Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Lene Westgaard-Halle
Parti: H
Innlegg:
Forbrukeren bør være sjef over eget kjøleskap! \nHer har du en sniktitt i mitt - før dagens debatt på Stortinget om dagligvarer. 🍫🍕🥒🍒🍉\n\n(Jada, jada, det går mye i Fjordland og Zero når mor handler fordi far/kokken er på jobbreise😄)\n\nNår du som kunde handler dagligvarer i Norge, har du lite å velge mellom. Ikke bare har vi halvparten av vareutvalget som f.eks. våre svenske naboer, vi har også egentlig bare tre butikker å velge mellom.\n\nDe bruker riktignok mange forskjellige navn, så det er lett å glemme at vi alle sammen, hver dag, kun kan handle hos Reitan, Coop eller NorgesGruppen. That’s it.\n\nDet er for få aktører i bransjen, og vi er bekymret for at konkurransen ikke er god nok.\nEnkelte aktører forsøker å fremstille det som om dagligvaremarkedet er et godt fungerende marked med fullkommen konkurranse. Det var et tverrpolitisk Storting uenige i forrige periode, og jeg er ganske sikker på at denne debatten vil vise at vi fortsatt mener det er utfordringer å ta tak i. \n\nHer i Norge har vi altså høyere matvarepriser, dårligere utvalg og færre aktører enn i nabolandene våre. I Sverige har kundene ikke bare dobbelt så mange varer å velge mellom som oss nordmenn, de har også lavere priser.\n\nJeg forstår hvorfor folk kjører til Sverige. Korona var en vekker for de mange av oss på Stortinget. Fordi grensene stengte så vi for første gang virkelig hvor stor handelslekkasjen er.\n\nDet fører altså til at milliarder av kroner og tusenvis av arbeidsplasser renner ut av landet gjennom grensehandel. Det betyr igjen lavere verdiskaping og færre inntekter til å finansiere norske velferdsgoder.\n\nForbrukerrådet, Coop, Reitan og Oda er klare på at situasjonen går på bekostning av forbrukerne, og at Stortinget bør sikre bedre konkurranse. På den andre siden står Konkurransetilsynet og NorgesGruppen sammen med de største leverandørene, som ikke virker nevneverdig bekymrede over situasjonen. \nOm noe, mener de at opposisjonen skal la være å gjøre noe.\n\nFor å toppe det hele er fagøkonomene delt i sitt syn både på behovet for endringer og hvilke endringer som bør gjøres. Midt oppe i denne maktkampen, president, står du. Du som lurer på om du skal ha taco eller fiskeboller til middag i kveld.\n\nDagligvarehandel har vært debattert i årevis, parallelt med en stadig økende konsentrasjon av makt på få hender i bransjen. Ica forsvant, Lidl og Marked.no klarte aldri å etablere seg skikkelig.\n\nMen årsakene til de norske utfordringene er sammensatte, blant annet geografi, spredt befolkning, klima, landbrukspolitikken og tollvernet. Det er ikke slik at det vi har debattert mest intenst i media de siste ukene - ubegrunnede prisforskjeller, alene er årsaken til den dårlige konkurransesituasjonen – men de bidrar, og en rekke av de andre elementene er det vanskelig å gjøre noe med. I alle fall i debatten vi skal ha i dag.\n\nJeg tror den sunne konkurransen i norsk dagligvare svekkes gjennom blant annet ubegrunnede innkjøpsprisforskjeller. Vi tror det er et hinder for at nye aktører klarer å etablere seg. Dersom de dominerende aktørene i bransjen sikrer seg fordeler gjennom gjensidig interesse, lojalitet og et avhengighetsforhold seg imellom, slik at de på den måten kan opprettholde og styrke sine posisjoner i markedet, svekkes både konkurransen og markedet.\n\nAlle som kjenner meg vet at jeg har et svært godt utviklet konkurranseinstinkt. 😄\nJeg er glad i både konkurranse og forhandlinger, det er en del av et velfungerende marked. Tøffe forhandlinger og sunn konkurranse kommer forbrukerne til gode, og krav om absolutt likhet i innkjøpspriser vil sannsynligvis føre til økte priser for forbrukerne. Samtidig er det viktig at de dominerende aktørene i bransjen ikke får urimelig store fordeler, og at dominerende aktører faktisk kan utfordres av konkurrenter. Det er god, gammeldags høyrepolitikk.\n\nDet et bakgrunnen for st vi må tar noen moderate grep for å få markedet til å fungere bedre. Vi følger opp det forrige Stortingets enstemmige intensjon, gjennom å gi et klarere signal om at arbeidet med å avdekke konkurranseskadelig prisdiskriminering i dagligvaremarkedet må prioriteres.\n\nMen siden vi står i en situasjon der både fagmiljøer, bransjen og politikerne er uenige om hvilke grep som bør tas, hvor sterke de bør være og hva konsekvensen av de ulike forslagene vil være, velger vi i opposisjonen i dag å være forsiktige. \n\nVi er forsiktige fordi vi er ydmyke for at konsekvensene ikke er åpenbare. For at vi kan påvirke markedet på en annen måte enn vi ønsker.\n\nOm målet tror jeg vi står tverrpolitisk samlet, i dag som i forrige periode. At dagligvaremarkedet i Norge skal sikre oss et godt utvalg av varer med god kvalitet, til riktige priser.\n\nMålet er at makten over maten skal ligge hos deg; i et marked med reell konkurranse.
