Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Marius A Nilsen
Stortingsrepresentant Marius A Nilsen
Parti: FRP

Innlegg:
Jeg har servert noen sannhetens ord om regjeringens og SVs vedtatte reviderte statsbudsjett i nettavisen, se link nederst i posten og innlegget under. Lik og del og spre ordet!\n\nRegjeringen forstår ikke alvoret!\nFredag vedtok regjeringen og SV et revidert nasjonalbudsjett der staten fortsetter å konfiskere verdier fra husholdninger og næringsliv. \n\nVedvarende høye strømpriser gir staten store ekstrainntekter og fungerer i praksis som en skjult form for ekstrabeskatning. Det gjøres heller ikke noe med drivstoffprisene som stadig øker, der statens avgifter står for rundt 10 - 12 kr. literen, og hvor statens avgifter via momsen blir større og større jo høyere pumpeprisen er. Dette kommer på toppen av regjeringens store skatte- og avgiftsøkninger tidligere i år, som traff befolkningen og næringslivet hardt etter år med pandemi og redusert aktivitet. \n \nI alt er det lite hjelp å finne til folket i en krise som rammer hardt, samtidig som staten setter nye inntektsrekorder hvor 5 milliarder kroner daglig renner inn i eksportinntekter fra olje og gass. Ingen av tiltakene som våre naboland innfører for å avhjelpe situasjonen har fått plass i regjeringens reviderte budsjett. \nFredag vedtok regjeringen og SV et revidert nasjonalbudsjett der staten fortsetter å konfiskere verdier fra husholdninger og næringsliv. \n\nVedvarende høye strømpriser gir staten store ekstrainntekter og fungerer i praksis som en skjult form for ekstrabeskatning. Det gjøres heller ikke noe med drivstoffprisene som stadig øker, der statens avgifter står for rundt 10 - 12 kr. literen, og hvor statens avgifter via momsen blir større og større jo høyere pumpeprisen er. Dette kommer på toppen av regjeringens store skatte- og avgiftsøkninger tidligere i år, som traff befolkningen og næringslivet hardt etter år med pandemi og redusert aktivitet. \n \nI alt er det lite hjelp å finne til folket i en krise som rammer hardt, samtidig som staten setter nye inntektsrekorder hvor 5 milliarder kroner daglig renner inn i eksportinntekter fra olje og gass. Ingen av tiltakene som våre naboland innfører for å avhjelpe situasjonen har fått plass i regjeringens reviderte budsjett. \n\nVidere er det ingen hjelp til næringslivet, til små- og mellomstore bedrifter, til kystkultur, fiskeri, transportnæringen, entreprenører eller gründerbedrifter. Viktige veiprosjekter som vil kunne gi tryggere transport, flere arbeidsplasser, økt verdiskapning og tiltrengte oppdrag utsettes, som E-39 Mandal – Lyngdal.\n\nMange livsverk og hjørnesteinsbedrifter står i fare for å gå tapt i kostnadskarusellen som rår, hvor statens avgifter legges på som toppen av kransekaken. Flere av disse bedriftene har overlevd generasjoner, men teller på knappene for å kunne drive videre nå. \n\nI stedet bruker regjeringen penger på reverseringer av fylker og kommuner, på kostbare symbolske klimatiltak som elektrifisering av sokkelen, bistand som i liten grad kommer fram til riktig mottaker, gratis studieplasser for utenlandske studenter, enorme summer på kultur som en håndfull overværer og mye annen dårlig prioritering.\n\nHva gjelder strømpriser så er momsen alene rundt 50 øre kwt/t, med de siste måneders gjennomsnittpriser på rundt 1 krone og 80 øre per kilowattime. I dag er momsen alene høyere enn det strømprisene historisk har vært de siste 10 år på 30 øre/kwt. Det er heller ingen tegn til at strømprisene skal ned med dagens system og innretning - snarere tvert imot. Hvis det blir en tørr sommer og høst og tidlig kald vinter, så er det muligheter for rasjonering og ekstrempriser. \n\nMan kan gjøre noe med strømprisene, og man bør gjøre noe med strømprisene. Som et minimum bør momsen reduseres eller fjernes, el-avgift likeså. De underliggende problemene med for tett tilknytning til et dysfunksjonelt europeisk kraftmarked må også tas tak i slik at prisene på sikt kan normaliseres.