Innlegg:
Vi trenger å tenke nytt om hvordan vi måler kvaliteten på norske skoler og hvordan vi driver kvalitetsutvikling. I dag legger vi veldig stor vekt på det som er målbart - men ikke alt som teller i skolen kan telles. \n\nSkolen har et bredt mandat i Norge, den skal både danne og utdanne elevene. Det er viktig med informasjon om hvordan det går med elever og norsk skole. Men jeg er opptatt av å få en bedre balanse i hva vi kartlegger. Regning og matematikk måles i både kartleggingsprøver, nasjonale prøver, Pisa, Timss og eksamen, mens praktiske og estetiske fag og samfunnsfag måler vi knapt nok. Det betyr at vi har veldig mye kunnskap om noen deler av skolen og veldig lite om andre deler. Det er et problem fordi ressurser og oppmerksomhet i skolen styres mot det som er målbart. Dermed har vi kommet i en situasjon der noen fag oppleves som veldig viktige, mens andre ikke får den oppmerksomheten de fortjener. Det er det til slutt elevene som taper på, læring skjer jo i alle fag.\n\nDerfor har regjeringen i dag satt ned et nytt offentlig utvalg, som skal ledes av professor Tine Sophie Prøitz. Utvalget skal gjennomgå bruken av prøver og krav til rapportering og dokumentasjon i skolen.\n\nLes mer her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utvalg-skal-foresla-endringer-i-prover-og-undersokelser-i-skolen/id2906795/
Postet:
2022-04-01 14:32:33
Delt innhold:
Vi trenger å tenke nytt om hvordan vi måler kvaliteten på norske skoler og hvordan vi driver kvalitetsutvikling. I dag legger vi veldig stor vekt på det som er målbart - men ikke alt som teller i skolen kan telles. \n\nSkolen har et bredt mandat i Norge, den skal både danne og utdanne elevene. Det er viktig med informasjon om hvordan det går med elever og norsk skole. Men jeg er opptatt av å få en bedre balanse i hva vi kartlegger. Regning og matematikk måles i både kartleggingsprøver, nasjonale prøver, Pisa, Timss og eksamen, mens praktiske og estetiske fag og samfunnsfag måler vi knapt nok. Det betyr at vi har veldig mye kunnskap om noen deler av skolen og veldig lite om andre deler. Det er et problem fordi ressurser og oppmerksomhet i skolen styres mot det som er målbart. Dermed har vi kommet i en situasjon der noen fag oppleves som veldig viktige, mens andre ikke får den oppmerksomheten de fortjener. Det er det til slutt elevene som taper på, læring skjer jo i alle fag.\n\nDerfor har regjeringen i dag satt ned et nytt offentlig utvalg, som skal ledes av professor Tine Sophie Prøitz. Utvalget skal gjennomgå bruken av prøver og krav til rapportering og dokumentasjon i skolen.\n\nLes mer her: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/utvalg-skal-foresla-endringer-i-prover-og-undersokelser-i-skolen/id2906795/