Person / Aktør:
Inga Marte Thorkildsen
Inga Marte Thorkildsen
Parti: SV

Innlegg:
Det blåser fra alle kanter, og sånn er det når vi tar beslutninger som til de grader berører folks liv. Noen er kritiske til stengning, andre mener vi stenger for lite. Mange er fortvila og forferdelig slitne, mange er redde. Det gjør sterkt inntrykk. I morgen tidlig stiller jeg i NRK 06.55 for å forklare en del av de vurderingene vi har gjort. Jeg tar dem her også. Noen spørsmål som går igjen er: ✅Hva har vi vurdert når vi har gått inn for digital hjemmeskole for videregående og ungdomstrinn fram til påske? ✅Hvorfor skiller vi mellom bydelene på 5.-7. trinn, og stenger i de sju bydelene med mest smitte? ✅Hvorfor holder vi barnehagene og 1.-4. trinn åpne? ✅Og ikke minst: Hvordan ivaretar vi barn med ekstra behov for hjelp og støtte? 👉🏼Jeg skal prøve å forklare. 📌Om ungdom: Det har gjort det ekstra vanskelig å skjerme ungdom at smittevernsveilederen og trafikklyssystemet ikke er tilpassa virkeligheten etter at det britiske muterte viruset ble dominerende. Systemet hadde svakheter helt fra start, men nå er det en prekær situasjon. I ungdomsskolen og særlig i videregående har både lærere og elever mange nærkontakter; 100-150 i uka for elevene, og enda flere for mange av lærerne. Med det muterte viruset ville risikoen være stor for flere omfattende utbrudd og karantener. Eldre elever må også reise, ofte med kollektivtrafikk. Og de har generelt flere nærkontakter enn mange andre i samfunnet, noe som også særlig kan belaste teamene som driver med testing, sporing og lokale vurderinger inn mot skoler og barnehager. Samtidig er ungdommene tross alt bedre i stand til å ha hjemmeskole enn yngre elever, spesielt hvis vi i tillegg sikrer at de som trenger det får komme på skolen og få et tilbud der. Det er også, tross alt, litt lettere for ungdom enn for yngre barn å be om hjelp hvis de har det vanskelig. Det betyr IKKE at det er lett, og det er vårt ansvar at noen spør hvordan de har det, og at de får tilbud om noen å snakke med og hjelp hvis de trenger det❤️ 📌Om yngre elever: Elevene på mellomtrinnet har større problemer med å ha hjemmeskole enn de eldre. Og jo yngre barna er, jo viktigere er det at noen ser dem utenfor hjemmet. De aller yngste elevene, fra 1.-4. trinn, klarer ikke å følge digital undervisning hjemmefra uten tett oppfølging, de er helt avhengige av hjelp. Derfor er de også prioritert for et fysisk skoletilbud på rødt nivå, mens 5.-7. trinn har mer hjemmeskole. Å sende de yngste hjem på hjemmeskole, er oppskriften på tapt læring, frustrasjoner og problemer, både for dem selv og for foreldre og søsken. Vi vurderte det sånn at de yngste måtte få et skoletilbud uansett hvor de bor i byen, men at de som kan klare seg litt bedre på hjemmeskole (5.-7. trinn) sendes hjem fram til påske i de bydelene som har mest smitte. Rett og slett fordi det er så vanskelig å opprettholde gode og trygge tilbud i disse bydelene sånn som situasjonen er nå. Dette er også i tråd med smittevernoverlegens anbefaling. Men igjen: De som ikke kan ha skole hjemme av ulike grunner, skal ha et fysisk tilbud på skolen. Og: I de bydelene som har mindre smitte, ville det vært uforholdsmessig og potensielt i strid med smittevernsreglene å sende alle elevene hjem fra 5. trinn uansett hvordan situasjonen er på den enkelte skole. 📌Om barnehagene: Å stenge alle barnehagene ville vært et uforholdsmessig stort inngrep i barns liv. De yngste barna klarer seg ikke selv, og etter ett år med pandemi er svært mange familier i en vanskelig livssituasjon. Det vil være enormt belastende for mange å ha de yngste hjemme hele dagen, og denne belastningen kan dessuten føre til økt utsatthet og utrygghet for barn. I tillegg kan det ramme mange familiers arbeidssituasjon og føre til at de ikke klarer å skjøtte jobbene sine. Det kreves rett og slett ekstra gode grunner for å stenge barnehagene, fordi det har ekstra store konsekvenser. ❗️Men, det er et stort men: Situasjonen er kritisk mange steder nå, med karantener, sykefravær og mangel på personell. Det er blitt mye verre nå enn før, og mange klarer ikke å drifte stort lenger. Jeg sa på mandag at det kan bli aktuelt med flere barnehage- og skolestengninger. Derfor har vi laga et opplegg der det raskere og mer effektivt kan gjøres vurderinger som kan medføre stengning av både barnehager og skoler. Det er ikke hyggelige nyheter for barna og familiene deres, men det er dessverre nødvendig. Vi kan ikke komme dit at medarbeiderne i barnehagene og skolene våre blir kjørt så hardt at de blir langtidssykemeldte eller ikke blir i stand til å gi et tilbud til barn av samfunnskritisk personell og de barna som nå er mest «sårbare» som det heter. Det er heller ikke bra for barn å tilbringe tid i barnehager og skoler som preges av overarbeida personell, hyppige vikarskifter og omfattende karantener (inkludert «ventekarantener») og nedstengninger. Det sier seg selv. Derfor syns jeg debatten om åpne skoler og barnehager trenger flere nyanser. Det er ikke alltid gitt hva som er best for barn. Men vi skal i alle fall gjøre hva vi kan for å ivareta dem, enten de er hjemme eller på skolen. Med god informasjon, oppsøkende arbeid, telefoner og tilbud om ekstra hjelp så langt det går. Likevel må vi innse at det ikke er alt vi kan kompensere for eller bøte på. Derfor trengs det sårt noen krisepakker, og det haster!

Postet:
2021-03-18 20:37:07