Person / Aktør:
Guri Melby
Guri Melby
Parti: V

Innlegg:
Debatten om hvilke fag elevene skal ha i videregående er kjempeviktig, og måten jeg startet den på i VG før helga med å beskrive viktige fag som «mindre» kom HELT FEIL UT! (Ja, noen ganger trengs caps lock 😊). Legger meg så langflat man greier her i påsken! Jeg vil gjerne understreke følgende: - videregående opplæring skal fortsatt ha en allmendannende funksjon, og fag som histore og samfunnsfag er åpenbart viktige dannelsesfag. De er avgjørende i formålet med å styrke den kritiske tenkningen og dybdeforståelsen, forstå tiden vi lever i og være forberedt på fremtiden - samtidig er det en åpenbar utfordring med dagens VGO at mange elever opplever emne- og stofftrengsel, de har for mange fag og vurderingssituasjoner parallelt, og mange opplever at de ikke får gått nok i dybden på viktige tema, og at de ikke blir godt nok forberedt på studier og det som kreves der (dette er godt dokumentert blant annet av Liedutvalget, anbefalt lesning for dem som vil dykke dypt ned i dette: https://www.liedutvalget.no/news/overlevering-av-hovedutredningen-17-desember-2019/) - for å styrke den allmendannende funksjonen OG gjøre VGO mer relevant for den enkelte elev, tar vi til orde for en utredning av fremtidens fag- og timefordeling, med mål om mer fordypning, mer valgfrihet og mer relevans. Ingen fag fjernes. Utredninga skal gjøres i samråd med berørte aktører.

Postet:
2021-03-28 17:26:46

Delt innhold:
Debatten om hvilke fag elevene skal ha i videregående er kjempeviktig, og måten jeg startet den på i VG før helga med å beskrive viktige fag som «mindre» kom HELT FEIL UT! (Ja, noen ganger trengs caps lock 😊). Legger meg så langflat man greier her i påsken! Jeg vil gjerne understreke følgende: - videregående opplæring skal fortsatt ha en allmendannende funksjon, og fag som histore og samfunnsfag er åpenbart viktige dannelsesfag. De er avgjørende i formålet med å styrke den kritiske tenkningen og dybdeforståelsen, forstå tiden vi lever i og være forberedt på fremtiden - samtidig er det en åpenbar utfordring med dagens VGO at mange elever opplever emne- og stofftrengsel, de har for mange fag og vurderingssituasjoner parallelt, og mange opplever at de ikke får gått nok i dybden på viktige tema, og at de ikke blir godt nok forberedt på studier og det som kreves der (dette er godt dokumentert blant annet av Liedutvalget, anbefalt lesning for dem som vil dykke dypt ned i dette: https://www.liedutvalget.no/news/overlevering-av-hovedutredningen-17-desember-2019/) - for å styrke den allmendannende funksjonen OG gjøre VGO mer relevant for den enkelte elev, tar vi til orde for en utredning av fremtidens fag- og timefordeling, med mål om mer fordypning, mer valgfrihet og mer relevans. Ingen fag fjernes. Utredninga skal gjøres i samråd med berørte aktører.