Innlegg:
I dag var det debatt om kommune-Norge, og jeg snakket om tjenestene og innholdet, ikke strukturen. \n\nHer kan dere lese innlegget jeg holdt:\n\nPresident!\nI dag debatterer vi noe som kanskje høres tørt og kjedelig ut, men som har stor betydning for den enkelte av oss. \n\nKommuneproposisjonen handler om kommunene våre og samfunnet vi lever i. Kommunen er med oss gjennom livet og har en finger med i spillet fra fødsel til død. Kommunen har ansvaret for mange viktige velferdsoppgaver, hvor de fleste går sømløst uten at vi tenker over det. Vi møter kommunen når vi går på skole, er på ungdomsklubben eller besøker en gammel slektning på sykehjemmet. Kommunen sørger for at vi har vann i springen og at avfallet vårt håndteres. De sørger for idrettshaller og kulturtilbud og de er der for deg dersom du sliter med rus og psykiatri. \nKommunen er rett og slett avgjørende for deg og meg og samfunnet vi lever i. \n\nI den politiske debatten er det dessverre reverseringer som får fokus. I stedet for å bruke pengene og innsatsen på innhold og kvalitet, er regjeringen nå mer opptatt av kommunegrenser, strukturer og hvem som skal få gi tjenestene. Private barnehager er bare et av eksemplene på aktører som er bekymret for hva fremtiden vil bringe. De ble invitert med på dugnaden da vi trengte full barnehagedekning på begynnelsen av 2000-tallet. I dag er det partier som jobber for å begrense deres rolle. \n\nDerfor foreslår Høyre og Frp at regjeringen i arbeidet med nye reguleringer for private barnehager, sikrer at det fremdeles skal være foreldrenes valg av barnehage som er styrende for hvilke barnehageplasser som opprettholdes i kommunene. \nLikebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager er en selvfølge for Høyre og må sikres gjennom en samordnet opptaksprosess. Det er synd at venstresiden er mer opptatt av systemet enn menneskene. \n\nSystemtenkningen går også utover sosiale entreprenører og friskoler. En viktig kamp for kommunene fremover er å sikre offentlig og privat samarbeid som er helt avgjørende for at vi skal sikre gode velferdstjenester. Det er basert på tillit og er en nødvendighet for vekst, verdiskaping og gode tjenester til innbyggerne i kommunene. \n\nSkolen er vårt viktigste sosialpolitiske middel, og en god skole gir ulike barn like muligheter. Når vi vet hvor viktig skolen er så er det trist at det er så store forskjeller i det tilbudet ungene møter. Forskning viser at det er dramatiske forskjeller i skole-Norge, på alle nivå. Skoleforsker, Thomas Nordahl, har funnet at så mye som 1,5 års læring kan skille elever innenfor samme fylke. Det kan ikke være sånn at det er flaks eller uflaks som skal tilsi om du lærer å lese, skrive og regne, og klarer å fullfører skolen.\n \nSkal skolen utjevne forskjeller er det avgjørende at kommunene sørger for at elevene trives på skolen og lærer det de skal. Det er kanskje kommunenes viktigste samfunnsoppdrag. \n\nNordahl peker på at skoleeierrollen er avgjørende for å skape et godt læringsmiljø. Det er ikke noe som kan vedtas eller bevilges. Det skapes i samspillet mellom elever, foreldre, lærere, skolemyndigheter og politikere, og krever målrettet innsats over tid. Kunnskap i skolen og for den enkelte elev fordrer kunnskap om skolen. På Furuset skole sier de at kartlegging er helt nødvendig for at hver elev skal oppfylle sitt potensial til det fulle. \n\nFor Høyre er skoleeierrollen viktig. Vi mener at alle barn fortjener en god skole, uavhengig av hvor de bor og hvem foreldrene deres er. De som jobber systematisk gjør det bra. Skoleeiere som lykkes kjennetegnes ofte ved at de har noen få tydelige mål for skolen som er stabile over tid. Når jeg besøker skoler som lykkes med skoleeierskap har de vært tydelige på at gode kartlegginger av hver enkelt elev og jevn oppfølging fra lærer er viktig. Også at politikere og administrasjon jobber sammen med skolene er avgjørende for å skape en god skole.\n\nHøyre i regjering etterlot seg en god kommuneøkonomi og en skole som gikk i riktig retning. Alt burde ligge til rette for at regjeringen skulle kunne videreføre dette. Dessverre har de vært mer opptatt av å reversere og splitte både i handling og i retorikk. En regjering som prioriterer struktur og bygninger foran kvalitet og innhold lover dårlig for skolene våre. Akkurat som med elevenes kunnskap tar det tid å endre skoleresultater til det bedre. Det kreves langsiktig satsing og tydelige prioriteringer. \n\nVi visste hva vi hadde. Nå begynner vi å se hva vi har fått. Det gjør meg bekymret på vegne av norske elever.