\n\nHva gjelder drivstoffprisene så kan man fjerne avgifter og moms slik mange av våre naboland har gjort, for å hjelpe befolkningen og næringslivet. Transportselskaper, entreprenører, fiskere og flere bransjer opplever ekstreme kostnadsøkninger, hvor drivstoffprisen har økt med nesten 45% i år alene. Regjeringen kan altså hjelpe med drivstoffprisene, og regjeringen bør gjøre noe med drivstoffprisene. \n\nDrivstoff og energi står for størstedelen av prisstigningen i Norge. Det er ikke slik at konsumet her vil øke mer hvis prisene går ned. Folk bruker den strømmen de trenger og det drivstoffet de trenger for å komme seg fra A til Å. Dette vil ikke øke ukontrollert hvis prisene normaliseres i større grad. Merinntekten for staten innen disse to områdene er i år enormt mye mer enn budsjettert. Det er rom for å kutte avgifter og spesielt moms på revidert statsbudsjett, og på denne måten hjelpe folk gjennom krisen. Flere EU land har gjort dette – både avgiftskutt og kutt av moms på både på strøm, og drivstoff.\n\nRegjeringen virker ikke å forstå at det har en kostnad at folk blir ruinert og havner i bunnløs gjeld. Ei heller at det har en konsekvens og kostnad at bedrifter går overende, at livsverk går tapt og folk mister sin jobb og inntekt.\n\nBudsjettet regjeringen vedtok overlater i stor grad vanlige folk og næringsliv til å klare seg selv i denne ekstraordinære situasjonen, samtidig som statens inntekter eser ut, hvorav store deler hentes fra befolkningens lommer. Dette er ikke ansvarlig eller sosial politikk, dette er ansvarsfraskrivelse og handlingslammelse som folket til syvende og sist må betale for – både på kort og lang sikt. \n\nhttps://www.nettavisen.no/norsk-debatt/revidert-nasjonalbudsjett-dette-er-ikke-ansvarlig-eller-sosial-politikk-dette-er-ansvarsfraskrivelse/o/5-95-541310

Postet:
2022-06-21 12:42:50

Delt innhold:
Jeg har servert noen sannhetens ord om regjeringens og SVs vedtatte reviderte statsbudsjett i nettavisen, se link nederst i posten og innlegget under. Lik og del og spre ordet!\n\nRegjeringen forstår ikke alvoret!\nFredag vedtok regjeringen og SV et revidert nasjonalbudsjett der staten fortsetter å konfiskere verdier fra husholdninger og næringsliv. \n\nVedvarende høye strømpriser gir staten store ekstrainntekter og fungerer i praksis som en skjult form for ekstrabeskatning. Det gjøres heller ikke noe med drivstoffprisene som stadig øker, der statens avgifter står for rundt 10 - 12 kr. literen, og hvor statens avgifter via momsen blir større og større jo høyere pumpeprisen er. Dette kommer på toppen av regjeringens store skatte- og avgiftsøkninger tidligere i år, som traff befolkningen og næringslivet hardt etter år med pandemi og redusert aktivitet. \n \nI alt er det lite hjelp å finne til folket i en krise som rammer hardt, samtidig som staten setter nye inntektsrekorder hvor 5 milliarder kroner daglig renner inn i eksportinntekter fra olje og gass. Ingen av tiltakene som våre naboland innfører for å avhjelpe situasjonen har fått plass i regjeringens reviderte budsjett. \nFredag vedtok regjeringen og SV et revidert nasjonalbudsjett der staten fortsetter å konfiskere verdier fra husholdninger og næringsliv. \n\nVedvarende høye strømpriser gir staten store ekstrainntekter og fungerer i praksis som en skjult form for ekstrabeskatning. Det gjøres heller ikke noe med drivstoffprisene som stadig øker, der statens avgifter står for rundt 10 - 12 kr. literen, og hvor statens avgifter via momsen blir større og større jo høyere pumpeprisen er. Dette kommer på toppen av regjeringens store skatte- og avgiftsøkninger tidligere i år, som traff befolkningen og næringslivet hardt etter år med pandemi og redusert