Innlegg:
๐นDe รธkonomiske forskjellene mellom folk har รธkt. De rike har blitt rikere, og folk med alminnelige inntekter har ikke kunnet holde tritt. Formuesskatten er derfor pรฅ dagsorden igjen, og det fremmes ulike pรฅstander som ikke er faktabaserte. Jeg gรฅr gjennom de mest vanlige her:
๐๐ฬ๐ ๐ก๐๐๐: ยซ๐พ๐ข๐ก๐ก ๐ ๐๐๐๐๐ข๐๐ ๐ ๐๐๐ก๐ก๐๐ ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐ ๐๐ยป
๐
๐๐ค๐ญ๐: Nei, det finnes ingen dokumentasjon for dette. Det som derimot finnes er solid dokumentasjon pรฅ at kutt i formuesskatten fรธrer til รธkte forskjeller, fordi skattekuttene gรฅr til de som har formue og at pengesummene skattekuttene tilsvarer er stรธrre jo stรธrre formuene er.
Ser vi skattekuttene samla fra da Hรธyreregjeringen tok over, sรฅ har de rikeste fรฅtt omtrent 100 ganger mer i skattekutt enn de med de laveste inntektene.
Seks av de sju milliarder kronene som Hรธyre vil kutte i formuesskatten vil gรฅ til de 1 prosent rikeste i landet.
Kutt i formuesskatten er med andre ord direkte pengegaver til de rikeste i landet.
๐๐ฬ๐ ๐ก๐๐๐: ยซ๐น๐๐๐๐ข๐๐ ๐ ๐๐๐ก๐ก๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐ รฆ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐ฬ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐ก๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐ โ ๐๐ ๐๐ฬ ๐ก๐ ๐ข๐ก ๐ข๐ก๐๐ฆ๐ก๐ก๐ ๐๐๐ ๐ฬ ๐๐๐ก๐๐๐ ๐๐๐ยป
๐
๐๐ค๐ญ๐: Nei, eierne av 2 av 3 smรฅ og mellomstore bedrifter betaler ikke formuesskatt. Bare 1 av 3 gjรธr det. Av denne tredjedelen betaler halvparten under 25.000 kr i formuesskatt.
Og for รฅ sette det ytterligere i perspektiv: Blant 99 prosent av selskapene som er eid av en husholdning, sรฅ utgjรธr skatten mindre enn 2,5 prosent av inntektene til firmaet. Forskning fra SSB viser at det รฅ ta ut utbytte for รฅ betale skatten ikke er sรฆrlig vanlig.
Det betyr at de aller fleste har likvide midler til รฅ betale formuesskatten. De som havner i en uventet situasjon, og ikke kan betale den, kan be om utsatt innbetaling. Det er det svรฆrt fรฅ som gjรธr.
๐๐ฬ๐ ๐ก๐๐๐: ยซ๐ท๐ ๐ข๐ก๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ โ๐๐ ๐๐ก ๐๐๐๐ก๐๐๐๐ โ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐ข๐ก๐๐๐๐๐ข๐๐๐๐๐กยป
๐
๐๐ค๐ญ๐: Nei, dette stemmer ikke. Senest hos NRK 6. august sa NHH-forsker Jarle Mรธen at formuesskatten virker helt nรธytralt nรฅr norske og utenlandske investorer skal regne pรฅ hva de er villig til รฅ betale for รฅ kjรธpe seg inn i en norsk bedrift. Det er ingen dekning for pรฅstanden om utenlandskeide selskapers fortrinn.
I tillegg viser tall fra SSB at:
โข Andelen utenlandskeide foretak i norsk nรฆringsliv har vรฆrt stabil siden 2007
โข Andelen sysselsatte i de utenlandske foretakene har vรฆrt stabil siden 2007
โข Bidraget til omsetningen i norsk nรฆringsliv fra utenlandske foretak har vรฆrt stabil siden 2007
โข Bidraget til investeringer i norsk nรฆringsliv har vรฆrt stabilt siden 2007
Altsรฅ har det ikke skjedd vesentlige endringer knyttet til forholdet mellom utenlandskeide selskaper og norske under skiftende regjeringer og skiftende innretning og nivรฅ pรฅ formuesskatten.
๐๐ฬ๐ ๐ก๐๐๐: ยซ๐ท๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ก๐๐๐ ๐ ๐๐๐ ๐ก๐๐๐๐ก๐๐๐ ๐๐๐ก๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐ข๐๐ ๐ ๐๐๐ก๐ก, ๐๐ ๐๐๐ก โ๐๐ฃ๐๐๐ ๐ ๐๐ ๐๐ยป
๐
๐๐ค๐ญ๐: Dette er feil. Halvparten av formuesskatteinntektene kommer fra Stor-Oslo (Oslo, Bรฆrum, Asker). For dem som er opptatt av sรฅnt: Det betyr at รฅ kutte i formuesskatten i stor grad er direkte pengeoverfรธringer til personer med mye penger i og rundt hovedstaden. Hva formuesskatten som betales inn brukes pรฅ, avhenger av hvem som sitter i regjering. En Arbeiderpartileda regjering vil bygge ut velferdstilbudene i hele landet.
๐
๐จ๐ซ ๐ฬ ๐จ๐ฉ๐ฉ๐ฌ๐ฎ๐ฆ๐ฆ๐๐ซ๐:
๐นFormuesskatten er rettferdig, fordi de som har mest betaler mest.
๐นDen treffer eierne, ikke bedriftene. Ap foreslรฅr รฅ fryse selskapsskatten for bedrifter pรฅ dagens nivรฅ (22 prosent).
๐นAp foreslรฅr ogsรฅ รฅ รธke bunnfradraget med 200.000 kr. Dette betyr i praksis at noen som i dag betaler formuesskatt, vil slippe รฅ gjรธre det ved et regjeringsskifte. For eksempel vil det gjelde en rekke pensjonister med nedbetalte lรฅn pรฅ boligen sin. Det mener vi er rettferdig.
Postet:
2021-08-09 13:54:45