Person / Aktør:
Jan Bøhler
Jan Bøhler
Parti: AP

Innlegg:
Det er utrolig hvordan elsparkesykler fortsatt ligger slengt overalt rundt i byen. Etter debatten i Stortinget i dag om regulering og klassifisering av dem, så jeg flere tilfeller bare på veien til Nrk. De forsøpler gatebildet, stenger ferdsel for gående, og er snublefeller for svaksynte og andre, som her på bildet ved T-banen på Majorstua. I Stortinget i dag fikk vi gjennomslag for ett av våre to forslag om å rydde opp i kaoset. Et stort flertall, alle utenom FrP, går inn for at kommunene skal kunne bestemme - hvor mange elsparkesykler som kan leies ut i kommunen - hvor de kan parkeres - at de ikke kan kjøres på natta - at det kan nedlegges bruksforbud i noen områder hvor mange mennesker ferdes, mm. Det blir spennende å se hvor innstilte Oslo-byrådet og andre byer er på å utnytte den nye loven best mulig. Det andre forslaget vårt om klassifisering av elsparkesykler som kjøretøyer, så de ikke kan brukes på kryss og tvers blant gående på fortauene, får støtte fra Ap og SV. Men det blir nedstemt med knapp margin av et flertall av Høyre, Venstre, KrF og FrP. Vårt forslag ville innebære at elsparkesykler kan brukes i sykkelfelt og på sykkelveier, men ikke på fortauer, i tråd med høringsuttalelsen fra Oslo-politiet. Ingen andre land vi sammenlikner oss med i Europa tillater at de kjører på fortauene. Bare på to dager sist helg måtte Oslo legevakt ta seg av 33 som ble skadd på elsparkesykler. Mens gjennomsnittet i andre europeiske storbyer er 35 sparkesykler pr 10 000 innbyggere, ligger det i Oslo mellom 300-350. Altså 9-10 ganger høyere! Det haster å ta affære!

Postet:
2021-06-10 21:28:49

Delt innhold:
Det er utrolig hvordan elsparkesykler fortsatt ligger slengt overalt rundt i byen. Etter debatten i Stortinget i dag om regulering og klassifisering av dem, så jeg flere tilfeller bare på veien til Nrk. De forsøpler gatebildet, stenger ferdsel for gående, og er snublefeller for svaksynte og andre, som her på bildet ved T-banen på Majorstua. I Stortinget i dag fikk vi gjennomslag for ett av våre to forslag om å rydde opp i kaoset. Et stort flertall, alle utenom FrP, går inn for at kommunene skal kunne bestemme - hvor mange elsparkesykler som kan leies ut i kommunen - hvor de kan parkeres - at de ikke kan kjøres på natta - at det kan nedlegges bruksforbud i noen områder hvor mange mennesker ferdes, mm. Det blir spennende å se hvor innstilte Oslo-byrådet og andre byer er på å utnytte den nye loven best mulig. Det andre forslaget vårt om klassifisering av elsparkesykler som kjøretøyer, så de ikke kan brukes på kryss og tvers blant gående på fortauene, får støtte fra Ap og SV. Men det blir nedstemt med knapp margin av et flertall av Høyre, Venstre, KrF og FrP. Vårt forslag ville innebære at elsparkesykler kan brukes i sykkelfelt og på sykkelveier, men ikke på fortauer, i tråd med høringsuttalelsen fra Oslo-politiet. Ingen andre land vi sammenlikner oss med i Europa tillater at de kjører på fortauene. Bare på to dager sist helg måtte Oslo legevakt ta seg av 33 som ble skadd på elsparkesykler. Mens gjennomsnittet i andre europeiske storbyer er 35 sparkesykler pr 10 000 innbyggere, ligger det i Oslo mellom 300-350. Altså 9-10 ganger høyere! Det haster å ta affære!