Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
Yrkessjåfører er mangelvare! Vi har et ansvar for å sette søkelyset på viktige yrker. Yrkessjåfører er viktig for oss alle gjennom hele livet. Uten dem kommer ikke varer hverken ut eller inn, og det blir ingen kollektivtrafikk. Det er yrkessjåførene som frakter det kjæreste vi har til og fra skolen, det er de som sørger for at varene som produseres i fastlandsindustrien kommer seg fort og trygt fram til kundene i Europa og det er de som sørger for at det er mat i hyllene på butikken. \n\nFylket mitt, Innlandet, er et stort transportfylke. Norges Lastebileierforbund har nærmere 500 bedrifter med rundt 3000 sjåfører som medlemmer bare i Innlandet. 20 prosent av medlemmene oppgir at de har ubesatte stillinger. NLF Innlandet er en av mange aktører som ønsker endringer i trafikklærerutdanningen for å sikre tilstrekkelig rekruttering av trafikklærere for tunge kjøretøy.\n\nGjennomsnittsalderen blant tungbillærerne er høy. Hos Sevendal Trafikkskole i Hamar har de fire tungbillærerne en gjennomsnittsalder på 60 år. Det er ikke bare der gjennomsnittsalderen er høy, det er den også hos andre trafikkskoler og på videregående skoler rundt om i landet. \n\nYrkessjåfører har en svært viktig rolle i samfunnet og vi er helt avhengige av å rekruttere flere. Det begynner med tilgang på lærere. Det er ikke enkelt å bli tungbillærer, og det ønsker vi å gjøre noe med. Vi vil sikre at gode, trygge yrkessjåfører med lang erfaring som ønsker det - kan bli tungbillærere, og at de kan ta den utdanningen uavhengig av hvor i landet de bor og hvilken familiesituasjon de har. Utdanningen må være fleksibel, modulbasert og den må være tilgjengelig med realkompetanse. \n\nSOTIN - Samarbeidsorganet for opplæringskontorer innen transport og logistikk i Norge, skriver i sin høringsuttalelse: \n«Yrkjessjåførutdanningen er krevende, både teoretisk og praktisk. Konsekvenser av for lite/dårlig opplæring er potensielt stor. Vi ønsker derfor at opptak til trafikklærerutdanningen for tunge kjøretøyer i større grad enn i dag vektlegger søkere med fagbrev og bred og relevant erfaring som yrkessjåfør. Dette mener vi er et viktig bidrag til å oppfylle Nullvisjonen mot drepte og hardt skadde i trafikken, som Stortinget vedtok i 2002.» De støtter alle Høyres forslag.\n\nVi trenger mange nye yrkessjåfører i årene som kommer og vi er nødt til å sørge for at det blir enklere og mer attraktivt å bli tungbillærer. Gjennom prosessen med dette forslaget har jeg møtt og prata med mange tungbillærere og elever. Felles for dem er at de er stolte av yrket sitt og valget de har tatt. \n\nHøyres mål med å fremme dette forslaget er en utdanning som er mer tilgjengelig for de med relevant kompetanse og at flere vil ønske å bli tungbillærere framover slik at vi kan utdanne framtidas yrkessjåfører.\n \nNorges Lastebileier-Forbund - NLF

Postet:
2022-03-29 21:05:34

Delt innhold:
Yrkessjåfører er mangelvare! Vi har et ansvar for å sette søkelyset på viktige yrker. Yrkessjåfører er viktig for oss alle gjennom hele livet. Uten dem kommer ikke varer hverken ut eller inn, og det blir ingen kollektivtrafikk. Det er yrkessjåførene som frakter det kjæreste vi har til og fra skolen, det er de som sørger for at varene som produseres i fastlandsindustrien kommer seg fort og trygt fram til kundene i Europa og det er de som sørger for at det er mat i hyllene på butikken. \n\nFylket mitt, Innlandet, er et stort transportfylke. Norges Lastebileierforbund har nærmere 500 bedrifter med rundt 3000 sjåfører som medlemmer bare i Innlandet. 20 prosent av medlemmene oppgir at de har ubesatte stillinger. NLF Innlandet er en av mange aktører som ønsker endringer i trafikklærerutdanningen for å sikre tilstrekkelig rekruttering av trafikklærere for tunge kjøretøy.\n\nGjennomsnittsalderen blant tungbillærerne er høy. Hos Sevendal Trafikkskole i Hamar har de fire tungbillærerne en gjennomsnittsalder på 60 år. Det er ikke bare der gjennomsnittsalderen er høy, det er den også hos andre trafikkskoler og på videregående skoler rundt om i landet. \n\nYrkessjåfører har en svært viktig rolle i samfunnet og vi er helt avhengige av å rekruttere flere. Det begynner med tilgang på lærere. Det er ikke enkelt å bli tungbillærer, og det ønsker vi å gjøre noe med. Vi vil sikre at gode, trygge yrkessjåfører med lang erfaring som ønsker det - kan bli tungbillærere, og at de kan ta den utdanningen uavhengig av hvor i landet de bor og hvilken familiesituasjon de har. Utdanningen må være fleksibel, modulbasert og den må være tilgjengelig med realkompetanse. \n\nSOTIN - Samarbeidsorganet for opplæringskontorer innen transport og logistikk i Norge, skriver i sin høringsuttalelse: \n«Yrkjessjåførutdanningen er krevende, både teoretisk og praktisk. Konsekvenser av for lite/dårlig opplæring er potensielt stor. Vi ønsker derfor at opptak til trafikklærerutdanningen for tunge kjøretøyer i større grad enn i dag vektlegger søkere med fagbrev og bred og relevant erfaring som yrkessjåfør. Dette mener vi er et viktig bidrag til å oppfylle Nullvisjonen mot drepte og hardt skadde i trafikken, som Stortinget vedtok i 2002.» De støtter alle Høyres forslag.\n\nVi trenger mange nye yrkessjåfører i årene som kommer og vi er nødt til å sørge for at det blir enklere og mer attraktivt å bli tungbillærer. Gjennom prosessen med dette forslaget har jeg møtt og prata med mange tungbillærere og elever. Felles for dem er at de er stolte av yrket sitt og valget de har tatt. \n\nHøyres mål med å fremme dette forslaget er en utdanning som er mer tilgjengelig for de med relevant kompetanse og at flere vil ønske å bli tungbillærere framover slik at vi kan utdanne framtidas yrkessjåfører.\n \nNorges Lastebileier-Forbund - NLF