Person / Aktør:
Geir Iversen - Politiker fra Finnmark
Geir Iversen - Politiker fra Finnmark
Parti: SP

Innlegg:
Underes om kommunestyret vil behandle dette brevet sendt til kommunestyret i juni. Folk er redde for framtida for Hasvik samfunnet og dypt uenig i skolestrukturvedtaket gjort i kommunestyret like før sommerferien. Vil kommunestyret svare befolkninga som spør? Kommunestyret i Hasvik kommune Postboks 43 9593 BREIVIKBOTN​​​​​​Hasvik 21.06.2021 Angående vedtak om ny struktur for ungdomsskolene i Hasvik kommune Hasvik kommunestyre vedtok 16. juni 2021 at alle ungdomsskolene skal slås sammen til en felles ungdomsskole, og at denne skal lokaliseres til Breivikbotn. Hva angår prosessen om ungdomsskolestrukturen i Hasvik kommune, så har vi følgende spørsmål som vil ønsker å stille ordfører og representanter fra AP, SP og H i kommunestyret i Hasvik kommune: 1. Hvilke konsekvenser får sammenslåing og medfølgende flytting av ungdomsskole til Breivikbotn fra Hasvik i et samfunnsmessig perspektiv over tid? Det er jo faktisk slik at de fleste barnefamilier bor på Hasvik i dag. Vil denne endringen føre til fraflytting eller at brems i rekruttering av barnefamilier? Hva vet vi egentlig om konsekvensene av en slik sammenslåing? I høringsrunden er det flere parter som har pekt på dårlig beslutningsgrunnlag, og ikke avlagt sin stemme på dette grunnlaget. 2. Ny struktur for ungdomsskolene er i realiteten en endring av skolekretsinndelingen i kommunen. Har kommunen endret lokal forskrift om nærskole før dette vedtaket har blitt gjort? Dersom forskriften ikke er endret, vil kommunestyret da kunne si at saksbehandlingsreglene for forskrifter i forvaltningsloven er fulgt eller ikke? 3. Hvorfor er både Breivikbotn barnehage og Sørvær oppvekstsenter tatt med som høringspart, men ikke Hasvik barnehage? Prinsippet om likebehandling står sterkt i norsk politikk, og alle burde ha høringsrett. 4. Hvorfor fremkommer det ikke antall elever som de ulike foreldrerådene og Samarbeidsutvalgene (SU) representerer? Er det rett at de ulike skolene fremstilles som å ha en likeverdig stemme hver inn i saken, uavhengig av antall elever som berøres? 5. Skoleåret 2022/2023 er det 6 elever i 8.-10. klasse fra Breivikbotn. Hvorfor mener man at det er fornuftig og transportere 16 elever daglig som er bosatt i Hasvik, fremfor å forflytte 6 elever fra Breivikbotn? I 2023/2024 vil Breivikbotn ha 2 fastboende ungdomsskoleelever mens Hasvik har 19, og den samme trenden følger i årene som kommer. Med dagens elevtall vil det skoleåret 2024/2025 være 21 ungdomsskoleelever med bosted Hasvik, 3 med bosted Breivikbotn og 5 med bosted Sørvær. 6. Dersom man er bekymret for lang reisevei mellom Hasvik og Sørvær ved den eventuell sammenslått ungdomsskole på Hasvik, hvorfor hadde man ikke en videreføring av ungdomsskole ved Sørvær skole som et svaralternativ i høringsrunden? Slik svaralternativene var utformet, er vi ikke overrasket over at Sørvær har argumentert med at det er lagt å pendle til Hasvik og at de derfor har valg å stemme på Breivikbotn som alternativ. Eventuelt, kan kommunestyret vurdere å samle ungdomsskoleelever fra Breivikbotn og Sørvær på en skole, noe som ville gitt et elevtall på 16 ungdomsskoleelever i Hasvik og et sammenslått Breivikbotn/Sørvær med 12 ungdomsskoleelever skoleåret 2022/2023. 7. På hvilken måte vil sammenslåingen bidra til et bedre pedagogisk tilbud til elevene? 8. Hva har sammenslåingen å si i forhold til antall ansatte lærere? Vil det bety at det blir færre arbeidsplasser i skolene? 9. Har man sett på eventuelle alternative løsninger med hospitering/nettbasert undervisning osv., for å kompensere for små elevgrupper ved prosjektarbeid m.m.? 10. Hvordan tenker kommunen å løse logistikken? Hva skjer ved stengte veier? Har kommunen en plan for overnatting/ivaretagelse av barna? I Hasvik er det hotell og overnattingsmuligheter. 11. Har fylkeskommunen fått anledning til å uttale seg i saken med tanke på endringer i skyssbehov? 