Person / Aktør:
Bjørnar Moxnes - Rødt
Bjørnar Moxnes - Rødt
Parti: R

Innlegg:
- 40 % økning i bompengene er feil løsning. Høyre og Ap nærmest ber om å få et bompengeopprør i fleisen. Men det finnes et alternativ, sier Seher Aydar. \n\nFlertallet i Viken og Oslo er enige om en ny bompengeavtale. Rødt mener at de lemper kostnaden for milliardsprekken til Fornebubanen over på folk flest. \n\n- Fornebubanen trengs, og gravingen er for lengst i gang. Men dette er feil løsning. Nå får folk i Groruddalen en stor, ny bompengerekning for å bygge en T-bane til Bærum, sier Rødts stortingsrepresentant Seher Aydar fra Oslo. \n\nRødt har en annen løsning: \n\n- Staten må spytte inn mer penger, slik regjeringen har lovet i Hurdalsplattformen. Nå brukes i stedet nesten alle penger i Oslo og Akershus i et tiår, minst, på Fornebubanen. Svært mye annet må settes på vent. Det går ikke an, sier Aydar. \n\nDet er viktige prosjekter og løfter som parkeres, påpeker hun. \n\n- Både på Furuset og Manglerud har folk ventet i flere tiår på lokk over landets mest trafikkerte motorvei. Løftene om billigere kollektivbilletter er glemt. I stedet blir både bompengene og kollektivprisene stadig høyere, sier Rødt-representanten også. \n\nI tillegg er ny sentrumstunnel for T-banen helt i det blå. Først skulle den stå klar til 2030, så til 2035. Nå snakkes den ikke lenger om. \n\n- Ny sentrumstunnel skal gi flere avganger på alle linjer, men nå kan ingen svare på når eller om den noen gang kommer. Pengene brukes opp på Fornebubanen, avslutter Aydar

Postet:
2022-04-29 13:38:22

Delt innhold:
- 40 % økning i bompengene er feil løsning. Høyre og Ap nærmest ber om å få et bompengeopprør i fleisen. Men det finnes et alternativ, sier Seher Aydar. \n\nFlertallet i Viken og Oslo er enige om en ny bompengeavtale. Rødt mener at de lemper kostnaden for milliardsprekken til Fornebubanen over på folk flest. \n\n- Fornebubanen trengs, og gravingen er for lengst i gang. Men dette er feil løsning. Nå får folk i Groruddalen en stor, ny bompengerekning for å bygge en T-bane til Bærum, sier Rødts stortingsrepresentant Seher Aydar fra Oslo. \n\nRødt har en annen løsning: \n\n- Staten må spytte inn mer penger, slik regjeringen har lovet i Hurdalsplattformen. Nå brukes i stedet nesten alle penger i Oslo og Akershus i et tiår, minst, på Fornebubanen. Svært mye annet må settes på vent. Det går ikke an, sier Aydar. \n\nDet er viktige prosjekter og løfter som parkeres, påpeker hun. \n\n- Både på Furuset og Manglerud har folk ventet i flere tiår på lokk over landets mest trafikkerte motorvei. Løftene om billigere kollektivbilletter er glemt. I stedet blir både bompengene og kollektivprisene stadig høyere, sier Rødt-representanten også. \n\nI tillegg er ny sentrumstunnel for T-banen helt i det blå. Først skulle den stå klar til 2030, så til 2035. Nå snakkes den ikke lenger om. \n\n- Ny sentrumstunnel skal gi flere avganger på alle linjer, men nå kan ingen svare på når eller om den noen gang kommer. Pengene brukes opp på Fornebubanen, avslutter Aydar