Person / Aktør:
Elin Agdestein, stortingsrepresentant for Høyre i Nord-Trøndelag
Elin Agdestein, stortingsrepresentant for Høyre i Nord-Trøndelag
Parti: H

Innlegg:
Høyre-topp Elin Agdestein slakter fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sitt forslag om å skrote eksamen i den videregående skolen. – Å fjerne eksamen i videregående vil være et feilgrep. Å senke standarden for vurdering av elevene fordi skoleeiere ikke har klart å gi elevene et likeverdig tilbud under pandemien, vil være det samme som å godkjenne lavere kompetanse, hevder Agdestein. – Hvorfor er eksamen så viktig? – Den er viktig av flere grunner. En eksamen er viktig fordi det er elevens eneste mulighet til å vise kompetanse i et fag der de får en helt objektiv vurdering. Det er også viktig for motivasjon og læring gjennom året, sier Agdestein. Det var i talen sin til fylkestinget på Røros fylkesordføreren tok til orde for å endre den videregående skolen. Blant annet å fjerne eksamen, og heller gi mer tid til læring og vurdering av den enkelte elev før standpunktkarakteren settes. – Vi som fylkeskommune skal først og fremst fremme læring, og gi elevene et best mulig grunnlag for å gå videre når de går ut av videregående. Nå når det viser seg at elevene har prestert bedre under pandemien enn tidligere, så må vi ta diskusjonen om vi skal endre skolen til det bedre, eller fortsatt ha en modell som gir dårligere resultater, sa Sandvik til Trønder-Avisa for ei knapp uke siden. Sandvik viste blant annet til en helt fersk rapport fra konsulentselskapet Rambøll som viser at elevene har prestert bedre under koronapandemien, uten eksamener de to siste skoleårene. – Helt feil Ifølge Agdestein gir ikke Rambøll-rapporten som Sandvik viser til noe grunnlag for å snu opp ned på den videregående skolen. Og hun beskylder fylkesordføreren for å drive såkalt cherry-picking og ta fram kun det beste fra rapporten. – Alt er ikke rosenrødt, det viser også rapporten fra den regjeringsoppnevnte arbeidsgruppen som leverte sin rapport i juni. Derfor er det overraskende at Sandvik overser de negative erfaringene fra skoleårene under pandemien. Ikke minst hensynet til svake elever og at mange elever har hatt til dels store faglige og sosiale tap under pandemien, sier Agdestein. Hun er imidlertid enig med fylkesordføreren i at pandemiåret har gitt gode lærdommer i hvordan undervisning kan gjøres digitalt, og ikke minst hvordan den kan tilpasses elevene på en annen måte i dag. Likevel er Agdestein overrasket over utspillet. – Vi skal være forsiktige med å konkludere med at dette har vært hovedsakelig positivt for elevene. Den regjeringsoppnevnte arbeidsgruppa peker blant annet på elevenes faglige og sosiale tap er stort, og at tiltak for å sikre god tilhørighet i skolefellesskapet blir viktig framover, sier Agdestein, og viser til at større fleksibilitet i skolehverdagen takles godt av elever som er skoleflinke og ressurssterke, men går hardest utover de av elevene som trenger faglig og sosial oppfølging aller mest. – Det viser Rambøll rapporten, som Sandvik viser til også, sier Agdestein. «Enkelt å jukse» Høyre-politikeren forteller også at rapportene viser til at lærerne rapporterer at de har opplevd et økt press i forbindelse med setting av standpunktkarakterer, når eksamen har blitt avlyst. Det mener hun gir grunn til bekymring. – Lærere har fryktet klager fra skoleeier, eller og foreldre hvis de ble misfornøyde med strandpunktkarakteren nettopp fordi man sto i en uheldig og vanskelig situasjon. Derfor har flere lærere pekt på at de følte de måtte være ekstra snille da de satte standpunkt. dette er også noe undersøkelser Lektorlaget har gjort underbygger, sier Agdestein. Et siste punkt hun peker på forhold til Sandvik sitt utspill, er at lærerne ikke har hatt mulighet til å følge opp fusk fra elevens side under pandemien. Det tror hun også kan ha slått ut på standpunktkarakterene. – Det er svært problematisk når lærerne sier dette. Samtidig peker også elevene på at det har vært enkelt å jukse på hjemmeskole. For de ressurssterke elevene som kan få mye hjelp hjemmefra kan dette ha slått ut på standpunktkarakterene, mener Agdestein.

