Person / Aktør:
Abid Q. Raja
Abid Q. Raja
Parti: V

Innlegg:
Palmeolje på tanken er veldig dårlig klimapolitikk, samtidig som bærekraftig biodrivstoff er helt nødvendig for å kutte utslippene fra transportsektoren, maritimt og i luftfarten. Palmeolje bidrar de facto til avskoging. Uansett hvor sertifisert og bærekraftig palmeoljen på norske tanker måtte være, så er den totale palmeoljeetterspørselen så stor at dette råstoffet ikke bør gå til drivstoff, men til å dekke etterspørsel andre steder. Jeg skulle helst sett at etterspørsel avtok helt, men vi må iallfall ikke bidra til å øke etterspørselen. Og selv når vi fyller norske biler med sertifisert og bærekraftig palmeolje, så legger det grunnlaget for den usertifiserte og bærekraftsløse palmeoljen på andre steder, med den åpenbare konsekvens at regnskog hugges. Det er faktisk ikke særlig smart! Vi i Venstre er for biodiesel, og har jobbet for både omsetningskrav og fritak fra veibruksavgift fordi dette er viktig for å bygge ny bioindustri gjennom at vi skaper etterspørsel. Jeg mener at det vi trenger nå er virkemidler for å bli kvitt palmeoljen. Vi bør da kanskje vurdere en palmeoljeavgift, og jeg klarer ikke slå meg til ro med at "det kan være vanskelig mtp handel og WTO", dette må pushes og prøves frem. Jeg antar miljøbevelgelsen er mot palme - men det kan kanskje Regnskogfondet Naturvernforbundet Bellona Miljøstiftelsen ZERO selv bidra til å avklare om hva de mener om saken?

Postet:
2018-05-04 16:11:15

Delt innhold:
Mer palmeolje i norsk biodiesel enn noensinne
46 prosent av biodrivstoffet i Norge var palmeolje i fjor. Det er mer enn tre ganger så mye som året før, og det til tross for at Stortinget har sagt at bruken skal ned.