Person / Aktør:
Guri Melby
Guri Melby
Parti: V

Innlegg:
I dag er jeg hoppende glad! 😊 Som kunnskapsminister og Venstre-leder er det en ære å legge fram de største endringene i norsk skole på mange år. Vi skal gjøre store endringer i norsk skole, med eleven i sentrum, med denne fullføringsreformen. Selv gikk jeg på Orkdal vidaregåande skole, en skole med stolt historikk som landsgymnas. Landsgymnasene vokste fram for rundt 100 år siden for å gi skoleflink ungdom på bygda muligheten til å ta eksamen. Slik sikra man like muligheter for ungdom fra bygd og by, men det var likevel en skole for de få. De som falt fra og ikke gjennomførte, kunne egentlig skylde på seg selv, var synet den gangen. På 70-tallet ble gymnasene til videregående skoler, men det var først med Reform 94 vi fikk en lik rett til tre års videregående opplæring for alle. Reformen skulle løfte alle og gi alle like muligheter, men ambisjonen har aldri blitt fullt ut realisert. Hvert år er det nemlig flere tusen elever som faller fra. Et system som er bygd opp rundt at alle elever er like, vil aldri føre til likhet, nettopp fordi elevene er så forskjellige. Elever med gode karakterer må sees, og løftes, slik som de som trenger mer oppfølging. Folk er forskjellige og for at elevene skal kunne nå målene sine må skolen ta høyde for det. Når jeg snakker med elever på videregående slår det meg alltid hvor ulike behov de har – hvor ulike virkeligheter årene på videregående kan romme. I dag forventes det likevel at alle disse ulike ungdommene, i stor grad, skal gjennom det samme løpet på like lang tid. Fortsatt er det sånn at blant de elevene som har tre eller lavere i snitt når du går inn i videregående, så er det under halvparten som fullfører. Regjeringens ambisjon er at minst 9 av 10 skal fullføre videregående i 2030. For i dagens samfunn er et vitnemål fra videregående eller et fagbrev, utrolig viktig for å lykkes videre i livet. Nå foreslår vi de største endringene i videregående opplæring siden 1990-tallet. Vi gjør det for å skape en videregående som gir alle like muligheter. En videregående som tar innover seg at ungdommene er forskjellige, og som både løfter elevene som har gode resultater og de som trenger mer oppfølging. En fullføringsreform med eleven i sentrum.

Postet:
2021-03-26 15:21:42