Person / Aktør:
Bjørnar Moxnes - Rødt
Bjørnar Moxnes - Rødt
Parti: R

Innlegg:
Nylig avslørte FriFagbevegelse at en filippinsk sjåfør, ansatt i et østeuropeisk firma, kjørte gods i Norge for 25 kroner timen. Dette er bare det siste av en lang rekke tilfeller av grov sosial dumping i godstransporten på norske veier. Minst mulig lønn til sjåføren er forretningsmodellen i EUs indre marked, som vi er del av gjennom EØS. På veiene våre er det titalls tonntunge vogntog kjørt av sjåfører på luselønn. Hviletidsbestemmelser brytes over en lav sko. Dette er livsfarlig. Men på toppen sitter transportkjøpere og lukker øynene - for her er det store penger å spare. Nå trengs handling: - Rødt vil innføre midlertidig forbud mot kabotasje, altså at utenlandske firma kjører gods mellom steder innad i Norge. - Transportkjøpere som bryter påse-plikten må få bøter som svir. - Så må vi bruke inntektene fra bøtene til å skjerpe kontrollinnsatsen. Det trengs døgnkontinuerlige kontroller med godstransporten på grenseovergangene. Vi har ikke råd til å la være.

Postet:
2021-07-29 19:59:47

Delt innhold:
Nylig avslørte FriFagbevegelse at en filippinsk sjåfør, ansatt i et østeuropeisk firma, kjørte gods i Norge for 25 kroner timen. Dette er bare det siste av en lang rekke tilfeller av grov sosial dumping i godstransporten på norske veier. Minst mulig lønn til sjåføren er forretningsmodellen i EUs indre marked, som vi er del av gjennom EØS. På veiene våre er det titalls tonntunge vogntog kjørt av sjåfører på luselønn. Hviletidsbestemmelser brytes over en lav sko. Dette er livsfarlig. Men på toppen sitter transportkjøpere og lukker øynene - for her er det store penger å spare. Nå trengs handling: - Rødt vil innføre midlertidig forbud mot kabotasje, altså at utenlandske firma kjører gods mellom steder innad i Norge. - Transportkjøpere som bryter påse-plikten må få bøter som svir. - Så må vi bruke inntektene fra bøtene til å skjerpe kontrollinnsatsen. Det trengs døgnkontinuerlige kontroller med godstransporten på grenseovergangene. Vi har ikke råd til å la være.