Postet:
2021-07-03 15:38:54

Delt innhold:
Høyre-topp Elin Agdestein slakter fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sitt forslag om å skrote eksamen i den videregående skolen. – Å fjerne eksamen i videregående vil være et feilgrep. Å senke standarden for vurdering av elevene fordi skoleeiere ikke har klart å gi elevene et likeverdig tilbud under pandemien, vil være det samme som å godkjenne lavere kompetanse, hevder Agdestein. – Hvorfor er eksamen så viktig? – Den er viktig av flere grunner. En eksamen er viktig fordi det er elevens eneste mulighet til å vise kompetanse i et fag der de får en helt objektiv vurdering. Det er også viktig for motivasjon og læring gjennom året, sier Agdestein. Det var i talen sin til fylkestinget på Røros fylkesordføreren tok til orde for å endre den videregående skolen. Blant annet å fjerne eksamen, og heller gi mer tid til læring og vurdering av den enkelte elev før standpunktkarakteren settes. – Vi som fylkeskommune skal først og fremst fremme læring, og gi elevene et best mulig grunnlag for å gå videre når de går ut av videregående. Nå når det viser seg at elevene har prestert bedre under pandemien enn tidligere, så må vi ta diskusjonen om vi skal endre skolen til det bedre, eller fortsatt ha en modell som gir dårligere resultater, sa Sandvik til Trønder-Avisa for ei knapp uke siden. Sandvik viste blant annet til en helt fersk rapport fra konsulentselskapet Rambøll som viser at elevene har prestert bedre under koronapandemien, uten eksamener de to siste skoleårene. – Helt feil Ifølge Agdestein gir ikke Rambøll-rapporten som Sandvik viser til noe grunnlag for å snu opp ned på den videregående skolen. Og hun beskylder fylkesordføreren for å drive såkalt cherry-picking og ta fram kun det beste fra rapporten. – Alt er ikke rosenrødt, det viser også rapporten fra den regjeringsoppnevnte arbeidsgruppen som leverte sin rapport i juni. Derfor er det overraskende at Sandvik overser de negative erfaringene fra skoleårene under pandemien. Ikke minst hensynet til svake elever og at mange elever har hatt til dels store faglige og sosiale tap under pandemien, sier Agdestein. Hun er imidlertid enig med fylkesordføreren i at pandemiåret har gitt gode lærdommer i hvordan undervisning kan gjøres digitalt, og ikke minst hvordan den kan tilpasses elevene på en annen måte i dag. Likevel er Agdestein overrasket over utspillet. – Vi skal være forsiktige med å konkludere med at dette har vært hovedsakelig positivt for elevene. Den regjeringsoppnevnte arbeidsgruppa peker blant annet på elevenes faglige og sosiale tap er stort, og at tiltak for å sikre god tilhørighet i skolefellesskapet blir viktig framover, sier Agdestein, og viser til at større fleksibilitet i skolehverdagen takles godt av elever som er skoleflinke og ressurssterke, men går hardest utover de av elevene som trenger faglig og sosial oppfølging aller mest. – Det viser Rambøll rapporten, som Sandvik viser til også, sier Agdestein. «Enkelt å jukse» Høyre-politikeren forteller også at rapportene viser til at lærerne rapporterer at de har opplevd et økt press i forbindelse med setting av standpunktkarakterer, når eksamen har blitt avlyst. Det mener hun gir grunn til bekymring. – Lærere har fryktet klager fra skoleeier, eller og foreldre hvis de ble misfornøyde med strandpunktkarakteren nettopp fordi man sto i en uheldig og vanskelig situasjon. Derfor har flere lærere pekt på at de følte de måtte være ekstra snille da de satte standpunkt. dette er også noe undersøkelser Lektorlaget har gjort underbygger, sier Agdestein. Et siste punkt hun peker på forhold til Sandvik sitt utspill, er at lærerne ikke har hatt mulighet til å følge opp fusk fra elevens side under pandemien. Det tror hun også kan ha slått ut på standpunktkarakterene. – Det er svært problematisk når lærerne sier dette. Samtidig peker også elevene på at det har vært enkelt å jukse på hjemmeskole. For de ressurssterke elevene som kan få mye hjelp hjemmefra kan dette ha slått ut på standpunktkarakterene, mener Agdestein.