Person / Aktør:
Rasmus Hansson
Rasmus Hansson
Parti: MDG

Innlegg:
Her er en god nyhet om risiko, en som kan skape både produkter, jobber og bedre vær: \n\nFNs generalsekretær kaller 3. delrapport av 6. hovedrapport fra FNs klimapanel for – “et skammens dokument, en katalog over de tomme løftene som leder oss mot en verden der det ikke går an å leve”.\n\nSånt kan man bli matt av når man har jobba i 50 år for at vi skal begynne å bruke denne planeten på en måte den tåler. \n\nMen det er for seint å gi opp. FN-rapporten, olje- og energipriser som går amok og EU som løper for livet fra fossilavhengighet mot et grønt samfunn, må bli det som endelig får oss til å bruke alle de gode ideene til å skape disse berømmelige jobbene vi skal leve av etter olja.\n\nFor eksempel Vindskip. Som rådgiver Håkon Lindahl og jeg møtte i dag. Skipsfart står for 3% av verdens klimagassutslipp. Vindskip kan kutte drivstoff-forbruk og dermed klimagassutslipp med 40 - 50% på for eksempel en tur med et lass biler fra Asia til Europa. Mange vindskip kan kutte mye klimagassutslipp. \n\nMDG’eren Terje Lade har designet skroget på et lasteskip som et seil. Null plage med rigg, skjøter og fall, men og en algoritme som beregner et rutevalg som gir optimalt med drittvær, altså vind, som i stort sett er konstant fra år til år. \n\nAltså en moderne fortsettelse av de gamle handelsrutene som seilskutene fulgte fordi vinden var god der. Enda et spennende konsept som kan gjøre verdens 4. største skipsfartsnasjon, Norge, til en av verdens fremste skipsfartsnasjoner også i framtiden. Og skape nye jobber i norsk skipsfart. Burde være en no-brainer for en skipsfartsnæring som vet nøyaktig hvor de trenger å frakte hva, og når, og som alltid sutrer over drivstoffutgifter.\n\nForeløpig er Vindskip en modell i en glasskasse. Verken rederiene eller ENOVA tør ta risken på å investere noen millioner i å få skuta på vannet. Drøssevis av smarte seil- og bølgeskip-konsepter er lansert de siste 20-30 årene. Alle gjør det innlysende: Bruker havets uendelige energi til å kutte drivstoffkostnader og utslipp.\n\nMen skipsfarten har fortsatt å bygge skip som stamper i vei mot vind og sjø med svære fossilmotorer som spyr klimagass. Myndighetene har nikket forståelsesfullt. Ingen tar risken på å utvikle skip som bruker gratis, klimavennlig energi.\n\nRisikovilje er en variabel ting. Langt pokkerivold nord for alt planlegges oljefeltet Wisting. Det er klimamessig kriminelt, natur- og miljømessig galskap og økonomisk rulett. Ikke for oljenæringen, som aldri ville bygd ut dette feltet hvis de måtte ta risken selv, men for deg og meg, takket være regjeringens oljeskattepakke som er så rått oljevennlig at Dagens Næringsliv på lederplass mener at den øyeblikkelig må avvikles. Men regjeringen tar risken, på våre vegne.\n\nHelt til i dag. Nå må vi tro at ser alle at noen millioner til for eksempel Vindskip for å skape nye jobber og kutte masse klimagassutslipp i skipsfarten, er et mye bedre veddemål enn å satse jordas klima og folkets milliarder på Wisting. Nå, omsider, må da Vestre, Barth Eide, Vedum og Støre være enige i det?

Postet:
2022-04-04 21:39:56

Delt innhold:
Her er en god nyhet om risiko, en som kan skape både produkter, jobber og bedre vær: \n\nFNs generalsekretær kaller 3. delrapport av 6. hovedrapport fra FNs klimapanel for – “et skammens dokument, en katalog over de tomme løftene som leder oss mot en verden der det ikke går an å leve”.\n\nSånt kan man bli matt av når man har jobba i 50 år for at vi skal begynne å bruke denne planeten på en måte den tåler. \n\nMen det er for seint å gi opp. FN-rapporten, olje- og energipriser som går amok og EU som løper for livet fra fossilavhengighet mot et grønt samfunn, må bli det som endelig får oss til å bruke alle de gode ideene til å skape disse berømmelige jobbene vi skal leve av etter olja.\n\nFor eksempel Vindskip. Som rådgiver Håkon Lindahl og jeg møtte i dag. Skipsfart står for 3% av verdens klimagassutslipp. Vindskip kan kutte drivstoff-forbruk og dermed klimagassutslipp med 40 - 50% på for eksempel en tur med et lass biler fra Asia til Europa. Mange vindskip kan kutte mye klimagassutslipp. \n\nMDG’eren Terje Lade har designet skroget på et lasteskip som et seil. Null plage med rigg, skjøter og fall, men og en algoritme som beregner et rutevalg som gir optimalt med drittvær, altså vind, som i stort sett er konstant fra år til år. \n\nAltså en moderne fortsettelse av de gamle handelsrutene som seilskutene fulgte fordi vinden var god der. Enda et spennende konsept som kan gjøre verdens 4. største skipsfartsnasjon, Norge, til en av verdens fremste skipsfartsnasjoner også i framtiden. Og skape nye jobber i norsk skipsfart. Burde være en no-brainer for en skipsfartsnæring som vet nøyaktig hvor de trenger å frakte hva, og når, og som alltid sutrer over drivstoffutgifter.\n\nForeløpig er Vindskip en modell i en glasskasse. Verken rederiene eller ENOVA tør ta risken på å investere noen millioner i å få skuta på vannet. Drøssevis av smarte seil- og bølgeskip-konsepter er lansert de siste 20-30 årene. Alle gjør det innlysende: Bruker havets uendelige energi til å kutte drivstoffkostnader og utslipp.\n\nMen skipsfarten har fortsatt å bygge skip som stamper i vei mot vind og sjø med svære fossilmotorer som spyr klimagass. Myndighetene har nikket forståelsesfullt. Ingen tar risken på å utvikle skip som bruker gratis, klimavennlig energi.\n\nRisikovilje er en variabel ting. Langt pokkerivold nord for alt planlegges oljefeltet Wisting. Det er klimamessig kriminelt, natur- og miljømessig galskap og økonomisk rulett. Ikke for oljenæringen, som aldri ville bygd ut dette feltet hvis de måtte ta risken selv, men for deg og meg, takket være regjeringens oljeskattepakke som er så rått oljevennlig at Dagens Næringsliv på lederplass mener at den øyeblikkelig må avvikles. Men regjeringen tar risken, på våre vegne.\n\nHelt til i dag. Nå må vi tro at ser alle at noen millioner til for eksempel Vindskip for å skape nye jobber og kutte masse klimagassutslipp i skipsfarten, er et mye bedre veddemål enn å satse jordas klima og folkets milliarder på Wisting. Nå, omsider, må da Vestre, Barth Eide, Vedum og Støre være enige i det?