Person / Aktør:
Lan Marie Nguyen Berg
Lan Marie Nguyen Berg
Parti: MDG

Innlegg:
DET ER MIN VEI, OG IKKE MIN T-BANE!\n\nSånn argumenterer Norges samferdselsminister når han blir konfrontert med muligheten for at Osloregionen kan ende opp uten ny T-bane til Fornebu, men med en ny motorvei på E18. \n\nSom byråd har jeg vært med på mange forhandlingsrunder om samferdselsprosjekter i Oslo-regionen. Det er ingen hemmelighet at MDG og byrådet har vært mot å bygge ut motorveien inn til Oslo fra vest. Jeg synes argumentene for å prioritere et prosjekt til 60 milliarder kroner som øker biltrafikken og bare gir oss mer kø, kork og kaos har vært dårlige hele tiden, og har blitt svakere og svakere ettersom tiden går. \n\nMen Jon-Ivar Nygårds argument tar faktisk kaka. Det vi nå altså sitter igjen med av begrunnelse for at staten tvinger gjennom en ny motorvei inn til Oslo til tross for sterk lokal motstand, er at det er statens vei, men ikke statens T-bane. \n\nJeg trodde poenget var å bygge et best mulig transportsystem i Osloregionen, kutte utslipp og gjøre en allerede fantastisk region til et enda bedre sted å bo. Og at vi i samarbeid skulle prioritere de prosjektene som bidrar mest til dette. Men i stedet sitter vi altså igjen med en prinsippsak.\n\nFor er det egentlig noen innbyggere som bryr seg om hvilket forvaltningsorgan som eier veien? Gjennom mange år har politikerne i Osloregionen prøvd å fri seg fra hvem som formelt sett eier ulike transportformer, og heller tenke på innbyggere og de reisende. T-banen, trikk og tog går alle på skinner, men der de to første formelt sett eies av kommunen og det siste av staten. Det folk bryr seg om er at du kan reise med den samme billetten uansett. \n\nHvorfor er dette viktig? Nå jobber lokalpolitikerne i Oslo og Viken på spreng for å finne løsninger som sikrer at bygging av Fornebubanen kan fortsette. På tvers av de politiske skillelinjene har partiene bedt staten om mer hjelp. Som et minimum ber de om at regjeringen følger opp sine egne løfter fra Hurdal om å øke støtten til kollektivprosjekter i byene til 70 %, noe også SV gikk til valg på. SV gikk faktisk til valg på å øke enda mer, til 80 %. \n\nSvaret fra staten er at det er for mye press i norsk økonomi og at det ikke finnes penger nå. Men det er jo fordi regjeringen blant annet prioriterer milliarder til å bygge ut E18. Ja, vi må prioritere, det har MDG sagt i mange år. Men finnes det egentlig noen som mener at fire kilometer motorvei til 22 milliarder, er viktigere enn åtte kilometer T-bane som kan bidra til å bygge en by tilsvarende Lillehammer ute på Fornebu?\n\nRegjeringen og SV sitter nå på overtid og forhandler om revidert budsjett på Stortinget. Nå vil det vise seg om de prioriterer T-bane eller motorvei.

Postet:
2022-06-13 11:08:00

Delt innhold:
DET ER MIN VEI, OG IKKE MIN T-BANE!\n\nSånn argumenterer Norges samferdselsminister når han blir konfrontert med muligheten for at Osloregionen kan ende opp uten ny T-bane til Fornebu, men med en ny motorvei på E18. \n\nSom byråd har jeg vært med på mange forhandlingsrunder om samferdselsprosjekter i Oslo-regionen. Det er ingen hemmelighet at MDG og byrådet har vært mot å bygge ut motorveien inn til Oslo fra vest. Jeg synes argumentene for å prioritere et prosjekt til 60 milliarder kroner som øker biltrafikken og bare gir oss mer kø, kork og kaos har vært dårlige hele tiden, og har blitt svakere og svakere ettersom tiden går. \n\nMen Jon-Ivar Nygårds argument tar faktisk kaka. Det vi nå altså sitter igjen med av begrunnelse for at staten tvinger gjennom en ny motorvei inn til Oslo til tross for sterk lokal motstand, er at det er statens vei, men ikke statens T-bane. \n\nJeg trodde poenget var å bygge et best mulig transportsystem i Osloregionen, kutte utslipp og gjøre en allerede fantastisk region til et enda bedre sted å bo. Og at vi i samarbeid skulle prioritere de prosjektene som bidrar mest til dette. Men i stedet sitter vi altså igjen med en prinsippsak.\n\nFor er det egentlig noen innbyggere som bryr seg om hvilket forvaltningsorgan som eier veien? Gjennom mange år har politikerne i Osloregionen prøvd å fri seg fra hvem som formelt sett eier ulike transportformer, og heller tenke på innbyggere og de reisende. T-banen, trikk og tog går alle på skinner, men der de to første formelt sett eies av kommunen og det siste av staten. Det folk bryr seg om er at du kan reise med den samme billetten uansett. \n\nHvorfor er dette viktig? Nå jobber lokalpolitikerne i Oslo og Viken på spreng for å finne løsninger som sikrer at bygging av Fornebubanen kan fortsette. På tvers av de politiske skillelinjene har partiene bedt staten om mer hjelp. Som et minimum ber de om at regjeringen følger opp sine egne løfter fra Hurdal om å øke støtten til kollektivprosjekter i byene til 70 %, noe også SV gikk til valg på. SV gikk faktisk til valg på å øke enda mer, til 80 %. \n\nSvaret fra staten er at det er for mye press i norsk økonomi og at det ikke finnes penger nå. Men det er jo fordi regjeringen blant annet prioriterer milliarder til å bygge ut E18. Ja, vi må prioritere, det har MDG sagt i mange år. Men finnes det egentlig noen som mener at fire kilometer motorvei til 22 milliarder, er viktigere enn åtte kilometer T-bane som kan bidra til å bygge en by tilsvarende Lillehammer ute på Fornebu?\n\nRegjeringen og SV sitter nå på overtid og forhandler om revidert budsjett på Stortinget. Nå vil det vise seg om de prioriterer T-bane eller motorvei.