Person / Aktør:
Guri Melby
Guri Melby
Parti: V

Innlegg:
I dag legger vi fram Nasjonal Transportplan! Som Venstre-leder og statsråd er jeg glad i dag 😊 Planen har en grønn profil og forsterker satsingen på kollektiv, sykkel og gange. Vi ferdigstiller viktige banestrekninger og leverer et bedre togtilbud til pendlerne. Det er en plan som gir drahjelp i det grønne skiftet og enklere reisehverdager for folk. Da de rødgrønne styrte landet og jeg var samferdselsbyråd i Oslo fikk vi knapt en krone i hjelp for å drifte og utvikle kollektivtrafikken i Norges største by. Nå får Oslo hele 23 mrd. kroner! Fram til 1900 gikk det hester foran trikken i Oslo. Da ble hesten Krølle tatt ut av tjeneste, og sporveien ble fult ut elektrisk. Overgangen fra havre til elektrisk kraft var enorm. Dagens teknologiske endringer er ikke mindre imponerende, og fører til at flere folk kan ta miljøvennlige valg i hverdagen. Med ny teknologi får vi løsninger som er effektive for næringslivet, kutter utslipp og skaper en bedre hverdag for folk. Ta for eksempel, Yara Birkeland - verdens første elektriske selvkjørende containerskip som vil erstatte hele 40.000 lastebiler årlig. Dette betyr kutt i utslipp, mindre trafikk, bedre luft og mindre støy for deg og meg. Ny teknologi har allerede endret hverdagen vår på grunnleggende måter med selvkjørende og utslippsfrie biler, intelligente veier og hydrogenferjer for å nevne noe. Regjeringen vil fortsette å legge til rette for trygg utprøving og fjerne barrierer mot innovasjon. Ny transportplan skal også bidra til at vi når klimamålene våre. Med de reduksjonene som er skissert i klimaplanen ligger vi an til å om lag halvere utslippene i transportsektoren i 2030, sammenliknet med 2005. For byene vokser, og vi må legge til rette for en både effektiv og miljøvennlig transport som gjøre det enklere for folk å velge kollektivtransport, sykkel eller å gå i hverdagen, om man skal til jobb, skole eller møter venner og familie. Kapasiteten på kollektivtilbudet i Oslo er snart sprengt, og vi prioriterer midler til ny stasjon på Majorstua. Her tar vi ansvar og håper byrådet i Oslo følger etter. Byvekstavtalene har vært en stor suksess; antall reisende med kollektiv har økt med 28 % siden 2013. For det er ikke til å komme utenom at når Venstre har hatt innflytelse på budsjettene, har vi gjennomført et historisk løft for kollektivtrafikken i de store byene. Det skal vi fortsette med, i tillegg utvider vi til mange av de nest største byene. • Vi tar inntil halve regningen når Bybanen til Åsane i Bergen blir bygget. • Vi inkluderer nå Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø i ordningen. • Så kommer vi med et nytt tilskudd som vil styrke kollektivtransport, sykling og gange i Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen. Vi gjør det enklere for folk og næringsliv ved å satse på jernbane i og rundt Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim slik at det går flere tog i timen. Det er først og fremst at toget går oftere og raskere som betyr noe for folk og næringsliv. • På Vestfoldbanen vil ferdigstilling av Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker gjøre det mulig med opptil fire tog i timen og en redusere reisetiden med 10-14 minutter mellom Oslo og Tønsberg. • Vi korter ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time gjennom å satse på Ringeriksbanen. • Fellesprosjektet Arna-Stanghelle mellom Arna og Voss blir litt av et kinderegg, med skredsikring, bedre vei og en moderne jernbane. • Vi satser på fylkesveier som sikrer trygg samferdsel og fremkommelighet for folk og næringsliv. I denne NTP-en gjennomfører vi en historisk satsning på jernbane. Vi legger til rette for at alle i byene skal ha muligheten til å velge kollektivtransport eller sykkelen i hverdagen. Samtidig gjennomfører vi en kraftig satsing som vil trygge hverdagsreiser i hele landet og redusere reisetid for næringstransporten. 😊

