Innlegg:
I dag har vi diskutert hvordan vi skal bli bedre på rassikring. Her er mitt innlegg.\nLitt langt, men en viktig sak, om tryggheten til folk i hverdagen, og noe om hvilke andre utfordringer vår regjering har fått i fanget.\n\nPresident\nDet å høre innbyggere være utrygge på veien på vei til skole, jobb eller barnehage er sterkt.\nNår familien velger å kjøre i to biler for å minske risikoen er det alvor.\nAlt for mange har det dessverre slik.\n\nØkt innsats på rassikring har vært et av 4 prioriterte områder for Arbeiderpartiet ved behandling av de to siste Nasjonale transportplanene.\n\nDette beskrives godt i Hurdalsplattformen, og Dette gjelder spesielt på fylkesveier, men også flere riksveger.\nAllerede inneværende budsjettår, har vi prioritert og økt ramma for utbedring av rasutsatte veger. Både riksveger og fylkesveger.\n\nRV 13 i Suldal er et viktig vendepunkt og viser denne regjeringens prioriteringer godt.\n\nDe store klimaforandringene vi har, i tillegg til flere års nedprioritering har gjort at vi opplever en stadig økende skredfare, og at ras kan gå på andre plasser enn der vi har definert en skredfare.\nVi trenger mer forskning, og bedre samordning rundt forebyggende arbeid og overvåkning. \n\nSå er det også mange andre kriser innen sikkerhet på våre veier.\n\nI går var det et oppslag om at så mye som 1000 bruer har skader som truer bæreevnen.\n\nI 2020 var gjenstående behov for midler til utbedring av riks- og fylkesvegtunneller etter tunnelsikkerheitsforskriftene etter om lag 13,5 og 6,6 mrd. 2020-kr.\n\nVi vet også at det er store mangler ved vintervedlikeholdet av våre veier, i tillegg til at det mangler mellom 50 til 90 mrd kroner for å fjerne etterslepet på våre fylkesveier.\n\nOfte er det behov for å se alt dette i en sammenheng. Når du skal gjøre en vei mer rassikker så er det ikke bare rassikring som er nødvendig, men det vil også være hensiktsmessig å utbedre en lengre strekning, samt ei bru eller en tunnell.\nDette må være en del av diskusjonen også\n\nJeg er glad for at vi har en tydelig prioritering fra denne regjeringa, og vi er derfor i En samlet komite ber regjeringa sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet en helhetlig nasjonal ras- og skredsikringsplan som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riksvegnettet og for fylkesvegnettet. \nOg planene skal være ferdige før utgangen av 2023.
Postet:
2022-04-05 14:33:12
Delt innhold:
I dag har vi diskutert hvordan vi skal bli bedre på rassikring. Her er mitt innlegg.\nLitt langt, men en viktig sak, om tryggheten til folk i hverdagen, og noe om hvilke andre utfordringer vår regjering har fått i fanget.\n\nPresident\nDet å høre innbyggere være utrygge på veien på vei til skole, jobb eller barnehage er sterkt.\nNår familien velger å kjøre i to biler for å minske risikoen er det alvor.\nAlt for mange har det dessverre slik.\n\nØkt innsats på rassikring har vært et av 4 prioriterte områder for Arbeiderpartiet ved behandling av de to siste Nasjonale transportplanene.\n\nDette beskrives godt i Hurdalsplattformen, og Dette gjelder spesielt på fylkesveier, men også flere riksveger.\nAllerede inneværende budsjettår, har vi prioritert og økt ramma for utbedring av rasutsatte veger. Både riksveger og fylkesveger.\n\nRV 13 i Suldal er et viktig vendepunkt og viser denne regjeringens prioriteringer godt.\n\nDe store klimaforandringene vi har, i tillegg til flere års nedprioritering har gjort at vi opplever en stadig økende skredfare, og at ras kan gå på andre plasser enn der vi har definert en skredfare.\nVi trenger mer forskning, og bedre samordning rundt forebyggende arbeid og overvåkning. \n\nSå er det også mange andre kriser innen sikkerhet på våre veier.\n\nI går var det et oppslag om at så mye som 1000 bruer har skader som truer bæreevnen.\n\nI 2020 var gjenstående behov for midler til utbedring av riks- og fylkesvegtunneller etter tunnelsikkerheitsforskriftene etter om lag 13,5 og 6,6 mrd. 2020-kr.\n\nVi vet også at det er store mangler ved vintervedlikeholdet av våre veier, i tillegg til at det mangler mellom 50 til 90 mrd kroner for å fjerne etterslepet på våre fylkesveier.\n\nOfte er det behov for å se alt dette i en sammenheng. Når du skal gjøre en vei mer rassikker så er det ikke bare rassikring som er nødvendig, men det vil også være hensiktsmessig å utbedre en lengre strekning, samt ei bru eller en tunnell.\nDette må være en del av diskusjonen også\n\nJeg er glad for at vi har en tydelig prioritering fra denne regjeringa, og vi er derfor i En samlet komite ber regjeringa sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidet en helhetlig nasjonal ras- og skredsikringsplan som omfatter alle skredpunkt med høy og middels skredfare, både for riksvegnettet og for fylkesvegnettet. \nOg planene skal være ferdige før utgangen av 2023.