12. Ved eventuell ulykke under transport – har helse kapasitet til å håndtere det at elevgruppen som eventuelt blir berørt er betydelig større enn i dag? De kommende skoleårene vil det som sagt være opp til 21 ungdomsskoleelever fra Hasvik som skal pendle hver dag, noe som fordrer bruk av større buss og økt antall elver gir et potensielt større skadeomfang dersom en ulykke skulle oppstå. 13. Hvorfor har kommunestyret det så travelt at konsekvensanalyse ikke kan gjennomføre? Har kommunen utredet tilstrekkelig hvordan hensynet til barnet beste er ivaretatt i henhold til barnekonvensjonen artikkel 3 nr. 1 om at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører barn? Dersom dette er vurdert, ber vi om å få tilsendt kommunens vurdering av dette. 14. Hvorfor var ikke en slik viktig sak tilgjengelig på Hasvik kommunes nettside, før det ble bedt om det fra oss foreldre? 15. Hvorfor ble ikke alle høringssvar fra de ulike partene lagt ved som egne vedlegg i saksdokumentene til politikerne? Slik sammenstillingen av høringsuttalelser er satt opp, gikk politikerne glipp av mange gode innspill og aktuelle problemstillings som burde vært uredet og analysert bedre før kommunestyret fattet sin beslutning. Det vedlegges derfor ved høringsuttalelsene fra foreldrene til 5. og 9. klasse ved Hasvik skole, slik at dere har mulighet til å se hva vi spilte inn. 16. Flere av høringsuttalelsene som er vedlegg i saken, er signert av personer som er kommunestyrerepresentanter i Hasvik kommune. I og med at kommunestyret var den offisielle utsenderen av høringsforslaget, var det vurdert hvorvidt kommunestyrerepresentantene burde delta`/påvirke/lede drøftingene i ulike høringsorganer? I andre saker ville det være naturlig å vurdere hvorvidt man burde erklæres inhabil i ulike saksbehandlinger, er det gjort i denne saken? 17. Bør kommunestyrets representanter vurdere om Statsforvalteren bør gjennomføre en Lovlighetskontroll av vedtaket? Vi vet at det ikke er lengre å pendle fra Hasvik til Breivikbotn, enn motsatt vei slik elevene fra Breivikbotn gjør i dag. Flere foreldre pendlet selv til Hasvik da de som ungdom vokste opp i Breivikbotn. Dette dreier midlertid om at det er mange flere elever som skal pendle, slik at den totale belastningen ved transport samlet sett blir mye større. Derom man for eksempel lar ungdomsskoleelevene fra Breivikbotn pendle til Sørvær, mens elevene fra Hasvik og Sørvær fortsatt skal på Hasvik og Sørvær skole, vil det for skoleåret 2024/2025 bety at 3 ungdomsskoleelever må pendle fra Breivikbotn, 21 elever slipper å pendle fra Hasvik og 5 elever vil slippe å pendle fra Sørvær. Slik elevtallet utvikler seg i Breivikbotn de kommende årene vil man altså kunne løse transporten ved hjelp av taxi i stedet for buss de fleste årene frem mot 2028. En løsning med flytting av elevene fra Breivikbotn til Sørvær (SU ved Breivikbotn skole har i sin høringsuttalelse sagt at dette sågar kan gjelde elever fra 3.-10. trinn, mens 1.-2. trinn kan slås sammen med barnehagen i et oppvekstsenter), og opprettholdelse av 1.-10. skole i Hasvik, vil i tillegg kunne åpne for at man kun behøver å bygge ny skole i Hasvik og foreta tilpasninger ved Sørvær skole. Flere av kommunestyrepolitikerne har i etterkant av møtet 16. juni 2021 pekt på at det nåværende vedtaket medfører store investeringskostnader, men at dette er nødvendig å ta. En konsentrasjon av skolene i Hasvik og Sørvær vil i så måte kunne bidra til store reduksjoner i investeringskostnadene, samt frigi arealer ved Breivikbotn skole som kan benyttes til andre formål. Hva med for eksempel å tenke «co-working space» for ansatte i ulike bedrifter og offentlig sektor, som etter den digitaliseringen som har funnet sted under korona nå får muligheten til å sitte «hvor som helst» i verden? Det ville vært et fremtidsrettet grep som kan gi økt tilflytting, flere barn i barnehager og skoler og et mer attraktivt arbeidsliv!! Vi håper at kommunestyret og den nedsatte arbeidsgruppen ikke er «ferdigtenkt» i denne saken. Med hilsen

Postet:
2021-09-17 17:55:39