Person / Aktør:
Rasmus Hansson
Rasmus Hansson
Parti: MDG

Innlegg:
En ellevill bensinpris vil redde norsk varehandel Nå åpner svenskegrensa, VG melder om elleville grensepriser og gode nordmenn som tråkker klampen i bånn mot øst for å hamstre biff, beaujolais og snus. Buhuuu, sier varehandelen, NHO og Virke, fordi norske butikker blir utkonkurrert. Varehandelens, Virkes og NHOs motgift mot grensehandel er storkrig mot sukkeravgift, og for lavere priser til bøndene, lavere skatter og lønninger i Norge. Det finnes et mye mer effektivt, generelt, framtidsrettet og miljøvennlig virkemiddel: Høyere bensin- og dieselpris. Høyere drivstoffpris er først og fremst det aller mest effektive tiltaket for å få fart på klimapolitikken som alle partier (!) på Stortinget for lengst har vedtatt: Raskere overgang til nullutslippsbiler og raskere kutt i utslipp fra biler. Men som stortingsflertallet ikke synes er så gøy i praksis, nå når valget nærmer seg. Høyre, Venstre & KrF har turt å foreslå en CO2-avgift som vil øke bensinprisen. Men ikke før om en del år. Arbeiderpartiet er blitt påfallende opptatt av rettferdighet når det er snakk om bensinpriser. Senter/Fremskrittspartiet er imot alt som koster noe for folk utenfor Oslo. Heller ikke Virke og NHO har vært særlig synlige i kampen for mer klimavennlige drivstoffpriser. Men dette vil virke. Folk drar helt til Sverige og kjøper snus bare for å spare noen få kroner. Hvis turen koster litt mer blir det opplagt færre som gidder. Blir det få nok vil det redde norsk varehandel. Og klimaet. Ellevill bensinpris eller ellevill grensehandel, NHO og Virke? (Faksimile VG)

Postet:
2021-08-03 11:51:42

Delt innhold:
En ellevill bensinpris vil redde norsk varehandel Nå åpner svenskegrensa, VG melder om elleville grensepriser og gode nordmenn som tråkker klampen i bånn mot øst for å hamstre biff, beaujolais og snus. Buhuuu, sier varehandelen, NHO og Virke, fordi norske butikker blir utkonkurrert. Varehandelens, Virkes og NHOs motgift mot grensehandel er storkrig mot sukkeravgift, og for lavere priser til bøndene, lavere skatter og lønninger i Norge. Det finnes et mye mer effektivt, generelt, framtidsrettet og miljøvennlig virkemiddel: Høyere bensin- og dieselpris. Høyere drivstoffpris er først og fremst det aller mest effektive tiltaket for å få fart på klimapolitikken som alle partier (!) på Stortinget for lengst har vedtatt: Raskere overgang til nullutslippsbiler og raskere kutt i utslipp fra biler. Men som stortingsflertallet ikke synes er så gøy i praksis, nå når valget nærmer seg. Høyre, Venstre & KrF har turt å foreslå en CO2-avgift som vil øke bensinprisen. Men ikke før om en del år. Arbeiderpartiet er blitt påfallende opptatt av rettferdighet når det er snakk om bensinpriser. Senter/Fremskrittspartiet er imot alt som koster noe for folk utenfor Oslo. Heller ikke Virke og NHO har vært særlig synlige i kampen for mer klimavennlige drivstoffpriser. Men dette vil virke. Folk drar helt til Sverige og kjøper snus bare for å spare noen få kroner. Hvis turen koster litt mer blir det opplagt færre som gidder. Blir det få nok vil det redde norsk varehandel. Og klimaet. Ellevill bensinpris eller ellevill grensehandel, NHO og Virke? (Faksimile VG)