prosjekter. \n*\nI statsbudsjettet for inneværende år, ble det satt av 40 millioner kroner til havner og farleder i tiltakssonen, i Nord-Troms og Finnmark. Jeg vil berømme SV for at vi fikk til denne satsingen sammen. Jeg vet ikke om dere har lurt på hvordan midlene vil bli brukt, men jeg syns det passer godt å avklare det her i dag.\n\n36 millioner av disse vil gå til Hammerfest Ren Havn. Et godt og viktig prosjekt som regjeringa stiller opp for.\n\n2 millioner går til videre planlegging av fiskerihavnetiltak i Kjøllefjord og 2 millioner til Årviksand. \n\nI tillegg ble det satt av 2 mill. kroner til Vardø i revidert budsjett, som ble behandlet før sommeren. \n\nI sum blir det her en kraftig styrking av arbeidet med fiskerihavner i Troms og – ikke minst – her i Finnmark.\nDet er et klart signal om ei forsterket satsing i nord med SP og AP i regjering.\n*\nI revidert nasjonalbudsjett ble det også besluttet å gjeninnføre og bevilge 35,2 millioner kroner til tilskuddsordninga for kommunale fiskerihavnetiltak, de såkalte post 60-midlene.\n\nJeg vet at den her ordninga har vært etterspurt og håper at Kystverket har mottatt mange gode søknader. \nOg har dere ikke søkt, haster det. \nFristen går ut om fire dager.\n*\n\nSå skal jeg være den første til å erkjenne at disse tilskuddene ikke er nok til å gjøre de store oppgraderingene. \n\nMen, det her er altså rammene i dag.\n\nJeg må også si noen ord om den situasjonen Europa og Verden er i nå.\nNorge og resten av verden står overfor store utfordringer. \nDet er krig i Europa.\n\nKlimakrisa øker i styrke og intensitet.\n\nEnergikrisa kan bli langvarig.\n\nOg råvareprisene har steget kraftig den siste tiden.\nDe geopolitiske spenningene utfordrer norsk politikk.\n\nOg situasjonen er særdeles krevende. \n*\n\nNorge har sluttet helt og fullt opp om sanksjonene som rammer det russiske regimet. De strengeste i historien.\nFordi det er helt nødvendig.\n\nSamtidig må vi hegne om forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet.\n\nNorge har gjort unntak for russiske fiskefartøy fra anløpsforbudet til norske havner. \n\nVi gjør dette for å verne om fiskerisamarbeidet i nord. \nFordi vi tar ansvar for å sikre at vi har en bærekraftig forvaltning av verdens største torskebestand, og de andre viktige artene i Barentshavet – også når vi opplever en forferdelig krig i Europa.\nJeg ser at partier som ikke ser ut til å kjenner eller bry seg om virkeligheta til fiskeriavhengige kystsamfunn framstiller regjeringens politikk på sin måte. Og at de heies fram av medier som knapt ser havet fra vinduene. Det tar jeg med knusende ro. Vi som har levd ei stund på kysten vet hvordan lokalsamfunn rammes om fiskestammene kollapser. Da sildestammen kollapset på 60-tallet, og da torskestammen var kraftig nedfisket på 80-tallet fikk det store konsekvenser for folk og bedrifter på kysten i flere tiår. \n\nÅ vite at vi hegner om bærekraftig forvaltning og trygghet for framtida er god vaksine mot det jeg opplever som usaklig kritikk. \n* \n\nOm en ukes tid legger regjeringa frem neste års statsbudsjett. \n\nDet har vært en krevende prosess.\n\nDen sterke veksten i norsk økonomi – sammen med urolighetene i Europa – har bidratt til økte priser og rentepress. \n\nVi er derfor nødt til å legge frem et budsjett som er innenfor rammen av det som er en ansvarlig økonomisk politikk. \n\nRegjeringa sin viktigste oppgave akkurat nå er å sørge for at økonomien vår er sunn. \n\nDet betyr at vi må få kontroll på prisveksten, hindre en inflasjons- og rentespiral og samtidig unngå at arbeidsledigheten stiger. \nDette gjør vi fordi det er vanlige folks tur. Vi skal, gjennom dette budsjettet, prioritere vanlige folks lommebok aller først. \n*\nOg så er det sånn at vår regjering har besluttet å legge frem neste Nasjonal Transportplan våren 2024.\n\nDet betyr at den legges frem ett år tidligere enn først planlagt.\n\nGrunnen til det er at vi ønsker å styrke transportplanen som et troverdig styringsinstrument. \n\nVi må ha en transportplan som er oppdatert.\n\nSom er tilpasset Norges framtidige transportbehov. \nOg som gjør at planene er mulige å følge opp innenfor realistiske økonomiske rammer.