Postet:
2022-05-30 10:34:36
Delt innhold:
Forbrukeren bør være sjef over eget kjøleskap! \nHer har du en sniktitt i mitt - før dagens debatt på Stortinget om dagligvarer. 🍫🍕🥒🍒🍉\n\n(Jada, jada, det går mye i Fjordland og Zero når mor handler fordi far/kokken er på jobbreise😄)\n\nNår du som kunde handler dagligvarer i Norge, har du lite å velge mellom. Ikke bare har vi halvparten av vareutvalget som f.eks. våre svenske naboer, vi har også egentlig bare tre butikker å velge mellom.\n\nDe bruker riktignok mange forskjellige navn, så det er lett å glemme at vi alle sammen, hver dag, kun kan handle hos Reitan, Coop eller NorgesGruppen. That’s it.\n\nDet er for få aktører i bransjen, og vi er bekymret for at konkurransen ikke er god nok.\nEnkelte aktører forsøker å fremstille det som om dagligvaremarkedet er et godt fungerende marked med fullkommen konkurranse. Det var et tverrpolitisk Storting uenige i forrige periode, og jeg er ganske sikker på at denne debatten vil vise at vi fortsatt mener det er utfordringer å ta tak i. \n\nHer i Norge har vi altså høyere matvarepriser, dårligere utvalg og færre aktører enn i nabolandene våre. I Sverige har kundene ikke bare dobbelt så mange varer å velge mellom som oss nordmenn, de har også lavere priser.\n\nJeg forstår hvorfor folk kjører til Sverige. Korona var en vekker for de mange av oss på Stortinget. Fordi grensene stengte så vi for første gang virkelig hvor stor handelslekkasjen er.\n\nDet fører altså til at milliarder av kroner og tusenvis av arbeidsplasser renner ut av landet gjennom grensehandel. Det betyr igjen lavere verdiskaping og færre inntekter til å finansiere norske velferdsgoder.\n\nForbrukerrådet, Coop, Reitan og Oda er klare på at situasjonen går på bekostning av forbrukerne, og at Stortinget bør sikre bedre konkurranse. På den andre siden står Konkurransetilsynet og NorgesGruppen sammen med de største leverandørene, som ikke virker nevneverdig bekymrede over situasjonen. \nOm noe, mener de at opposisjonen skal la være å gjøre noe.\n\nFor å toppe det hele er fagøkonomene delt i sitt syn både på behovet for endringer og hvilke endringer som bør gjøres. Midt oppe i denne maktkampen, president, står du. Du som lurer på om du skal ha taco eller fiskeboller til middag i kveld.\n\nDagligvarehandel har vært debattert i årevis, parallelt med en stadig økende konsentrasjon av makt på få hender i bransjen. Ica forsvant, Lidl og Marked.no klarte aldri å etablere seg skikkelig.\n\nMen årsakene til de norske utfordringene er sammensatte, blant annet geografi, spredt befolkning, klima, landbrukspolitikken og tollvernet. Det er ikke slik at det vi har debattert mest intenst i media de siste ukene - ubegrunnede prisforskjeller, alene er årsaken til den dårlige konkurransesituasjonen – men de bidrar, og en rekke av de andre elementene er det vanskelig å gjøre noe med. I alle fall i debatten vi skal ha i dag.\n\nJeg tror den sunne konkurransen i norsk dagligvare svekkes gjennom blant annet ubegrunnede innkjøpsprisforskjeller. Vi tror det er et hinder for at nye aktører klarer å etablere seg. Dersom de dominerende aktørene i bransjen sikrer seg fordeler gjennom gjensidig interesse, lojalitet og et avhengighetsforhold seg imellom, slik at de på den måten kan opprettholde og styrke sine posisjoner i markedet, svekkes både konkurransen og markedet.\n\nAlle som kjenner meg vet at jeg har et svært godt utviklet konkurranseinstinkt. 😄\nJeg er glad i både konkurranse og forhandlinger, det er en del av et velfungerende marked. Tøffe forhandlinger og sunn konkurranse kommer forbrukerne til gode, og krav om absolutt likhet i innkjøpspriser vil sannsynligvis føre til økte priser for forbrukerne. Samtidig er det viktig at de dominerende aktørene i bransjen ikke får urimelig store fordeler, og at dominerende aktører faktisk kan utfordres av konkurrenter. Det er god, gammeldags høyrepolitikk.\n\nDet et bakgrunnen for st vi må tar noen moderate grep for å få markedet til å fungere bedre. Vi følger opp det forrige Stortingets enstemmige intensjon, gjennom å gi et klarere signal om at arbeidet med å avdekke konkurranseskadelig prisdiskriminering i dagligvaremarkedet må prioriteres.\n\nMen siden vi står i en situasjon der både fagmiljøer, bransjen og politikerne er uenige om hvilke grep som bør tas, hvor sterke de bør være og hva konsekvensen av de ulike forslagene vil være, velger vi i opposisjonen i dag å være forsiktige. \n\nVi er forsiktige fordi vi er ydmyke for at konsekvensene ikke er åpenbare. For at vi kan påvirke markedet på en annen måte enn vi ønsker.\n\nOm målet tror jeg vi står tverrpolitisk samlet, i dag som i forrige periode. At dagligvaremarkedet i Norge skal sikre oss et godt utvalg av varer med god kvalitet, til riktige priser.\n\nMålet er at makten over maten skal ligge hos deg; i et marked med reell konkurranse.