Person / Aktør:
Ketil Solvik-Olsen
Ketil Solvik-Olsen
Parti: FRP

Innlegg:
I dag krever NAF og Naturvernforbundet at veipolitikken i Norge legges om. De vil at fartsgrensene skal reduseres og kapasiteten på veiene skal ned. Er virkelig dette i NAFs medlemmers interesse?\n\nI mange tiår ble norske veier underdimensjonert og bygget ut stykkevis og delt. Da FrP var i regjering endret vi på dette. Veivedlikehold ble mer enn doblet, satsingen på gode hovedveier mellom regionene ble kraftig økt. Bedre veier er tryggere, reduserer reisetid og reduserer utslipp. Vi staket ut en tydelig kurs, men kom absolutt ikke i mål. Til del var etterslepet for stort. Jeg håpet likevel at kursen skulle vedvare.\n\nMen NAF vil tilbake til en politikk som ikke virket. Det finnes flust av eksempler på veier hvor man "sparte" penger på å bygge lav kapasitet, men hvor man senere må oppgradere til en langt høyere kostnad fordi veiene ikke var tilpasset virkeligheten. Lærte NAF ingenting?? Eller er det bare et naturlig resultat av at tidligere politiske rådgivere fra AP og SV nå besitter de viktige funksjonene i organisasjonen?\n\nLastebileierforbundet gjorde for noen år siden en test hvor de sammenlignet drivstoff-forbruket på nye og gamle E18 mellom Arendal og Kristiansand. De fant at den nye veien var langt mer miljøvennlig. Og tryggere. Og raskere.\n\nNAF vil likevel si at man sparer drivstoff dersom man kjører saktere. Da må NAF tenke seg om hvilke allierte de velger seg. Fordi miljøbevegelsen bruke "fart- og energiargumentet" mot bilene, men nevner det ikke med et ord når de krever lyntog over hele landet. For da er høy fart plutselig veldig viktig for å sikre at folk kommer raskt frem. Som kjent er ikke tog veldig energieffektive når de skal akselerere og så stoppe på hver stasjon. Men da er "fart og energiargumentet" fullstendig glemt.\n\nSå mitt gode råd: glem NAF. Fremfor at Norge svekker veipolitikken bør bilistene finne seg en bedre medlemsorganisasjon - kan jeg anbefale for eksempel KNA og Amcar.

Postet:
2022-03-21 09:58:29