Person / Aktør:
Margret Hagerup
Margret Hagerup
Parti: H

Innlegg:
I dag tok Ingjerd Schou initiativ til en debatt om utdanning og bistand, og regjeringens nedprioritering av støtte til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE). \n\nHer er mitt innlegg fra debatten:\nVi la nylig lagt bak oss den internasjonale kvinnedagen. Dette er fortsatt en viktig dag å markere, også i Norge. Men ser en det i et internasjonalt perspektiv finnes\n det flere grunnleggende problemer for barn som ikke får det de har rett på. Jenter er dessverre fremdeles i mindretall i skolen i lavinntektsland. \n\nSamtidig har alle barn rett til utdanning. \n\nI boken “Det vokser et lite tre i Brooklyn” følger vi\nFrancie\nNolan og familiens hverdag i en arbeiderklassefamilie\n i New York på begynnelsen av 1900-tallet. En bok, den eneste boken i familiens eie, er sentral i historien om morens ønske om at ungene skal få bedre muligheter enn hun selv hadde. Hun er overbevist om at kunnskap og lesing er veien til dette.\n\nUtdanning er grunnleggende. \n\nDet er nøkkelen til et barns fremtid og løsningen for å bryte den onde sirkelen av fattigdom, sykdom og nød. Likevel er det mer enn 250 millioner barn i verden som ikke\n går på skole. Mange av dem er jenter. Mange av dem lever i ekstrem fattigdom. Og mange av dem er på flukt fra krig og konflikt. \n\nNår jenter i utviklingsland går på skole reduseres antall tenåringsgraviditeter og spedbarnsdødeligheten går ned. Om alle jenter fikk gå på ungdomsskole, ville man nesten\n eliminere forekomsten av barneekteskap og graviditet før fylte 18 år. Når jenter får utdanning, får de også større muligheter for å få seg jobb og en inntekt når de blir voksne. Selv begrenset skolegang gir positive resultater. \n\nLike muligheter til utdanning for jenter og gutter er en grunnleggende menneskerettighet, og et grunnlag for like muligheter senere i livet. Noe av det viktigste vi\n kan gjøre for å bidra til mer likestilling er å gi alle barn en god skolegang. Det skaper også gode samfunn.\n\nRegjeringen Solberg tok allerede i 2013 tak i at utdanningsretten skulle oppfylles for alle barn i hele verden. Utdanning er viktig for at den enkelte kan leve et godt\n liv, og for at et land skal kunne utvikle seg og ha økonomisk vekst. Solberg-regjeringen innfridde løftet om å doble bevilgningene fra 2013 til 2021. Det har gitt resultater.\n \nFra 2013 til 2016 fikk 3,1 millioner barn støtte til skolegang hvert år, mange av dem i sårbare og konfliktrammede områder. Millioner av elever har fått læremateriell\n og skolebøker. Vi har bidratt til økt kompetanse for 140 000 lærere og vi har bygget og oppgradert mer enn 5400 klasserom i sårbare områder. I Syrias naboland har vi vært med på å finansiere doble skoleskift slik at flyktningbarn også fikk nødvendig utdanning,\n i land som allerede hadde store utfordringer. Særlig har vi stått på for jenters tilgang til utdanning. \n\nGjennom Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) jobber Norge med å få flere utviklingsland til å gjøre nødvendige investeringer i utdanningssektoren. Partnerskapet\n er ikke bare et sted for giverland som Norge å kanalisere utdanningsbistand. Partnerskapet forplikter også de landene som mottar utdanningsbistand til å selv bidra med penger gjennom egne utdanningsbudsjetter i sine land. \n\nNår regjeringen Støre nå har kuttet i midlene til GPE får det dramatiske følger. 94.655 færre lærere vil bli utdannet, 3407 færre klasserom blir bygget og 22 millioner\n færre lærebøker kommer til å bli trykt i utviklingsland som en konsekvens av dette kuttet ifølge GPD. \n\nLeder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal var også kritisk til regjeringen Støres kutt i Nettavisen. Han mente at når Stortinget har vedtatt at Norge skal bidra må\n vi følge opp våre forpliktelser, og viste til at GPE er en organisasjon som bistår nasjonale myndigheter i å bygge opp utdanningssystemet som er avgjørende for utviklingen av et samfunn. \n\nDet er ikke bra for Norges internasjonale lederrolle at vår troverdighet og forutsigbarhet svekkes. Som et rikt land burde vi kunne gå foran som en forpliktende samarbeidspartner.\n\nDette går dessverre ut over de barna i verden som ikke har mulighet til å gå på skole. Dessverre er det ikke alle land som ser verdien av å satse på utdanning. Det internasjonale\n samfunnet må derfor gå foran og vise at gode skoler er en investering i landets fremtidige utvikling, og ikke bare en utgift.\n\nDer pleide Norge å være i front. \n\nOg her er interpellasjonen: \nhttps://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Interpellasjoner/Interpellasjon/?qid=88092\n\nNå fyker jeg til Rogaland!😃