\n\nDagens nasjonale transportplan oppfyller ikke lenger disse vilkårene, med de utfordringene vi står overfor i dag. \n*\nHavet bidrar til betydelig verdiskaping.\nDerfor er det viktig at det er god sameksistens mellom de ulike havnæringene. \n\nDenne regjeringa valgte å samle ansvaret for kystforvaltning, maritim politikk og grønn skipsfart sammen med ansvaret for fiskeri- og havbruk under ett departement, og under én statsråd. Det er et ansvar jeg tar på største alvor.\n\nDet gir en unik mulighet til å se utnyttelse og forvalting av havområdet i sammenheng.\n\nVi ønsker å legge til rette for en helhetlig utvikling av eksisterende og nye havnæringer. \n\nDerfor har vi satt i gang med å utarbeide næringsplaner for Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet. Næringsplanene skal legge til rette for norsk sysselsetting og størst mulig samlet verdiskaping – innenfor bærekraftige rammer.\nDet at alle virkemidlene på det her området også er samlet under ett departement og en statsråd, er selvfølgelig også en styrke. \n\nVi har skjerpet nettolønnsordningen.\n\nVi har nylig fremmet et krav om å innføre norsk lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann, og på norsk sokkel.\n\nOg vi vil legge frem en grønn omstillingspakke for klimavennlig omstilling av skip.\n*\nBåde Norge, EU og verdens sjøfartsorganisasjon jobber for å kutte utslipp fra skipsfarten. \n\nI dag er Norge verdensledende på det her området.\n\nOg vi har en ambisjon om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. \n\nDet betyr at de første nullutslippsskipene må komme i drift så snart som mulig. \n\nOg at nullutslippsdrivstoff må gjøres mer tilgjengelig. \nVi trenger med andre ord grønne løsninger både på hav og land.\n*\nEnova har de siste årene støttet mange landstrømprosjekter. \n\nI sommer kom nyheten om at vi støtter etablering av fem hydrogenknutepunkter langs kysten, og syv fartøy, med til sammen 1,12 milliarder kroner. \n\nDet er en god start. Det er viktig at havnene og sjøtransporten er med på denne utviklinga for å være i stand til å opprettholde konkurransekraften for den maritime sektoren. \n*\nDen grønne omstillinga har kommet lengst i fergesegmentet. \n\nI dag har en tredjedel av fergene her til lands batterier om bord og MF Hydra er verdens første ferge på hydrogen. \n\nNeste år får vi det første offshore-skipet som skal seile på ammoniakk.\nDet går framover, men vi må øke tempoet.\n*\nTil slutt har jeg lyst til å berømme Kystverket for det viktige arbeidet dere gjør.\n\nKystverket ivaretar viktige samfunnsoppgaver innen kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning. \n\nNår vi nå flytter ansvaret for fiskerihavnene tilbake til staten, betyr det at Kystverket får tilbake forvaltningsrollen for fiskerihavnene våre. \n\nDet ser jeg frem til.\nOg det samfunnsoppdraget er vi helt sikre på at dere ivaretar på best mulig måte.\n*\n\nKjære alle sammen,\n\nHavnæringene er viktig for mange norske lokalsamfunn og de skaper store verdier i hele landet.\n\nI årene som kommer, står næringene overfor en rekke utfordringer.\n\nMen også nye muligheter.\n\nNå må vi bruke all den kunnskap og kompetanse som vi har bygget over tid til å gjøre de riktige grepene, slik at vi kan beholde posisjonen som en stor og stolt havnasjon.\n\nVi er allerede på god vei til å vise vei inn i det grønne skiftet med flere nullutslippsløsninger og autonome fartøy.\n\nMen, den globale omstillinga, den har så vidt begynt. Og her vil dere ha en avgjørende rolle.\n\nHelt til slutt:\nVi må lære av historien. Nor Nord-Norge får minst igjen av aktiviteten ute på sokkelen, er det først og fremst fordi petroleumsnæringen fikk utvikle seg i sør i flere tiår før den kom i gang i nord. Det må ikke gjenta seg når de nye, grønne næringene skal utvikle seg i årene framover. Nord-Norge, landsdelen med de største naturressursene, må være med fra starten. Regjeringen vil gjøre nordområdene til en pilotregion for de nye grønne næringene. Samtidig må vi ta hensyn til næringene vi har levd av i generasjoner. Ingen fiskere skal fordrives fra viktige fiskefelt – vi må rett og slett bli verdensmestere på sameksistens.\n\nTusen takk for oppmerksomheten!\n***