Person / Aktør:
Per Olaf Lundteigen
Per Olaf Lundteigen
Parti: SP

Innlegg:
Torsdag 1. juli besøkte vi sammen med Jevnaker Senterparti Statens Vegvesen sin base ved Jevnaker stasjon for å bli orientert om det pågående prosjektet E16 Olum-Eggemoen, som etter planen ferdigstilles neste år. Vi fikk to solide presentasjoner av assisterende prosjektleder Pål-Steinar Karlsen og plan-/prosjekteringsleder Cassandra Mood Hummel i SVV, før vi tok en tur på ut på selve anlegget. Statens Vegvesenet har organisert dette arbeidet på en veldig god måte. De har hatt en tett og tillitsvekkende med kommunen, og det er helt forbilledlig. De har trukket inn alt fra overvannsledninger, kloakkanlegg og til nye kabler for Glitre Energi. De har altså sett helheten. Veldig, veldig bra. Den første fasen i enhver byggeplan er så viktig for å treffe riktig, og slippe å komme etterpå å måtte forandre eller få store tilleggsregninger, eller at en ikke har gått bredt nok ut i planfasen. Det var viktig for å få ordentlig tak på grunnforhold og skumle ting som kan dukke opp. Det kom jo opp en spesiell sak ifbm. alunskifer. Det ble et spesialavfall de måtte kjøre til Langøya. Her måtte de sprenge vekke gråfjellet, for å bruke det uttrykket. Sånn at mengden alunskifer ble minst mulig. Jeg forsto det slik at de måtte betale 1400 kroner per kubikkmeter, for å bli kvitt dette. Det er et enormt beløp. Det er to selskaper. Skanska og PNC (Østerrike). Skanska greide å levere prosjektet sju måneder tidligere enn forutsatt. Gode driftsforhold om vinteren medvirka til det, og at de hadde ansatte som bodde i Norge. Dette i motsetning til det østeriske firmaet som hadde stort sett bare jernbindere og forskalingssnekkere fra Polen. Når de ikke kom inn pga. pandemien, ga det en forsinkelse på sju måneder. Den delen av den kontrakta som hadde med lastebiler og dumpere å gjøre, var det lokale folk som stod for, så det gikk jo kurant. Det som er viktig nå er videre framføring. Det er veldig trist at Senterpartiet ikke nådde fram og at strekningen Eggemoen til Nymoen ikke kan tas i forlengelsen. Det er veldig ålreit å bygge vei i området, for det er enorme grusforekomster, av mer eller mindre fin kornstørrelse, som en bygger på. Det er lett å bygge sånn sett, men det er enorme høydeforskjeller, med store bruker som må dekke opp høydeforskjellene. Det er store kostnader med å framføre strekningen videre. Hvis man ikke får til den videre framføringa, så vil mye av investeringa være av lite verdi, fordi man ikke får gjennomgangstrafikken ut av Hønefoss sentrum. Vi i Senterpartiet må sette full kraft på å få videreført E16 fra Eggemoen videre til veien til Valdres, så fort som overhodet mulig. Statens Vegvesenet har en driftsorganisasjon her som ga et meget solid inntrykk. De oppførte seg godt i forhold til de ulike partene de må samarbeide med, og la veldig vekt på det. Det er i hvert fall ingen grunn til å argumentere for Nye Veier som et alternativ til SVV ut fra det vi så. Det anlegget vi så og den veldig solide presentasjonen vi fikk var imponerende. Så heia anleggsledelsen og de fagfolka som står for jobben på denne strekningen som snart er ferdig. Jevnaker Senterparti

Postet:
2021-07-05 15:16:35

Delt innhold:
Bilete frå innlegget til Per Olaf Lundteigen