Postet:
2022-03-10 15:20:56

Delt innhold:
I dag tok Ingjerd Schou initiativ til en debatt om utdanning og bistand, og regjeringens nedprioritering av støtte til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE). \n\nHer er mitt innlegg fra debatten:\nVi la nylig lagt bak oss den internasjonale kvinnedagen. Dette er fortsatt en viktig dag å markere, også i Norge. Men ser en det i et internasjonalt perspektiv finnes\n det flere grunnleggende problemer for barn som ikke får det de har rett på. Jenter er dessverre fremdeles i mindretall i skolen i lavinntektsland. \n\nSamtidig har alle barn rett til utdanning. \n\nI boken “Det vokser et lite tre i Brooklyn” følger vi\nFrancie\nNolan og familiens hverdag i en arbeiderklassefamilie\n i New York på begynnelsen av 1900-tallet. En bok, den eneste boken i familiens eie, er sentral i historien om morens ønske om at ungene skal få bedre muligheter enn hun selv hadde. Hun er overbevist om at kunnskap og lesing er veien til dette.\n\nUtdanning er grunnleggende. \n\nDet er nøkkelen til et barns fremtid og løsningen for å bryte den onde sirkelen av fattigdom, sykdom og nød. Likevel er det mer enn 250 millioner barn i verden som ikke\n går på skole. Mange av dem er jenter. Mange av dem lever i ekstrem fattigdom. Og mange av dem er på flukt fra krig og konflikt. \n\nNår jenter i utviklingsland går på skole reduseres antall tenåringsgraviditeter og spedbarnsdødeligheten går ned. Om alle jenter fikk gå på ungdomsskole, ville man nesten\n eliminere forekomsten av barneekteskap og graviditet før fylte 18 år. Når jenter får utdanning, får de også større muligheter for å få seg jobb og en inntekt når de blir voksne. Selv begrenset skolegang gir positive resultater. \n\nLike muligheter til utdanning for jenter og gutter er en grunnleggende menneskerettighet, og et grunnlag for like muligheter senere i livet. Noe av det viktigste vi\n kan gjøre for å bidra til mer likestilling er å gi alle barn en god skolegang. Det skaper også gode samfunn.\n\nRegjeringen Solberg tok allerede i 2013 tak i at utdanningsretten skulle oppfylles for alle barn i hele verden. Utdanning er viktig for at den enkelte kan leve et godt\n liv, og for at et land skal kunne utvikle seg og ha økonomisk vekst. Solberg-regjeringen innfridde løftet om å doble bevilgningene fra 2013 til 2021. Det har gitt resultater.\n \nFra 2013 til 2016 fikk 3,1 millioner barn støtte til skolegang hvert år, mange av dem i sårbare og konfliktrammede områder. Millioner av elever har fått læremateriell\n og skolebøker. Vi har bidratt til økt kompetanse for 140 000 lærere og vi har bygget og oppgradert mer enn 5400 klasserom i sårbare områder. I Syrias naboland har vi vært med på å finansiere doble skoleskift slik at flyktningbarn også fikk nødvendig utdanning,\n i land som allerede hadde store utfordringer. Særlig har vi stått på for jenters tilgang til utdanning. \n\nGjennom Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) jobber Norge med å få flere utviklingsland til å gjøre nødvendige investeringer i utdanningssektoren. Partnerskapet\n er ikke bare et sted for giverland som Norge å kanalisere utdanningsbistand. Partnerskapet forplikter også de landene som mottar utdanningsbistand til å selv bidra med penger gjennom egne utdanningsbudsjetter i sine land. \n\nNår regjeringen Støre nå har kuttet i midlene til GPE får det dramatiske følger. 94.655 færre lærere vil bli utdannet, 3407 færre klasserom blir bygget og 22 millioner\n færre lærebøker kommer til å bli trykt i utviklingsland som en konsekvens av dette kuttet ifølge GPD. \n\nLeder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal var også kritisk til regjeringen Støres kutt i Nettavisen. Han mente at når Stortinget har vedtatt at Norge skal bidra må\n vi følge opp våre forpliktelser, og viste til at GPE er en organisasjon som bistår nasjonale myndigheter i å bygge opp utdanningssystemet som er avgjørende for utviklingen av et samfunn. \n\nDet er ikke bra for Norges internasjonale lederrolle at vår troverdighet og forutsigbarhet svekkes. Som et rikt land burde vi kunne gå foran som en forpliktende samarbeidspartner.\n\nDette går dessverre ut over de barna i verden som ikke har mulighet til å gå på skole. Dessverre er det ikke alle land som ser verdien av å satse på utdanning. Det internasjonale\n samfunnet må derfor gå foran og vise at gode skoler er en investering i landets fremtidige utvikling, og ikke bare en utgift.\n\nDer pleide Norge å være i front. \n\nOg her er interpellasjonen: \nhttps://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Interpellasjoner/Interpellasjon/?qid=88092\n\nNå fyker jeg til Rogaland!😃