Postet:
2022-06-14 17:21:15
Delt innhold:
I dag var det debatt om kommune-Norge, og jeg snakket om tjenestene og innholdet, ikke strukturen. \n\nHer kan dere lese innlegget jeg holdt:\n\nPresident!\nI dag debatterer vi noe som kanskje høres tørt og kjedelig ut, men som har stor betydning for den enkelte av oss. \n\nKommuneproposisjonen handler om kommunene våre og samfunnet vi lever i. Kommunen er med oss gjennom livet og har en finger med i spillet fra fødsel til død. Kommunen har ansvaret for mange viktige velferdsoppgaver, hvor de fleste går sømløst uten at vi tenker over det. Vi møter kommunen når vi går på skole, er på ungdomsklubben eller besøker en gammel slektning på sykehjemmet. Kommunen sørger for at vi har vann i springen og at avfallet vårt håndteres. De sørger for idrettshaller og kulturtilbud og de er der for deg dersom du sliter med rus og psykiatri. \nKommunen er rett og slett avgjørende for deg og meg og samfunnet vi lever i. \n\nI den politiske debatten er det dessverre reverseringer som får fokus. I stedet for å bruke pengene og innsatsen på innhold og kvalitet, er regjeringen nå mer opptatt av kommunegrenser, strukturer og hvem som skal få gi tjenestene. Private barnehager er bare et av eksemplene på aktører som er bekymret for hva fremtiden vil bringe. De ble invitert med på dugnaden da vi trengte full barnehagedekning på begynnelsen av 2000-tallet. I dag er det partier som jobber for å begrense deres rolle. \n\nDerfor foreslår Høyre og Frp at regjeringen i arbeidet med nye reguleringer for private barnehager, sikrer at det fremdeles skal være foreldrenes valg av barnehage som er styrende for hvilke barnehageplasser som opprettholdes i kommunene. \nLikebehandling av barn og likebehandling av kommunale og private barnehager er en selvfølge for Høyre og må sikres gjennom en samordnet opptaksprosess. Det er synd at venstresiden er mer opptatt av systemet enn menneskene. \n\nSystemtenkningen går også utover sosiale entreprenører og friskoler. En viktig kamp for kommunene fremover er å sikre offentlig og privat samarbeid som er helt avgjørende for at vi skal sikre gode velferdstjenester. Det er basert på tillit og er en nødvendighet for vekst, verdiskaping og gode tjenester til innbyggerne i kommunene. \n\nSkolen er vårt viktigste sosialpolitiske middel, og en god skole gir ulike barn like muligheter. Når vi vet hvor viktig skolen er så er det trist at det er så store forskjeller i det tilbudet ungene møter. Forskning viser at det er dramatiske forskjeller i skole-Norge, på alle nivå. Skoleforsker, Thomas Nordahl, har funnet at så mye som 1,5 års læring kan skille elever innenfor samme fylke. Det kan ikke være sånn at det er flaks eller uflaks som skal tilsi om du lærer å lese, skrive og regne, og klarer å fullfører skolen.\n \nSkal skolen utjevne forskjeller er det avgjørende at kommunene sørger for at elevene trives på skolen og lærer det de skal. Det er kanskje kommunenes viktigste samfunnsoppdrag. \n\nNordahl peker på at skoleeierrollen er avgjørende for å skape et godt læringsmiljø. Det er ikke noe som kan vedtas eller bevilges. Det skapes i samspillet mellom elever, foreldre, lærere, skolemyndigheter og politikere, og krever målrettet innsats over tid. Kunnskap i skolen og for den enkelte elev fordrer kunnskap om skolen. På Furuset skole sier de at kartlegging er helt nødvendig for at hver elev skal oppfylle sitt potensial til det fulle. \n\nFor Høyre er skoleeierrollen viktig. Vi mener at alle barn fortjener en god skole, uavhengig av hvor de bor og hvem foreldrene deres er. De som jobber systematisk gjør det bra. Skoleeiere som lykkes kjennetegnes ofte ved at de har noen få tydelige mål for skolen som er stabile over tid. Når jeg besøker skoler som lykkes med skoleeierskap har de vært tydelige på at gode kartlegginger av hver enkelt elev og jevn oppfølging fra lærer er viktig. Også at politikere og administrasjon jobber sammen med skolene er avgjørende for å skape en god skole.\n\nHøyre i regjering etterlot seg en god kommuneøkonomi og en skole som gikk i riktig retning. Alt burde ligge til rette for at regjeringen skulle kunne videreføre dette. Dessverre har de vært mer opptatt av å reversere og splitte både i handling og i retorikk. En regjering som prioriterer struktur og bygninger foran kvalitet og innhold lover dårlig for skolene våre. Akkurat som med elevenes kunnskap tar det tid å endre skoleresultater til det bedre. Det kreves langsiktig satsing og tydelige prioriteringer. \n\nVi visste hva vi hadde. Nå begynner vi å se hva vi har fått. Det gjør meg bekymret på vegne av norske elever.