aktivitet. \n \nI alt er det lite hjelp å finne til folket i en krise som rammer hardt, samtidig som staten setter nye inntektsrekorder hvor 5 milliarder kroner daglig renner inn i eksportinntekter fra olje og gass. Ingen av tiltakene som våre naboland innfører for å avhjelpe situasjonen har fått plass i regjeringens reviderte budsjett. \n\nVidere er det ingen hjelp til næringslivet, til små- og mellomstore bedrifter, til kystkultur, fiskeri, transportnæringen, entreprenører eller gründerbedrifter. Viktige veiprosjekter som vil kunne gi tryggere transport, flere arbeidsplasser, økt verdiskapning og tiltrengte oppdrag utsettes, som E-39 Mandal – Lyngdal.\n\nMange livsverk og hjørnesteinsbedrifter står i fare for å gå tapt i kostnadskarusellen som rår, hvor statens avgifter legges på som toppen av kransekaken. Flere av disse bedriftene har overlevd generasjoner, men teller på knappene for å kunne drive videre nå. \n\nI stedet bruker regjeringen penger på reverseringer av fylker og kommuner, på kostbare symbolske klimatiltak som elektrifisering av sokkelen, bistand som i liten grad kommer fram til riktig mottaker, gratis studieplasser for utenlandske studenter, enorme summer på kultur som en håndfull overværer og mye annen dårlig prioritering.\n\nHva gjelder strømpriser så er momsen alene rundt 50 øre kwt/t, med de siste måneders gjennomsnittpriser på rundt 1 krone og 80 øre per kilowattime. I dag er momsen alene høyere enn det strømprisene historisk har vært de siste 10 år på 30 øre/kwt. Det er heller ingen tegn til at strømprisene skal ned med dagens system og innretning - snarere tvert imot. Hvis det blir en tørr sommer og høst og tidlig kald vinter, så er det muligheter for rasjonering og ekstrempriser. \n\nMan kan gjøre noe med strømprisene, og man bør gjøre noe med strømprisene. Som et minimum bør momsen reduseres eller fjernes, el-avgift likeså. De underliggende problemene med for tett tilknytning til et dysfunksjonelt europeisk kraftmarked må også tas tak i slik at prisene på sikt kan normaliseres.\n\nHva gjelder drivstoffprisene så kan man fjerne avgifter og moms slik mange av våre naboland har gjort, for å hjelpe befolkningen og næringslivet. Transportselskaper, entreprenører, fiskere og flere bransjer opplever ekstreme kostnadsøkninger, hvor drivstoffprisen har økt med nesten 45% i år alene. Regjeringen kan altså hjelpe med drivstoffprisene, og regjeringen bør gjøre noe med drivstoffprisene. \n\nDrivstoff og energi står for størstedelen av prisstigningen i Norge. Det er ikke slik at konsumet her vil øke mer hvis prisene går ned. Folk bruker den strømmen de trenger og det drivstoffet de trenger for å komme seg fra A til Å. Dette vil ikke øke ukontrollert hvis prisene normaliseres i større grad. Merinntekten for staten innen disse to områdene er i år enormt mye mer enn budsjettert. Det er rom for å kutte avgifter og spesielt moms på revidert statsbudsjett, og på denne måten hjelpe folk gjennom krisen. Flere EU land har gjort dette – både avgiftskutt og kutt av moms på både på strøm, og drivstoff.\n\nRegjeringen virker ikke å forstå at det har en kostnad at folk blir ruinert og havner i bunnløs gjeld. Ei heller at det har en konsekvens og kostnad at bedrifter går overende, at livsverk går tapt og folk mister sin jobb og inntekt.\n\nBudsjettet regjeringen vedtok overlater i stor grad vanlige folk og næringsliv til å klare seg selv i denne ekstraordinære situasjonen, samtidig som statens inntekter eser ut, hvorav store deler hentes fra befolkningens lommer. Dette er ikke ansvarlig eller sosial politikk, dette er ansvarsfraskrivelse og handlingslammelse som folket til syvende og sist må betale for – både på kort og lang sikt. \n\nhttps://www.nettavisen.no/norsk-debatt/revidert-nasjonalbudsjett-dette-er-ikke-ansvarlig-eller-sosial-politikk-dette-er-ansvarsfraskrivelse/o/5-95-541310