Person / Aktør:
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Stortingsrepresentant Kari-Anne Jønnes
Parti: H

Innlegg:
🙋🏻‍♀️ Dette er meg som usikker og søkende 9. klassing. I dag fremmet vi forslag om en helhetlig ungdomsskolereform i Stortinget. Det ville gledet meg også den gang da. For ungdomsskolen trenger et løft og det er behov for en helhetlig ungdomsskolereform. \n\n💙 Det er ikke nok å innføre praktiske valgfag, vi må se på ungdomsskolen med nye øyne og tenke helhetlig. Undersøkelser viser at elevenes motivasjon faller betydelig på ungdomsskolen, og det er behov for å gjøre grep slik at elevene er motivert for læring gjennom disse tre viktige årene av skoleløpet.\n\n💙 Det ligger et betydelig handlingsrom i opplæringsloven og i de nye læreplanene som ble fastsatt av Solberg-regjeringen, med mulighet for å praksisrette fag i ungdomsskolen og variere undervisningen både i hvert enkelt fag og på tvers av fagene. Et eksempel på en skole som har utnyttet dette handlingsrommet er Vardheia ungdomsskule på Jæren.\n\n💙 De organiserer undervisningen annerledes, praksisretter fagene og ser ungdomsskoleløpet som en helhet. Skolen er i stor grad organisert som en videregående skole med klasserom som innbyr til praktisk undervisning og verksteder med oppdatert utstyr.\n\n💙 Vardheia har oppnådd gode resultater og elevene som går der har et godt utgangspunkt når de begynner på videregående skole.\n\n💙 Det er lenge siden det ble satt fokus på yrkesretting av fellesfag i videregående skole. For noen år siden besøkte jeg Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avdeling Otta. Der hadde de endret engelskundervisningen på TIP og oppnådd gode resultater. Istedenfor å bruke tradisjonelle læreverk tok de utgangspunkt i brukerveiledninger på maskiner og verktøy elevene måtte bruke i den praktiske undervisningen. Plutselig ga engelskundervisningen mening, elevene fattet interesse på en helt annen måte når de forstod behovet for språkopplæring og hadde interesse for det de leste.\n\n💙 Matematikk kan enkelt bli en del av alle fag, både kroppsøving, mat og helse, samfunnsfag og norsk. Det handler om å tenke helhet og å se muligheter for variasjon i undervisningen.\n\n💙 Fordi norsk er særlig viktig for alle som skal inn i arbeidslivet er det å gjøre undervisningen interessant og relevant veldig viktig. Det finnes mange gode tekster å ta utgangspunkt i, og det er ikke sikkert alle elever skal lese det samme.\n\n💙 Dette er bare noen eksempler på hva en ungdomsskolereform kan innebære. Ungdomsskolen er viktig for å forberede elevene på videregående skole. Skal vi oppnå vårt mål om at flere skal fullføre og bestå videregående skole og derigjennom få et godt utgangspunkt for deltagelse i arbeids- og samfunnsliv så handler det om å gjøre ungdomsskolen til en skole der læringsglede og mestring står i fokus.\n\nSe forslaget her:\n\nhttps://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2021-2022/dok8-202122-018s/?all=true

Postet:
2022-02-08 15:42:41

Delt innhold:
🙋🏻‍♀️ Dette er meg som usikker og søkende 9. klassing. I dag fremmet vi forslag om en helhetlig ungdomsskolereform i Stortinget. Det ville gledet meg også den gang da. For ungdomsskolen trenger et løft og det er behov for en helhetlig ungdomsskolereform. \n\n💙 Det er ikke nok å innføre praktiske valgfag, vi må se på ungdomsskolen med nye øyne og tenke helhetlig. Undersøkelser viser at elevenes motivasjon faller betydelig på ungdomsskolen, og det er behov for å gjøre grep slik at elevene er motivert for læring gjennom disse tre viktige årene av skoleløpet.\n\n💙 Det ligger et betydelig handlingsrom i opplæringsloven og i de nye læreplanene som ble fastsatt av Solberg-regjeringen, med mulighet for å praksisrette fag i ungdomsskolen og variere undervisningen både i hvert enkelt fag og på tvers av fagene. Et eksempel på en skole som har utnyttet dette handlingsrommet er Vardheia ungdomsskule på Jæren.\n\n💙 De organiserer undervisningen annerledes, praksisretter fagene og ser ungdomsskoleløpet som en helhet. Skolen er i stor grad organisert som en videregående skole med klasserom som innbyr til praktisk undervisning og verksteder med oppdatert utstyr.\n\n💙 Vardheia har oppnådd gode resultater og elevene som går der har et godt utgangspunkt når de begynner på videregående skole.\n\n💙 Det er lenge siden det ble satt fokus på yrkesretting av fellesfag i videregående skole. For noen år siden besøkte jeg Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avdeling Otta. Der hadde de endret engelskundervisningen på TIP og oppnådd gode resultater. Istedenfor å bruke tradisjonelle læreverk tok de utgangspunkt i brukerveiledninger på maskiner og verktøy elevene måtte bruke i den praktiske undervisningen. Plutselig ga engelskundervisningen mening, elevene fattet interesse på en helt annen måte når de forstod behovet for språkopplæring og hadde interesse for det de leste.\n\n💙 Matematikk kan enkelt bli en del av alle fag, både kroppsøving, mat og helse, samfunnsfag og norsk. Det handler om å tenke helhet og å se muligheter for variasjon i undervisningen.\n\n💙 Fordi norsk er særlig viktig for alle som skal inn i arbeidslivet er det å gjøre undervisningen interessant og relevant veldig viktig. Det finnes mange gode tekster å ta utgangspunkt i, og det er ikke sikkert alle elever skal lese det samme.\n\n💙 Dette er bare noen eksempler på hva en ungdomsskolereform kan innebære. Ungdomsskolen er viktig for å forberede elevene på videregående skole. Skal vi oppnå vårt mål om at flere skal fullføre og bestå videregående skole og derigjennom få et godt utgangspunkt for deltagelse i arbeids- og samfunnsliv så handler det om å gjøre ungdomsskolen til en skole der læringsglede og mestring står i fokus.\n\nSe forslaget her:\n\nhttps://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2021-2022/dok8-202122-018s/?all=true