Person / Aktør:
Terje Søviknes
Terje Søviknes
Parti: FRP

Innlegg:
En meget god oppsummering av katastrofeorosjektet bybane til Åsane! Derfor er Vestland FrP og Bergen FrP i mot hele prosjektet. Når kostnaden nå trolig har passert 20 mrd kr er det ET spørsmål alle partiene må stille seg; - finnes det et bedre og rimeligere kollektivkonsept mot Åsane? Er svaret JA må politisk prestisje legges til side! Det er fortsatt ikke for sent å snu! Hva mener du?

Postet:
2022-07-21 12:39:17

Delt innhold:
ÅSANEBANEN KJØRER RETT MOT KATASTROFE\nLes, del og kommenter Ståle Eeg Nielsens gode innlegg i dagens BA.\nTil BA den 19. juli sier Geir Steinar Dale (Ap) at Åsanebanen er nøkkelen for «å reparere» Åsane «sentrum». Intet er mer feil. Faktum er at Åsanebanen kjører mot katastrofe, politisk, planfaglig og økonomisk.\nStåle Eeg Nielsen! Advokat, Tertnes\n\nFor en regning på sikkert over 20 milliarder kroner er katastrofepunktene utallige:\n\nForsøket på å få vedtatt en reguleringsplan uten at man vet hvordan Åsanebanen skal «snu» i sentrum, hvilke gater som toget skal kjøre rundt i osv., er en planmessig skandale og dessuten ulovlig.\n\nNye sakkyndige rapporter viser at strekningen over Torget og Bryggen må graves opp/peles ned til fjell, med ytterligere kostnadssprekk til følge og som følge av lang anleggstid med dramatiske konsekvenser for alle sentrumsfunksjoner i byen.\n\nFNs klimarapport nr. 6 om havnivåstigning og stormflo er grovt undervurdert samtidig som en tilsidesetter Teknisk Forskrift sine sikkerhetskrav til byggehøyde over havnivå.\n\nBygging av en undergrunns stasjon ved Sandvikskirken til NOK 1 mrd. for betjening av befolkningen i Sandviken er planlagt, til tross for at Sandvikstrikken ble nedlagt i 1961 grunnet manglende driftsgrunnlag, og med omtrent samme folketall den gang som i dag.\n\nPlanen om en ny utskipingshavn for steinmasser via en avskjæringstunnel i nordre del av Sandviken (Saltimporttomten) er en katastrofe for beboerne i denne del av bydelen.\n\nEtablering av en trafikkmaskin i Eidsvåg større en spagettikrysset på Nygårdstangen. Alle planer om nærings- og boligutvikling «skylles ut med badevannet» (les: støy- og støvforskrifter).\n\nTrafikkmaskinen er også tenkt lagt ut i Jordalsvannet som er permanent klausulert mot ethvert byggeri grunnet vannets funksjon som drikkevannsforsyning til Åsane.\n\nPlanlegging av ni parallelle trafikkfiler gjennom et smalt dalføre i Åstvedt (fire motorveifiler, to bybanefiler, to filer Ervikveien samt en «motorsykkelvei» fra Åsane til Sentrum).\nHvilken effekt er det så vi får med en Åsanebane med det «repertoar» som her listes opp?\nI henhold til sakkyndige rapporter vil hele strekningen frem til Åsane senter i hovedsak bli en «transportetappe» og først i Åsane «nå i folk», men bare maks 10.000 av Åsane's i alt 40.000 innbyggere. De øvrige 30.000 (minst) vil fortsatt være henvist til et kollektivtilbud som verken tilfredsstiller dagens eller morgendagens krav til komfort og universell utforming og som følgelig ikke fører til redusert bilbruk, verken til Åsane eller til Bergen sentrum.\nDet blir ikke bedre at i 2040 vil mer enn 50 prosent av befolkningen være over 65 år. Videre – mellom 15 prosent og 18 prosent av befolkningen i Norge har nedsatt funksjonsevne, herunder rundt 50.000 som sitter i rullestol. Dette tilsier at rundt 5000 bevegelseshemmede i Åsane hvorav mange hundre i rullestol, «faller utenfor» et ordentlig kollektivtilbud.\nDet blir ikke penger til overs, det meste vil gå i «bybanesluket» og vi kan trygt si at bybanesatsingen fremmer en grov diskrimineringspolitikk overfor folk generelt og eldre og funksjonshemmede spesielt.\nSkyss sine planer om oppgradering av endestasjoner og trafikk knutepunkt bidrar ikke i det hele tatt.\nDet er ikke så rart at mellom 60 og 70 prosent av Åsanes befolkning ikke ønsker noen Åsanebane, men heller vil ha et fleksibelt kollektivsystem (elbusser) som i prioriterte løsninger kan betjene befolkningen der de bor og frakte passasjerer rundt om i Åsane og til andre deler av byen, herunder byens sentrum.\nI stedet arbeider planbyråkratiet fortsatt for løsninger som er hinsides og som i realiteten «parkerer» alle tanker om et mykt, fleksibelt, inkluderende og miljøvennlig storbysamfunn.