Postet:
2021-03-19 13:09:52

Delt innhold:
I dag legger vi fram Nasjonal Transportplan! Som Venstre-leder og statsråd er jeg glad i dag 😊 Planen har en grønn profil og forsterker satsingen på kollektiv, sykkel og gange. Vi ferdigstiller viktige banestrekninger og leverer et bedre togtilbud til pendlerne. Det er en plan som gir drahjelp i det grønne skiftet og enklere reisehverdager for folk. Da de rødgrønne styrte landet og jeg var samferdselsbyråd i Oslo fikk vi knapt en krone i hjelp for å drifte og utvikle kollektivtrafikken i Norges største by. Nå får Oslo hele 23 mrd. kroner! Fram til 1900 gikk det hester foran trikken i Oslo. Da ble hesten Krølle tatt ut av tjeneste, og sporveien ble fult ut elektrisk. Overgangen fra havre til elektrisk kraft var enorm. Dagens teknologiske endringer er ikke mindre imponerende, og fører til at flere folk kan ta miljøvennlige valg i hverdagen. Med ny teknologi får vi løsninger som er effektive for næringslivet, kutter utslipp og skaper en bedre hverdag for folk. Ta for eksempel, Yara Birkeland - verdens første elektriske selvkjørende containerskip som vil erstatte hele 40.000 lastebiler årlig. Dette betyr kutt i utslipp, mindre trafikk, bedre luft og mindre støy for deg og meg. Ny teknologi har allerede endret hverdagen vår på grunnleggende måter med selvkjørende og utslippsfrie biler, intelligente veier og hydrogenferjer for å nevne noe. Regjeringen vil fortsette å legge til rette for trygg utprøving og fjerne barrierer mot innovasjon. Ny transportplan skal også bidra til at vi når klimamålene våre. Med de reduksjonene som er skissert i klimaplanen ligger vi an til å om lag halvere utslippene i transportsektoren i 2030, sammenliknet med 2005. For byene vokser, og vi må legge til rette for en både effektiv og miljøvennlig transport som gjøre det enklere for folk å velge kollektivtransport, sykkel eller å gå i hverdagen, om man skal til jobb, skole eller møter venner og familie. Kapasiteten på kollektivtilbudet i Oslo er snart sprengt, og vi prioriterer midler til ny stasjon på Majorstua. Her tar vi ansvar og håper byrådet i Oslo følger etter. Byvekstavtalene har vært en stor suksess; antall reisende med kollektiv har økt med 28 % siden 2013. For det er ikke til å komme utenom at når Venstre har hatt innflytelse på budsjettene, har vi gjennomført et historisk løft for kollektivtrafikken i de store byene. Det skal vi fortsette med, i tillegg utvider vi til mange av de nest største byene. • Vi tar inntil halve regningen når Bybanen til Åsane i Bergen blir bygget. • Vi inkluderer nå Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø i ordningen. • Så kommer vi med et nytt tilskudd som vil styrke kollektivtransport, sykling og gange i Bodø, Ålesund, Haugesund, Arendal/Grimstad og Vestfoldbyen. Vi gjør det enklere for folk og næringsliv ved å satse på jernbane i og rundt Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim slik at det går flere tog i timen. Det er først og fremst at toget går oftere og raskere som betyr noe for folk og næringsliv. • På Vestfoldbanen vil ferdigstilling av Drammen-Kobbervikdalen og Nykirke-Barkåker gjøre det mulig med opptil fire tog i timen og en redusere reisetiden med 10-14 minutter mellom Oslo og Tønsberg. • Vi korter ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time gjennom å satse på Ringeriksbanen. • Fellesprosjektet Arna-Stanghelle mellom Arna og Voss blir litt av et kinderegg, med skredsikring, bedre vei og en moderne jernbane. • Vi satser på fylkesveier som sikrer trygg samferdsel og fremkommelighet for folk og næringsliv. I denne NTP-en gjennomfører vi en historisk satsning på jernbane. Vi legger til rette for at alle i byene skal ha muligheten til å velge kollektivtransport eller sykkelen i hverdagen. Samtidig gjennomfører vi en kraftig satsing som vil trygge hverdagsreiser i hele landet og redusere reisetid for næringstransporten. 😊